Kierunek Mleczarstwo – dzień pierwszy

W dniach 24-25 maja odbył się Kongres online zorganizowany przez Aleksandrę Wojnarowską z firmy Bikotech i redaktor AGROindustry, a zatytułowany Kierunek Mleczarstwo. Kongres był kolejnym wydarzeniem w formule online przygotowanym przez zespół Bikotech i Agroindustry. W Kongresie wzięło udział ponad 250 osób z branży. Można też było odwiedzić wirtualne stoiska.

Pierwszy dzień Kongresu prowadzili: Aleksandra Wojnarowska redaktor AGROindustry oraz Marek Karwacki, menadżer segmentu Dairy w Ecolab. Kongres podzielony był na kilka paneli.

MLEKO W POLSCE

Panel otwierający nosił nazwę: MLEKO W POLSCE. Inauguracyjny wykład wygłosiła Joanna Nowak, analityk rynku mleka. Ekspertka opowiedziała o nadchodzącej unijnej strategii „od pola do stołu”, której ogólnym założeniem jest zrównoważona produkcja rolna. Cały plan komisji europejskiej ma, według ekspertki, słuszne założenia, lecz jest usiany licznymi niewiadomymi i będzie generować duże koszty w gospodarstwach.

„Masło (a nie margaryna) – tak się dobry dzień zaczyna…” – to tytuł wystąpienia Sylwii Jenkner z firmy GEA Westfalia. Według badań rynkowych spożycie masła kosztem margaryn będzie stale rosnąć. Wiąże się to z zachowaniami klientów, poszukujących coraz zdrowszych produktów. Masielnica produkcji GEA ma pomóc w inwestycjach idących w tym duchu i to na masową skalę oraz w sposób niemal całkowicie zautomatyzowany.

Podsumowaniem panelu było wystąpienie Dariusza Sapińskiego, prezesa SM Mlekovita. Firma w ostatnim czasie wprowadziła na rynek produkty o zwiększonej ilości składników prozdrowotnych. Podobno spożywają je sami pracownicy Mlekovity, dzięki czemu mało kto choruje. Producent otwiera się również na sprzedaż internetową.

MLEKO A ZDROWIE

Drugi panel kongresu objął tematy zdrowotne.

„Czy można ograniczyć ryzyko infekcji?” to temat referatu prof. Grażyny Cichosz z UWM. Prof. Grażyna Cichosz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego omówiła temat ograniczenia ryzyka infekcji Covid 19 poprzez odpowiednią dietę. Nieodzowną pomoc w utrzymaniu odporności mają dawać organizmowi tłuszcze oraz białka zwierzęce i samo mleko. Często wbrew temu, co proponują sezonowe trendy. Profesor przestrzegała przed zbyt dużym spożyciem węglowodanów i cukrów, niedoborami witamin oraz zbyt powszechnym (choć nieoficjalnym) stosowaniem antybiotyków.

„Kolostrum – szansa na bierną immunizację” to temat wystąpienia Mariki Bieleckiej z UWM. Kolostrum (czyli siara – pierwsze mleko krowy) ma w sobie niezbędne substancje odżywcze, witaminy i minerały, a ponadto buduje odporność u noworodków. To naturalny sposób na bierną immunizację, który coraz częściej dostrzegają firmy farmaceutyczne.

TRENDY W PRZETWÓRSTWIE MLEKA

Kolejny panel otworzył dr. Bartosz Sołowiej, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie wykładem pt. „Wysokobiałkowe desery mleczne dla osób aktywnych fizycznie”. Jego uczelnia prowadzi badania nad produkcją deserów z dodatkiem białek serwatkowych i bez tłuszczu. Produkt dla sportowców i odchudzających się, ma również smakować reszcie populacji deserożerców.

