#KupujŚwiadomie
![#KupujŚwiadomie](/images/artykuly/cache//aebabe971eddfe637d47435a2e9b6148.jpg)
W dniach 24-25 czerwca 2023, na Stadionie Narodowym w Warszawie rozpoczął się I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie. Otwarcia Festiwalu doknali: Sekretarz stanu Rafał Romanowski oraz zastępca dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński. Jest to pierwsze, organizowane na tak dużą skalę, przedsięwzięcie wystawienniczo-edukacyjne i branżowe.
Produkt Polski
– Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, organizując to przedsięwzięcie, miał na celu przede wszystkim pobudzenie patriotyzmu konsumenckiego, ale również świadome kupowanie produktów – zwrócił uwagę wiceminister.
Rozpoznawalność znaku Produkt Polski sięga już prawie 80%.
– To jest olbrzymi sukces polskich rolników i całej branży rolno-spożywczej, która potrafi skutecznie odnajdywać się na rynkach światowych, na rynkach europejskich. Tym bardziej powinna skutecznie odnajdywać się na polskim rynku – podkreślił sekretarz stanu Rafał Romanowski.
Wiceminister przypomniał, że znak Produkt Polski na produkcie oznacza, że przy jego wytworzeniu 75% surowca musi pochodzić z Polski, a pozostałe 25% dotyczy tych składników, które nie są w Polsce wytwarzane.
– To, że bijemy kolejne rekordy eksportowe, to że w 2022 r. wartość eksportu przekroczyła znacząco 47 mld euro, to jest sukces polskiej branży rolno-spożywczej i jej poszczególnych sektorów – stwierdził sekretarz stanu.
Dodał przy tym, że każdy rolnik składa się na tzw. fundusz promocji i dzięki temu możemy pokazywać zalety polskiej żywności, która bardzo dobrze sprzedaje się wszędzie na świecie.
– Tym bardziej powinniśmy pokazywać wszelkie przedsięwzięcia tutaj w kraju. Tak jak to miało miejsce tydzień temu na Służewcu, dziś na Stadionie Narodowym, czy tak jak spotkamy się za kilka dni na szlaku Bitew Regionów – podkreślił wiceminister.
Polska żywność to żywność bezpieczna
– Polska żywność jest przede wszystkim bezpieczna. Jest kontrolowana od momentu zasiania – od pola do stołu i do półki sklepowej przez wyspecjalizowane inspekcje – poinformował dyrektor generalny KOWR Marcin Wroński.
Zwrócił jednocześnie uwagę, że polska żywność jest żywnością wysokiej jakości, którą przedstawia się jako żywność klasy premium na wielu kontynentach, w wielu krajach na świecie.
– Polska żywność to jest bezpieczeństwo i najwyższa jakość – podkreślił zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński.
Po uroczystości otwarcia sekretarz stanu Rafał Romanowski oraz zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński odwiedzili stoiska wystawowe uczestników I Festiwalu Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.
Nowe logo Funduszy Promocji
W trakcie Festiwalu odbyła się specjalna konferencja prasowa, podczas której zaprezentowane zostało nowe logo Funduszy Promocji.
– Doszliśmy do wniosku, że wszystkie fundusze promocji będą oznaczane jednym, wspólnym logo. Kilka dni temu podpisałem stosowne rozporządzenie – poinformował sekretarz stanu Rafał Romanowski.
– Od tej pory wszystkie kampanie realizowane ze środków funduszy promocji będą opatrywane tym jednym, wspólnym logo, które gwarantuje, że produkty są najwyższej jakości – dodał wiceminister.
– Polska żywność ma unikatowe walory jakościowe i smakowe. Chcemy to podkreślać zawsze, żeby ta żywność była tak postrzegana w Polsce i za granicą – podkreślił zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.
– Polska żywność to jest owoc wspólnej pracy rolników, producentów, przetwórców i administracji publicznej i polskiego eksportu – podkreślił prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego Jacek Zarzecki.
– Ten znak, który dziś promujemy, potwierdza, że za nim idzie standard, powtarzalność i smak – dodał prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesław Różański.
Kampania #KupujŚwiadomie
Pod hasłem #KupujŚwiadomie KOWR wspólnie z MRiRW prowadzą kampanię dotyczącą oznaczeń i certyfikatów żywności stanowiących potwierdzenie pochodzenia, jakości lub tradycji kulinarnych danego produktu.
Ideą prowadzonej kampanii jest edukacja społeczeństwa w zakresie znaczenia podejmowanych codziennie decyzji zakupowych dla funkcjonowania gospodarki i wspierania krajowego rolnictwa. Ważna jest wiedza, jak rozpoznawać pochodzenie produktów. Kampania zachęca do zwracania uwagi na informacje zawarte na etykietach żywności, w tym w odniesieniu do kraju pochodzenia, by podejmować decyzje zakupowe świadomie. Każdy z konsumentów ma prawo wiedzieć, skąd pochodzą i gdzie zostały wytworzone nabywane przez niego produkty.
Działania prowadzone przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa są dwutorowe. Z jednej strony edukujemy konsumentów w zakresie oznaczeń i certyfikatów, z drugiej zaś – informujemy rolników i producentów na temat możliwości i warunków niezbędnych do znakowania swoich wyrobów.
Właśnie temu celowi, którym jest edukacja społeczeństwa, służy I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie.
Festiwal jest organizowany przez KOWR, ale są na nim obecne organizacje branżowe korzystające z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Podczas Festiwalu odbywa się prezentacja ich działalności dzięki połączeniu sił dla osiągnięcia lepszego odbioru zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów. W trakcie wydarzenia zostanie zaprezentowane logo Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych.
W trakcie Festiwalu odbywają się panele dyskusyjne z udziałem ekspertów branżowych m.in. nt. #StopDezinformacjiŻywnościowej, znaku Produkt Polski i bezpieczeństwa żywnościowego.
Natomiast możliwość bezpośredniego kontaktu z regionalnymi wytwórcami żywności z całego kraju czy warsztaty edukacyjne dla dzieci służą budowaniu świadomości konsumentów i postrzegania krajowych produktów rolno-spożywczych jako produktów najwyższej jakości oraz zachęcają do ich zakupu.
W drugim dniu imprezy odbyły się trzy panele dyskusyjne, w których uczestniczyli członkowie Kierownictwa resortu rolnictwa.
#StopDezinformacjiŻywnościowej
W pierwszym panelu w dyskusji uczestniczyli: minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński, kierownik ds. Systemu QAFP, Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Jolanta Ciechomska oraz prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki.
– Nasz Produkt Polski ma już bardzo dobrą markę na świecie. Chwalimy się, że jest dobry, że ma bardzo wysoką jakość – podkreślił minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus.
Zwrócił przy tym uwagę, iż ostanie lata pokazały, że pomimo pandemii i wojny w Ukrainie mamy zapewnione bezpieczeństwo żywnościowe.
– Ono jest najważniejsze i musimy o nie dbać – dodał minister.
– Dlatego musimy stanowczo przeciwstawiać się dezinformacji. Są oszuści, którzy próbują zarobić, ale musimy ich eliminować z obiegu, bo polska żywność ma dobrą markę i nie wolno jej psuć – stwierdził minister.
Szef resortu rolnictwa poinformował ponadto, że nasze inspekcje robią wszystko, aby wzmocnić wiarygodność naszych produktów.
– Dezinformacja, fake newsy to jest nowa broń, broń gospodarcza i dlatego musimy robić wszystko, aby je szybko prostować – podkreślił minister Robert Telus.
Kierownik ds. Systemu QAFP Jolanta Cichomska zwróciła uwagę, że dezinformacja ma konkretny wymiar gospodarczy. Fake newsy szybko docierają do konsumentów, jak to miało miejsce np. w przypadku afery dotyczącej dodawania oleju technicznego do pasz, a tak naprawdę nie miało miejsca, co potwierdziły kontrole weterynaryjne.
– To nie jest tak, że półprawda i półprawda dają 1 całą prawdę. Półprawda i półprawda to jedno kłamstwo – dodała Jolanta Ciechomska.
Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki zwrócił uwagę na postępującą stygmatyzację mięsa, jak chociażby przez próbę wyłączenia mięsa z systemów promocji.
