Inflacja bije mocniej niż pandemia w zakupy Polaków

14.06.2023 -

Pod względem zmian w zachowaniach zakupowych i podejścia konsumentów do oszczędzania obecne zmiany są głębsze niż te wywołane lockdownami.

Inflacja już mocno wpłynęła na zachowania i decyzje aż 71% polskich konsumentów – wynika z badania agencji mediowej Mindshare, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dane z raportu jednoznacznie wskazują na ogromne zmiany w zachowaniach zakupowych, jak i stylu życia, spowodowane rosnącymi w nadmiernym tempie cenami.

Siła w Internecie

Aż 66% badanych wskazuje, że jeszcze dokładniej planują zakupy, podczas pandemii wskazywało na to 46% Obecnie ponad trzy czwarte badanych częściej zwraca uwagę na ceny podczas zakupów, a ponad 60% wybiera również produkty przecenione lub z wyprzedaży. Oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie.

– Inflacja jest zjawiskiem, które może wpływać na wydatki konsumpcyjne, ale niekoniecznie oznacza długotrwałe ich ograniczanie. Obecnie widzimy, że większość Polaków zmieniła swoje podejście do wydatków w związku z kryzysem gospodarczym – mówi Kacper Kukulski, menedżer e-commerce w Mindshare Polska. – Wysoka inflacja sprawia, że przedsiębiorcy działający w e-commerce muszą stawić czoła zmniejszającemu się koszykowi zakupowemu klientów i konkurować o nich atrakcyjnymi cenami oraz płynną realizacją zamówień.

Taka zmiana oznacza jeszcze mocniejszy zwrot w stronę handlu internetowego. Pomimo kryzysu branża e-commerce w dalszym ciągu rośnie – prognozy Statista wskazują, że sektor ten do 2026 r. urośnie o 56%

Według innego raportu 78% Polaków wybiera zakupy online ze względu na niższe ceny i wygodę. – Oczywiście inflacja może wpływać na wydatki konsumpcyjne. Obecnie obserwujemy, że konsumenci, szukając sposobów na oszczędnośc,i decydują się na e-zakupy – wskazuje Kacper Kukulski.

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach, zwłaszcza jeśli przedsiębiorcy będą w stanie przyciągać klientów cenami i zapewniać płynność zamówień.

Dyskonty jak magnes

Według ostatniego badania NielsenIQ Shopper Trends, dwa najważniejsze dla handlu obszary, to obawy związane z rosnącymi cenami żywności, na co wskazuje 46% respondentów (aż 12 pkt% więcej w stosunku do badania z marca 2022 r.) oraz wzrost cen mediów, na to wskazuje 35% (wzrost o 13 pkt%).

Powoduje to, że mimo trudnej sytuacji na rynku wciąż rośnie przewaga sieci dyskontowych. Pod względem wartości sprzedaży ich udział rośnie o 2,3 pkt% w przypadku koszyka spożywczego oraz 1,1 pkt% – chemiczno-kosmetycznego.

Wynika to z faktu, że w czasie kryzysu, trudnych finansowo dla konsumentów okresów, widać mocny zwrot ku tańszym produktom, w szczególności ku marce własnej, informuje w raporcie NielsenIQ. Badanie firmy wskazuje, że obecnie 34% konsumentów deklaruje, iż kupują więcej marek własnych niż w roku poprzednim. To przekłada się wzrost wydatków w kanale dyskontów. 67% respondentów potwierdza, że wydaje na zakupy najwięcej w dyskontach, przed rokiem wynik ten wynosił 60%.

Uderza to w inne sektory branży. Jak wynika z kwietniowych danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, średnia wartość zakupów w małych sklepach w marcu 2023 r. wynosiła 23,16 zł, aż o 13% więcej niż przed rokiem, mimo że średnia liczba opakowań w koszyku była o 4% niższa niż przed rokiem. Wartość sprzedaży była o 7,2% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7%.

(14.06.2023 za Rzeczpospolita)

 

 

Współpraca