Jak drożyzna wpływa na decyzje konsumentów?

11.10.2022 -

Galopująca inflacja, rosnące koszty kredytów oraz napięcia na arenie międzynarodowej coraz mocniej wpływają na decyzje konsumentów.

Polacy ograniczają wydatki

Aż 80% polskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków oraz poszukiwanie oszczędności przy zakupach produktów spożywczych i większych dóbr oraz usług. Równocześnie Polacy coraz częściej sięgają po najtańsze produkty, aktywnie szukają promocji, a coraz większy odsetek całkowicie rezygnuje z zakupów wybranych kategorii. Takie wnioski płyną z 13. fali badania Current Consumer Mood zrealizowanego we wrześniu br. przez firmę GfK.

Galopująca inflacja, rosnące koszty kredytów oraz napięcia na arenie międzynarodowej coraz mocniej wpływają na decyzje konsumentów. Polacy odczuwają skokowe podwyżki cen i w odpowiedzi coraz intensywniej poszukują oszczędności. – Obecnie 82% nabywców przyznaje, że kupuje mniej większych produktów i usług. Co więcej, aż 78% Polaków deklaruje podobne oszczędności podczas zakupów spożywczych. Przeciętny koszyk polskiego konsumenta kurczy się z miesiąca na miesiąc. I choć wolumenowo kupujemy mniej, na zakupy wydajemy więcej – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Jak oszczędzają Polacy?

Z raportu Current Consumer Mood wynika, że konsumenci mają różne strategie na cięcie wydatków. Ponad połowa nabywców wybiera najtańsze produkty spożywcze. – Cena znów stała się najważniejszym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowych. Konsumenci coraz częściej rezygnują z produktów ulubionych marek. Na znaczeniu straciły także lokalne pochodzenie czy pozytywny wpływ na zdrowie – wymienia Dominika Grusznic-Drobińska. – Rosnące znaczenie kryterium niskiej ceny z pewnością wzmocni pozycję rynkową marek własnych, które również oferują wysoką jakość, a kosztują mniej – dodaje ekspertka.

Polacy tną wydatki na większe produkty

Według danych GfK Polacy tną także wydatki na większe produkty. Niemal 70% konsumentów powstrzymuje się od zakupu zbędnych rzeczy, połowa chętniej niż dotychczas korzysta z promocji, a 42% szuka zbliżonych produktów w niższych cenach. Najrzadszą strategią nadal pozostają zakupy z drugiej ręki. – Trudna sytuacja ekonomiczna skutecznie przekonuje Polaków do ekologicznych zachowań. Liczba konsumentów, którzy decydują się na zakup używanych przedmiotów konsekwentnie rośnie. Przez ostatnie półtora roku zwiększyła się o 10 punktów procentowych i obecnie wynosi 29% – zaznacza Dominika Grusznic-Drobińska.

(11.10.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca