Jak wejść z produktem do Żabki, Biedronki lub Carrefoura?

03.06.2022 -

Jakich produktów szukają sieci handlowe? Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby znaleźć się na półce roślinnej? Gdzie jest jeszcze nisza? O tym opowiadali przedstawiciele Biedronki, Carrefoura i Żabki podczas panelu dyskusyjnego ProVeg New Food Forum: W jaki sposób sieci handlowe odpowiadają na roślinny trend.

Marka własna czy marka brandowa?

Prelegenci panelu dyskusyjnego ProVeg New Food Forum "W jaki sposób sieci handlowe odpowiadają na roślinny trend?", opowiedzieli, w jakim stopniu ich sieci handlowe stawiają na markę własną, a w jakim poszukują nowych marek brandowych. Wskazali również, na co zwracają uwagę przy wyborze swoich dostawców.

Żywność roślinna w Biedronce

Biedronka zaczęła wprowadzać zamienniki mięsa w 2018 roku. Rok później wystartowała marka własna Go Vege.

– Sieci demokratyzują dostęp do żywności roślinnej. Są najlepszym medium do tego, by polski konsument mógł się zapoznać z ofertą produktów roślinnych. Nasza marka Go Vege rozwija się z roku na rok. Mamy coraz więcej produktów w ramach różnych kategorii – mówiła Katarzyna Zgieb, starszy manager ds. żywienia i rozwoju jakości w dziale rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Jeronimo Martins.

Prelegentka New Food Forum przyznała, że w ramach marek własnych widzi duży potencjał.

– Podchodzimy do tematu bardzo holistycznie, zaczynając od alternatyw roślinnych po kategorie bardziej przyjemnościowe i dania gotowe. Dzięki naszej ofercie klient może kompleksowo zrobić zakupy roślinne. Tylko w marce Go Vege mamy aktualnie blisko 150 produktów. Jesteśmy w trakcie ok. 30 projektów. Będą one rozwijały zarówno kategorie już obecne na naszej półce, jak i zupełnie nowe kategorie produktowe – zapowiedziała.

Które produkty roślinnej marki własnej są hitem w Biedronce? Co się najlepiej sprzedaje?

Hitem sprzedażowym jest hummus i napoje owsiane. Bardzo dobrze sprzedają się alternatywy dla jogurtów. Coraz większe uznanie wśród klientów zyskują też dania gotowe.

- Jesteśmy dyskontem i duży udział produktów na naszych półkach stanowią marki własne, ale staramy się zachować balans. Jest miejsce dla produktów brandowych. Chcemy zaskakiwać naszych konsumentów, zarówno w zakresie marki własnej, jak i innowacyjnych nowych produktów branżowych - Katarzyna Zgieb, starszy manager ds. żywienia i rozwoju jakości w dziale rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Jeronimo Martins

Żywność roślinna w Carrefourze

Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska, opowiedział o rozwoju oferty produktów roślinnych w swojej sieci.

- Ze względu na nasz format sklepu, możemy sobie pozwolić na więcej we wprowadzaniu produktów. Obecnie mamy ponad 600 produktów wegańskich w największych sklepach. Rozwijamy też markę własną, ale nie aż w tak dużym stopniu. Poszukujemy różnych firm polskich. Staramy się wprowadzać lokalnie, tylko do niektórych sklepów - Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska

Carrefour współpracuje m.in. z akceleratorem foodowym foodtech.ac wspierającym start-upy. Ponadto w sklepach tworzone są tzw. półki zdrowia z ofertą nie tylko wegańską, ale też bio, bez glutenu czy laktozy, z niską zawartością cukru.

Prelegent opowiedział o nowym koncepcie z zamiennikami mięsa na wagę, czyli o bezmięsnej ladzie w Carrefourze.

– Mamy 6 sklepów z bezmięsną ladą. Patrzymy, jak to się rozwija. Zapraszamy też innych producentów do sprzedawania roślinnych produktów na wagę – zachęcał.

Jak przyznał, roślinna żywność na wagę to nowy i perspektywiczny rynek w Polsce.

– To raczkuje. Są pewne problemy technologiczne, ale staramy się im sprostać. Zdecydowanie widzimy w tym potencjał, ponieważ świadomy klient nie chce kupować produktów w opakowaniu. Dajemy możliwość kupowania produktów z lady tradycyjnej, dzięki czemu ograniczamy zużycie plastiku, ale też umożliwiamy klientom kupowanie tyle, ile potrzebują – podkreślił.

Żywność roślinna w Żabce

Jan Kisielewski, Head of Foresight w Żabka, omówił udział roślinnej półki w Żabce.

– Dysponujemy ograniczoną przestrzenią i jesteśmy najbliżej ludzi. W naturalny sposób stajemy się kanałem komplementarnym do Biedronki czy Carrefoura. Skupiamy się bardziej na rozwiązaniach żywieniowych niż na samych produktach. Ludzie, którzy są zagorzałymi weganami prawdopodobnie gotują sami od zera. U nas znajdą rozwiązanie, kiedy nie mają czasu na gotowanie – mówił.

Składniki roślinne w Żabce zaczynają się od ciepłych przekąsek w ramach małej gastronomii, czyli Żabki Cafe, gdzie flagowe produkty zawsze mają bezmięsne warianty. To także marki własne Żabki, jak Plant Hunter czy Foodini oraz marki brandowe.

