Klienci szukają oszczędności na zakupach spożywczych

14.04.2021 -

Pandemia wpłynęła na wzrost obrotów rynku spożywczego w Europie na poziomie 10% w 2020 r. W tym roku jednak 37% ankietowanych z Europy i 35% z Polski osób chce znaleźć sposób, by na zakupy spożywcze wydać mniej - wynika z badania opublikowanego przez McKinsey & Company i EuroCommerce.

Z raportu "Disruption and Uncertainty - State of Grocery Retail 2021" McKinsey & Company oraz EuroCommerce, wynika, że w czasie pierwszego lockdownu w marcu 2020 r. sprzedaż artykułów spożywczych odnotowała średni wzrost na poziomie 20%, a w całym 2020 r. na poziomie 10%

- Pandemia przyniosła nie tylko wzrost obrotów, ale także znacznie wyższe koszty dla sprzedawców detalicznych i wzrost wymogów bezpieczeństwa dla pracowników i klientów. Olbrzymi wzrost sprzedaży żywności online niesie ze sobą także potrzebę sporych nakładów na e-commerce, których rentowność będzie można ocenić dopiero za jakiś czas - mówi Marcin Purta z McKinsey & Company w Polsce.

Wspólnym mianownikiem wszystkich przyszłych trendów jest rosnąca presja na marże, którą w najbliższych latach mogą odczuwać sprzedawcy, konieczność sprostania coraz szerszym potrzebom konsumentów oraz zwiększanie udziału sprzedaży w nowych kanałach.

- Sprzedawcy, którzy sięgają po śmiałe rozwiązania w odpowiedzi na obecne, kluczowe wyzwania w obszarze m.in. sprzedaży online czy wprowadzania zdrowej żywności do oferty, stoją przed wyjątkową szansą, by zdobyć i utrzymać ważną pozycję na rynku - ocenił Purta.

Dla europejskich sprzedawców artykułów spożywczych rok 2020 był czasem znacznego przyspieszenia zmian w trendach konsumenckich. Ponieważ restauracje, biura i szkoły w większości krajów były w większości zamknięte podczas pierwszej fali pandemii, konsumenci pospiesznie zaczęli zaopatrywać się w artykuły spożywcze, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie, przynosząc wzrost obrotów na tym rynku. Restrykcje wprowadzane w czasie lockdownu wpłynęły na wybór miejsca zakupów.

- W ciągu ostatniego roku 14% kupujących w Polsce zmieniło miejsce zakupów. Głównymi powodami takiej zmiany było zminimalizowanie ryzyka infekcji (34%) oraz bliskość i wygoda sklepu (34%). W konsekwencji Polacy rezygnowali z zakupów w hipermarketach (ok. 7% spadku przychodów ze sprzedaży artykułów spożywczych), na rzecz supermarketów oraz dyskontów (wzrost przychodów odpowiednio o 16,5% i 13,6%) - podano.

(14.04.2021 za dla handlu.pl)


Współpraca