Jak prowadzić biznes w czasie pandemii? 5 wskazówek dla branży handlowej

23.03.2020 -

Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak dokładnie będzie przebiegać pandemia. Jednak w większości firm z branży handlu detalicznego można relatywnie szybko opracować i wdrożyć plany awaryjne, aby zmniejszyć skutki kryzysu i zapewnić ciągłość działalności biznesowej. Oczywiście pamiętając o priorytetowym minimalizowaniu rozprzestrzeniania się wirusa i dbałości o zdrowie i życie pracowników – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE.

– Gwałtowny wzrost popytu na towary w sklepach stacjonarnych i internetowych, spowodowany nerwową reakcją klientów i nagłym gromadzeniem zapasów, wymusza konkretne działania na sprzedawcach w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyką, komunikacją z pracownikami i klientami oraz oczywiście w obszarze zarządzania kryzysowego – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE.

– W obecnej sytuacji, kluczowym czynnikiem zwiększającym wiarygodność firmy w oczach konsumentów, jest utrzymanie odpowiedniej dostępności produktów. W kanale online przeskalowanie operacji w celu zaspokojenia zwiększonego popytu jest szczególnie trudne, biorąc pod uwagę konieczność znalezienia wystarczającej liczby pracowników o odpowiednich umiejętnościach w krótkim czasie przy zachowaniu właściwych środków bezpieczeństwa w związku z epidemią COVID-19 – dodaje.

– Tymczasem koncepcja zakupów w sklepach stacjonarnych wymaga innego podejścia, biorąc pod uwagę zagrożenie zakażenia wirusem przy interakcjach z klientem. W większości innych segmentów sprzedaży detalicznej, w których produkty nie są towarami pierwszej potrzeby: np. dobra luksusowe, kosmetyki, odzież, elektronika – spodziewamy się spadków sprzedaży. W czasach kryzysu konsumenci koncentrują się na zakupie najpotrzebniejszych produktów i nie mają dostępu do sklepów stacjonarnych w galeriach handlowych. Przewidujemy również przyspieszony wzrost penetracji kanału online w ramach tych segmentów – tłumaczy Rudnicki.

– Pandemia COVID-19 nie ma precedensu w Europie i radzimy, by w podejściu biznesowym być przygotowanym na negatywne scenariusze. Podejście "poczekam i zobaczę" z całą pewnością nie pozwoli odnieść sukcesu w tej sytuacji. Dla wielu firm, w szczególności tych małych, prawdopodobieństwo znacznego zmniejszenia dochodów może potencjalnie oznaczać problemy z płynnością. Odzyskiwanie równowagi w tym zakresie może wymagać czasu, pomimo zadeklarowanej przez rząd tarczy antykryzysowej. Dlatego planując budżet, warto wziąć pod uwagę niższe przychody w dłuższej perspektywie czasowej, nawet kilku kwartałów – radzi ekspert.

Oto pięć wskazówek dla przedstawicieli branży handlu detalicznego:

1. Po pierwsze, należy zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. To absolutny priorytet. Kluczowe jest powtarzanie, jak ważne jest pozostanie w domu w przypadku złego samopoczucia. Warto rozważyć przebadanie pracowników. Należy wymagać częstego mycia rąk i dezynfekcji powierzchni. Trzeba wyposażyć pracowników w niezbędny sprzęt (chusteczki dezynfekujące, maski, rękawiczki itp.) potrzebny do bezpiecznego wykonywania pracy. Warto też anulować niekrytyczne spotkania w dużym gronie, rozważyć pracę zdalną, jeśli jest to możliwe i wyeliminować zbędne podróże.

Kluczowe jest przestrzeganie oficjalnych wskazówek WHO i ministerstwa zdrowia oraz reagowanie na bieżąco na obawy klientów. Warto wyraźnie komunikować, jakie procedury bezpieczeństwa zostały wdrożone w sklepie. Należy regularnie czyścić powierzchnie, terminale płatnicze i inne często dotykane obszary. Ważne, by minimalizować ryzyko związane z obsługą gotówki, sugerując płatności zbliżeniowe. W tym przypadku naprzeciw wyszły Visa i Mastercard, które od tego tygodnia umożliwią płatności do 100 zł bez podawania PIN. Nie zapominajmy o udostępnieniu antybakteryjnych płynów do przetarcia wózków i środków dezynfekujących do rąk. W przypadku pieczywa i produktów świeżych warto ograniczyć opcje samoobsługi i rozważyć czasowe wprowadzenie dodatkowych opakowań.

2. Po drugie, jak w większości przedsiębiorstw, istotne jest powołanie wewnętrznych zespołów reagowania kryzysowego. Na podstawie szybkiej oceny ryzyka taki zespół może formułować bieżące rekomendacje dla firmy, komunikując się z najwyższym kierownictwem, śledząc postępy we wdrażanych inicjatywach zarządzania kryzysem. Niezbędne jest zapewnienie zespołom wymaganych informacji i danych dotyczących aktualnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19 w krajach, od których zależą operacje biznesowe danego przedsiębiorstwa.

3. Po trzecie, zachęcamy do przestawienia operacji firmy w tryb kryzysowy, zarówno w zakresie obsługi sklepów, optymalizacji łańcucha dostaw i logistyki oraz realizacji zamówień online. Zapewnienie ciągłości dostaw jest kluczowe. W ramach możliwości, należy skoncentrować się na lokalnych dostawcach i na bieżąco monitorować poziom zapasów, koncentrując się na najczęściej kupowanych produktach. Automatyczne algorytmy mogą się nie sprawdzić w wyjątkowych warunkach.

4. Po czwarte, radzimy, aby dostosować się do nowych realiów finansowych i szukać oszczędności, tam gdzie jest to możliwe. Biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo znacznego zmniejszenia dochodów i potencjalne problemy z płynnością, warto ograniczyć zbędne wydatki i zachować środki ostrożności, dopóki sytuacja się nie ustabilizuje.

5. Po piąte, nie zapominajmy, że konsekwentna i przejrzysta komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna mają ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju sytuacji. Ważne jest, aby kluczowe komunikaty na temat bieżącej sytuacji, bezpieczeństwa, planowanych następnych kroków, dotarły nie tylko do otoczenia klientów i pracowników, ale również do pozostałych odbiorców, np. dostawców, banków, centrów handlowych itd.

– Sytuacja, w której znaleźliśmy się w związku z pandemią COVID -19 jest wyjątkowa. Dlatego każde działanie zgodne z ustalonym niegdyś „reagowaniem kryzysowym” może nie być wystarczające. I na koniec pamiętajmy, że bezpieczeństwo klientów i pracowników jest absolutnym priorytetem – podsumowuje Patryk Rudnicki.

(23.03.2020 za portalspozywczy.pl)


Współpraca