„Nowe trendy rynkowe a lokalność i tradycja w produktach mleczarskich” – to temat wystąpienia Moniki Szafran z firmy Flavours Factory. Opowiedziała o nowych trendach rynkowych w zestawianiu do lokalności i tradycji w produktach mleczarskich. Aktualnie wiodące smaki w jogurtach i deserach mlecznych to: owoce (62%), czekolada (13%), wanilia (11%) oraz orzechy, przyprawy, warzywa. Klienci coraz więcej eksperymentują i poszukują nowych smaków. Aromaty superowoców czy kwiatów zdobywają coraz więcej zwolenników. Dla tych, którzy lubują się w smaku mleka firma oferuję również aromat mleczny.

O „Funkcjonalności w produktach mleczarskich” mówił Wojciech Marach z firmy Vimax. Innym aspektem trendów jest dodatkowa funkcjonalność produktów mlecznych. Wojciech Marach powiedział, że prawie 90% suplementów i odżywek jest nabywana w obrocie pozaaptecznym. Jest to rosnący segment na półkach sklepowych. Dobrą bazę dla takich produktów stanowi branża mleczarska. Premiksy witaminowe Vimax nie wpływają na smak, a znacznie podnoszą wartość odżywczą wyrobów mlecznych, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi.

W trakcie rozmowy LIVE z Edwardem Bajko, prezesem SM Spomlek uczestnicy kongresu dowiedzieli się, że dla SM Spomlek rok 2020 r. przyniósł wzrost sprzedaży serów na poziomie 10% Mocno urosła sprzedaż serów na eksport (wzrost o ponad 80%). Prezes Bajko ma zamiar utrzymać pozycję polskiego lidera producentów serów premium. – Ta kategoria powinna nadal rosnąć, choć wymierne efekty będziemy widzieć za kilka lat – zapowiedział.

O „Suszeniu koncentratów oraz mleka” opowiedziała Katarzyna Bojarczuk z Milk Hydrosan. Ich linie produkcyjne pozwalają na produkcję mleka w proszku o dodatkowych parametrach (odtłuszczone instant, lecytynizowny proszek mleka pełnego czy nadtłuszczone olejem roślinnym). Hydrosan posiada technologię produkcji proszku z serwatki oraz wie jak uzyskać produkty specjalne z dodatkiem jaj, soi oraz tłuszczu.

W rozmowie LIVE Ryszard Pizior, prezes SM Włoszczowa powiedział, że jego zakład, podążając za trendami zmienił nieco sposób produkcji serów. Dane z rynku przyniosły informacje o spadku zainteresowania serami w blokach na rzecz serów pakowanych. Dlatego SM Włoszczowa zakupiła nową linię do krojenia i pakowania serów. – To duża inwestycja, ale już czujemy, że miała sens – podkreślił prezes Pizior.

HANDEL i HANDEL NOWOCZESNY

Ostatni wykład pierwszego dnia kongresu Kierunek Mleczarstwo dotyczył raportu o kategoriach nabiałowych w małych sklepach i supermarketach. Dane te przedstawiła Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku. Z badań tych wynika, że co trzeci produkt mleczny w koszyku to mleko, potem masło i śmietany. Dotyczy to wszystkich sklepów, a różnice pojawiają się dopiero przy ilości wydanych pieniędzy. W małych sklepach wydajemy średnio 18 zł na produkty mleczne, zaś w dużych marketach dwa razy tyle. Pomimo tego mniejsze jednostki częściej wybieramy pod kątem misji zakupowej, kiedy idziemy nabyć konkretny produkt. Na 10% tych paragonów nie pojawił się produkt z innej kategorii, kiedy w supermarketach było to już 6%. Prawdopodobnie z tego samego powodu mniejsze sklepy posiadają lepszy wskaźnik sprzedaży piwa i papierosów w stosunku do reszty asortymentu.

Podsumowaniem pierwszego dnia Kongresu była rozmowa z Maciejem Czernią, kierownikiem kategorii w sieci Żabka. – Najwięcej czasu nam zabiera i najbardziej wciągające jest poszukiwanie ciekawych nowości – podał ekspert, który sam przyznał, że jest klientem produktów mlecznych proteinowych i vege. Sieć Żabka planuje rozwijać te kategorie na swoich półkach, oczywiście przy zachowaniu zdrowych proporcji.

Cdn.

 


Współpraca