- Szukamy rozwiązań, które tworzą pomosty. W naszej marce Plant Hunter roślinny zamiennik niekoniecznie jest głównym bohaterem. Skupiamy się na tym, żeby demokratyzować te rozwiązania. Demokratyzowanie polega na zachowaniu dobrych walorów smakowych i wygodnej formy - Jan Kisielewski, Head of Foresight w Żabka

Prelegent zwrócił uwagę, że pęd do upodabniania się zamienników do mięsa czasem powoduje, że w produktach pojawiają się składniki mające na celu tylko ”makijaż”, a nie czynnik odżywczy.

Wskazał, że dla konsumentów bardzo ważny jest też czynnik ekonomiczny. Jego zdaniem przyjdzie moment, w którym ceny się zrównają, a być może będą nawet niższe niż produktów mięsnych.

– Warto tworzyć nowe okazje i nowe tradycje. Aspekt emocjonalny w żywieniu jest bardzo ważny. Musimy przyjść z rozwiązaniem, które wpisze się w tradycję kulturową. Drugi niezwykle ważny aspekt to wygoda – zaznaczył.

Jak wejść z produktem do Biedronki?

Jak wskazała Katarzyna Zgieb, w kontekście współpracy z polskimi dostawcami tylko w kategorii Go Vego ponad 60% dostawców pochodzi z Polski. Co ciekawe, gros z tych dostawców ma produkcję zarówno roślinna, jak i zwierzęcą.

Jak się dostać na półkę Biedronki? Trzeba mieć dobrą jakość produktu, w dobrej cenie, ale też spełniać inne wymagania.

- Zaczynamy od jakości. Przede wszystkim skupiamy się na składzie i wartości dodanej danego produktu. Każdy nasz produkt przechodzi przez badania konsumenckie i to konsumenci decydują o tym, czy ma on szansę trafić na nasze półki. Podchodzimy do tego tematu bardzo holistycznie. W marce Go Vege poza kwestiami związanymi z ogólnoprzyjętymi kryteriami jakości i bezpieczeństwa, weryfikujemy również kwestie związane z podejściem producenta do produkcji. Zależy nam na odpowiedzialnym podejściu - Katarzyna Zgieb, starszy manager ds. żywienia i rozwoju jakości w dziale rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Jeronimo Martins

Gdzie jest jeszcze nisza? Jak przyznała prelegentka, Biedronka w każdej z kategorii wprowadza nowy asortyment, np. w kategorii nabiału pojawiają się produkty pasteryzowane i chłodnicze (nie tylko produkty UHT). Cały czas rozwijany jest segment dań gotowych. Sieć obserwuje również duże zainteresowanie pastami.

Jak wejść z produktem do Carrefoura?

W trakcie panelu ProVeg New Food Forum Piotr Lubiewa-Wieleżyński przedstawił nowy sposób współpracy z lokalnymi dostawcami w sieci Carrefour.

- Pół roku temu wprowadziliśmy koncept produktów lokalnych. Otworzyliśmy ścieżkę dla mniejszych dostawców, żeby mogli się kontaktować bezpośrednio ze sklepem, móc wejść na półkę w danej lokalizacji. Ma być to producent +/- 50 km od miejsca sprzedaży danego sklepu. Dostawy mają być bezpośrednie (producent, a nie pośrednik, hurtownik czy dystrybutor). Chcemy wspierać krótki obieg produktów i lokalną społeczność przedsiębiorców. Mamy na stronie dedykowany e-mail oferty współpracy - Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska

Dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska, duży potencjał widzi obecnie m.in. w wysokobiałkowych roślinnych jogurtach i zamiennikach sera, a także wszelkich nowych produktach pochodzących z polskich surowców.

Jak wejść z produktem do Żabki?

Jan Kisielewski, Head of Foresight w Żabka, omówił strategię sieci w kwestii współpracy z dostawcami.

– Dla nas bardzo ważne jest, żeby zachować spójność tego, jak jako marka działamy. Od dłuższego czasu silnie stawiamy na odpowiedzialność. Nasza marka związana jest z wygodą, ale szukamy kompromisu między wygodą a odpowiedzialnością. Stąd nasze inicjatywy i raporty odpowiedzialności. Tam zawarte są kodeksy postępowania – mówił.

- Naszych dostawców traktujemy jako partnerów, którzy wchodzą w zobowiązania przez nas złożone. Nie wyobrażamy sobie naszego zobowiązania odpowiedzialności, gdyby nasi partnerzy nie spełniali tych norm i wartości. Jedziemy na jednym wózku i musimy być uczciwi w deklaracjach, które składamy - Jan Kisielewski, Head of Foresight w Żabka

Wszystkie produkty marki własnej Żabka, do których dostawcy dostarczają elementy lub całość, przechodzą przez innovation forum, gdzie są próbowane m.in. przez Zarząd.

– Zawsze próbujemy produkty i dopiero później trafiają one dalej do testów konsumenckich. Mamy ograniczone miejsce na półce, musimy dostarczyć rozwiązanie, a więc musimy też mocno przeselekcjonować produkty jeżeli chodzi o jakość i smak – podkreślał.

Jak wymienił, Żabka szuka obecnie partnerów m.in. do tworzenia dań gotowych oraz odżywczych przekąsek w płynie – wygodnego produktu, który zaspokoi potrzeby żywieniowe, będzie smaczny i zastąpi jeden posiłek.

Panel dyskusyjny "W jaki sposób sieci handlowe odpowiadają na roślinny trend" odbył się 25 maja 2022 roku w ramach ProVeg New Food Forum.

(03.06.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca