Kolejny rekordowy rok w eksporcie produktów mleczarskich
20.02.2019 -
Jak wynika ze wstępnych danych MF (za MRiRW) w 2018 roku całkowita wartość wyeksportowanych z Polski produktów mleczarskich ponownie przekroczyła 2 mld euro, była o 2% większa niż przed rokiem.
Z kolei wartość zaimportowanych do Polski produktów mleczarskich była o 1,4% mniejsza, wniosła 0,89 mld euro. W efekcie dodatnie saldo w handlu tymi produktami polepszyło się o 4,8% do 1,19 mld euro.
Należy zauważyć, że zwiększenie się wartości eksportu wynikało przede wszystkim z większego niż przed rokiem wolumenu sprzedaży poszczególnych kategorii, zwłaszcza mleka w proszku, którego sprzedano o 31% więcej. Ceny były z kolei podobne, tj. masło i jogurty lub mniejsze, do notowanych w 2017 roku. Największą dynamiką zwyżki wartości wykazało się masło – o 10,5%, podczas gdy najgłębszą obniżkę zaobserwowano w przypadku serwatki – o 16,7% – mimo że kontyngent eksportu był o 0,2% niższy niż w 2017 roku.
W 2018 roku wolumen wysyłki proszków mlecznych wyniósł 164 tys. t i był o 39 tys. t wyższy niż przed rokiem. Ponad połowa tego przyrostu – 20 tys. t to wynik zwiększonych dostaw do Algierii. Warto zauważyć, że w przypadku odtłuszczonego mleka w proszku, Polska była głównym unijnym dostawcą tego produktu do Algierii z 38% eksportu z UE. Podobna sytuacja miała miejsce też w przypadku Wietnamu – 22%, Kolumbii – 28% i Meksyku – 44%.
W odniesieniu do serów i twarogów, które stanowią największą, pod kątem wartości – 38% pozycję w wysyłce, ich wolumen sprzedaży zagranicznej z Polski wzrósł o 5,6% do 260 tys. t, co stanowiło 30% wielkości produkcji tych wyrobów w dużych zakładach w 2018 roku.
Tradycyjnie największym pod względem wartości, odbiorcą produktów mleczarskich z Polski były Niemcy, gdzie sprzedano produkty za 449 mln euro, czyli 22% całkowitej wartości eksportu z Polski, a zatem o 1,3% mniej niż w 2017 roku. Na uwagę zwraca też ponad 20% zwyżka do Czech. Całkowita wartość dostaw do krajów unijnych stanowiła 77% łącznej wartości eksportu.
Wśród krajów pozaunijnych największa zwyżka wartości wysyłki zaobserwowano w przypadku Algierii o 26,1 mln euro. Z uwagi na wzrost sprzedaży mleka płynnego oraz serów i twarogów, wartość eksportu do Libanu była wyższa o 9,2 mln euro. Sery i twarogi były również główną kategorią, napędzającą eksport na Ukrainę, który zwiększył się o 7 mln euro. Należy zauważyć, że pod kątem wolumenu, Polska odpowiadała za 40% całkowitego wywozu serów i twarogów z Unii Europejskiej na Ukrainę. Wartość eksportu z Polski do Iraku była o 5,5 mln euro wyższa, też ze względu na większą wysyłkę serów i twarogów. Wśród krajów pozaunijnych, warto również zwrócić uwagę na wzrost wartości eksportu – wynikający ze zwiększonej sprzedaży proszków mlecznych – do Senegalu, Kolumbii i Kambodży po 3 mln euro, a więc krajów, do których w poprzednich latach sprzedaż była nieznaczna.
(20.02.2019 za gospodarz.pl)