KOWR: Polacy doceniają patriotyzm konsumencki

12.02.2023 -

76% konsumentów zetknęło się z oznaczaniem PRODUKT POLSKI. Znak ten staje się coraz bardziej rozpoznawalny, co potwierdzają wyniki badania „Polska Wieś i Rolnictwo”, które zostało przeprowadzone w 2022 r.

KOWR: kupujmy polską żywność

Ważne jest by konsumenci, kierując się patriotyzmem konsumenckim, tym oznaczeniem kupowali polską żywność sygnowaną tym oznaczeniem - podkreślił zastępca dyrektora generalnego KOWR Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński.

„Polacy rozumieją, że świadome decyzje zakupowe są szczególnie istotne w tak trudnym czasie jak pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie. Nasze codzienne decyzje zakupowe wybory w zakresie nabywanych produktów żywnościowych mają pośrednio duży wpływ na sytuację ekonomiczno-gospodarczą naszego kraju. Patriotyzm konsumencki, który m.in. polega na kupowaniu rodzimych towarów, buduje silną markę polskiej żywności, wspiera polskich producentów rolnych oraz przedsiębiorstwa, ma wpływ na funkcjonowanie polskiej gospodarki" - mówił Wroński.

Wiceszef KOWR zauważył, że zachowania konsumentów pośrednio przekładają się także na utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy, zwiększanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i budżetów samorządowych, rozwój rodzimych przedsiębiorstw czy pozyskiwanie środków na inwestycje.

W badaniu "Polska Wieś i Rolnictwo" w 2022 r. blisko 61% respondentów (podobnie jak w 2021 r.) wskazało, że "bardzo ważne" i "raczej ważne" jest dla nich by żywność, którą kupują była wyprodukowana w Polsce, z krajowych surowców, przy czym, co charakterystyczne rolnicy składali takie deklaracje częściej aniżeli osoby niezwiązane z rolnictwem (odpowiednio 73,4% i 56,5%).

Badanie pokazało, że ze znakiem PRODUKT POLSKI podczas zakupów żywności zetknęło się prawie 76% respondentów (wobec ok. 67% w poprzednim roku 2021) i był on najczęściej wskazywanym przez nich oznaczeniem, szczególnie przez rolników (prawie 81%). Pozytywny odbiór znaku PRODUKT POLSKI wskazało również 48% ankietowanych (wobec 44% w poprzednim roku), dla których przedmiotowe oznaczenie to było decydujące przy wyborze produktu.

"Wyniki badania "Polska Wieś i Rolnictwo" w 2022 r. potwierdzają, że znak PRODUKT POLSKI staje się powszechnie rozpoznawalny przez konsumentów, a jednocześnie może mieć decydujące znaczenie przy wyborze przez nich danego produktu. Myślę, że tak pozytywne wyniki badania w tym aspekcie mogą stanowić dodatkową zachętę dla producentów żywności do stosowania oznaczenia PRODUKT POLSKI na jeszcze większą skalę" - skomentował Wroński.

Zaznaczył, że umieszczanie tego oznaczenia na produktach żywnościowych jest dobrowolne, ale może to robić przedsiębiorca lub rolnik tylko wtedy, jeżeli produkt wytworzony jest z surowców polskich. Produkty nieprzetworzone - takie jak np. ziemniaki, mleko czy mięso mogą zostać oznakowane informacją PRODUKT POLSKI, jeżeli ich produkcja, uprawa lub hodowla odbyła się na terytorium Polski. W przypadku mięsa dodatkowo wymaga się, aby zostało pozyskane ono ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium kraju. Natomiast jeżeli chodzi o produkty przetworzone (np. ciasta czy wędliny), to 25% ich masy mogą stanowić produkty importowane, np. przyprawy czy bakalie.

Aktywne działania MRiRW oraz KOWR

Zdaniem dyrektora Wrońskiego, do rozpoznawalności znaku PRODUKT POLSKI przyczyniają się aktywne działania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz KOWR, które popularyzują to oznaczenie wśród uczestników sektora rolno-spożywczego.

Znak ten został wprowadzony nowelizacją ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Natomiast wzór znaku graficznego zawierającego określiły przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. Jest nim biało-czerwony prostokąt przypominający flagę Polski, na którym widnieje napis PRODUKT POLSKI.

"Polska Wieś i Rolnictwo" to cykliczne badanie wykonywane na zlecenie: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Głównym celem badania jest ocena postaw i opinii wobec dokonujących się przemian społeczno-gospodarczych w rolnictwie i na obszarach wiejskich, jak również poznanie opinii respondentów na temat działań państwa wobec rolnictwa i obszarów wiejskich oraz instytucji pracujących na ich rzecz. Najnowsza edycja badania została zrealizowana na reprezentatywnej próbie 1560 dorosłych mieszkańców obszarów wiejskich.

(12.02.2023 za portalspozywczy.pl/PAP)


Współpraca