Kaufland o poszukiwaniach lokalizacji. "Przyspieszamy ekspansję, wykorzystując najem"
09.05.2023 -
Kaufland, który ma w Polsce 240 marketów, chce utrzymać tempo ekspansji sieci - poinformował Ryszard Wysokiński, szef departamentu relacji inwestorskich Kaufland Polska. Jego zdaniem, ten rok nie powinien być zły dla branży handlowej.
Kaufland chce utrzymać stałe, dynamiczne tempo ekspansji sieci
Jako sieć rozwijamy się głównie organicznie. Od początku działalności w Polsce nie zamknęliśmy żadnego sklepu, co utwierdza nas, że lokalizacje były dobrze wybierane. Planujemy utrzymać stałe, dynamiczne tempo ekspansji naszej sieci - powiedział Wysokiński.
Wierzymy w sklepy stacjonarne, choć uzupełniamy to również ofertą dostępną online — we współpracy z partnerem zewnętrznym. Chcemy, aby nasze markety były jak najbliżej konsumenta, by miały określone parametry, jak wielkość powierzchni sprzedażowej i oferty, odpowiedni dobór najemców w naszych pasażach w marketach czy liczbę miejsc parkingowych — to główne determinanty lokalizacji - dodał.
Jak wskazał, firma jest teraz bardziej elastyczna przy poszukiwaniach lokalizacji pod markety.
Przy rosnących cenach gruntu szukamy m.in. rozwiązań wielofunkcyjnych, choć jednocześnie realizujemy też inwestycje w centrach i parkach handlowych. Przyspieszamy ekspansję, wykorzystując najem - powiedział.
Chcąc utrzymać udziały rynkowe, trzeba dbać o ciągły rozwój – należy pamiętać, że dyskonty notują obecnie w Polsce wielką ekspansję - dodał.
Sprzedaż Kauflandu w Polsce w 2022 roku wyniosła 13,2 mld zł
Jego zdaniem, sieć wpisuje się w niszę między dyskontem a hipermarketem dzięki szerokiej ofercie towarowej. Wskazał, że firma usprawnia procesy, m.in. poprzez ich cyfryzację. Wdraża m.in. kasy samoobsługowe, rozwiązania K-Scan, elektroniczne panele dla klienta, cyfrowe etykiety cenowe.
Sprzedaż Kauflandu w Polsce w 2022 roku wyniosła 13,2 mld zł i jest to wynik dla nas satysfakcjonujący - powiedział Ryszard Wysokiński.
Jak zauważył, w otoczeniu wysokiej inflacji klienci są bardziej ostrożni.
Widzimy realne odczyty GUS, gdzie drugi miesiąc z rzędu mamy załamanie handlu detalicznego. Oznacza to, że konsumenci oszczędzają- powiedział.
Klient jest ostrożniejszy, mniej kupuje, jest dużo bardziej wrażliwy cenowo. Branża odnotowuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, ale wolumenowo są to spadki. Zauważamy zwrot ku markom własnym i wyborowi tańszych produktów. Koszyk zakupowy jest mniejszy, natomiast same zakupy robimy częściej - dodał.
Wskazał, że na polskim rynku istnieje silna presja cenowa pomiędzy poszczególnymi markami handlowymi.
Sprawdzamy aktualne poziomy cenowe i się dostosowujemy. Staramy się tak kształtować ofertę, aby była możliwe jak najtańsza dla klienta. Spodziewamy się, że wysoka inflacja będzie nam jeszcze towarzyszyć w średnim terminie - powiedział.
Rosnące koszty wyzwaniem dla sieci
Sieć mierzy się ze wzrostem kosztów utrzymania.
Optymalizujemy je, stosujemy rozwiązania wykorzystujące np. ciepło odpadowe z urządzeń chłodniczych, jesteśmy po pierwszych pilotażach instalacji paneli fotowoltaicznych, wszystkie markety zostały wyposażone w energooszczędne źródła światła LED - powiedział Wysokiński.
Pozostaję optymistycznie nastawiony do perspektyw tego roku dla branży handlowej. Wydaje się, że czarne łabędzie przeleciały i zakładając, że nowe się nie pojawią, ten rok nie będzie zły. Fundamentalnie dla handlu niewiele się zmieniło, Polska pozostaje nadal bardzo atrakcyjnym rynkiem. Szoki inflacyjne, energetyczne są przejściowymi zjawiskami - powiedział szef departamentu relacji inwestorskich Kaufland Polska.
Kaufland działa w Polsce od ponad 20 lat. Obecnie ma 240 marketów i trzy centra dystrybucyjne. Sieć zatrudnia ok. 15.000 pracowników. Właścicielem sieci jest Grupa Schwarz
(09.05.2023 za portalspozywczy.pl/PAP)