– Poprawiliśmy zdecydowanie jakość polskiej wołowiny, która pod wieloma względami jest wyraźnie lepsza od uznawanej do tej pory za wzór wołowiny argentyńskiej – powiedział prezes Jerzy Wierzbicki.
Prezes poinformował jednocześnie o podejmowanych inicjatywach na rzecz zachowania tradycyjnych nazw produktów mięsnych, ze względu na to, że próbuje się tymi nazwami określać produkty wysoko przetworzone, które nie mają nic wspólnego z mięsem.
Zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński podkreślił, że w ośrodku analizowany jest cały proces informacyjny.
– Są dwa główne nurty dezinformacji – atak na polską żywność, jako atak na kraj pochodzenia oraz atak na branżę mięsną – poinformował dyrektor Wroński.
Zwrócił przy tym uwagę, że KOWR od dwóch lat prowadzi akcję edukacyjną i informacyjną w szkołach poprzez wycieczki do agrozagród.
Mówiąc o dezinformacji i fake newsach, minister Robert Telus przytoczył ataki na rolników w sprawie traktowania przez nich zwierząt.
– Rolnik kocha swoje zwierzęta i przeżywa, kiedy zwierzę cierpi. Rolnik nie męczy zwierząt, dlatego musimy się głośno odzywać, musimy bronić swojego dobrego imienia – podkreślił minister Robert Telus.
Produkt Polski
W kolejnym panelu udział wzięli: podsekretarz stanu Krzysztof Ciecióra, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Małgorzata Gośniowska-Kola, prezes Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj Paweł Podstawka oraz prezes Czesław Meus – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”.
– Produkt Polski to jedna z najważniejszych akcji dla polskiej gospodarki – stwierdził podsekretarz stanu Krzysztof Ciecióra i dodał, że trzeba wzmacniać marketing tych produktów.
Zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Małgorzata Gośniowska-Kola poinformowała o prowadzeniu spójnych, dwutorowych działań ośrodka, które skierowane są zarówno do rolnika i producenta, jak i do konsumentów.
Uczestniczący w dyskusji prezes Paweł Podstawka podniósł kwestię stosowania przez unijnych decydentów podwójnych standardów.
– Polska jest największym producentem drobiu w UE i drugim pod względem produkcji jaj. My spełniamy bardzo wysokie standardy, a UE chce dopuścić na swój rynek drób z Brazylii w ramach umowy Mercosur. To są właśnie podwójne standardy – stwierdził prezes Paweł Podstawka.
Natomiast prezes Czesław Meus – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” zwrócił uwagę, że wszystkie produkty ekologiczne są certyfikowane od pola do półki sklepowej.
Podsumowując dyskusję, podsekretarz stanu Krzysztof Ciecióra stwierdził, że Polska stworzyła doskonały balans pomiędzy jakością i ilością, a nasze produkty są bardzo chętnie kupowane na całym świecie.
– Polska żywność jest na świecie ceniona, ale w Polsce czasem za bardzo wybrzydzamy – dodał wiceminister.
Bezpieczeństwo żywnościowe
W dyskusji o bezpieczeństwie żywnościowym głos zabierali: sekretarz stanu Rafał Romanowski, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Małgorzata Gośniowska-Kola, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner oraz dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.
– Jeszcze kilkanaście miesięcy temu nie dyskutowaliśmy o bezpieczeństwie żywnościowym, skupiając się na bezpieczeństwie żywności – podkreślił sekretarz stanu Rafał Romanowski.
Wiceminister zwrócił uwagę, że wojna w Ukrainie pokazała, jak ważne jest bezpieczeństwo żywnościowe, zapewnienie odpowiedniej ilości pożywienia. Podkreślił też niebezpieczne spekulacje na giełdach rolnych, które powodują zwirowania na rynkach.
– Ja się czuję oszukany przez Komisję Europejską, która obiecała nam korytarze solidarnościowe. I co? Poziom realizacji jest równy zero. Tak samo jak obiecane wsparcie ze strony Niemiec, czy ze strony prezydenta Bidena – powiedział wiceminister Rafał Romanowski.
Dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner podkreślił, że ostatnie trzy lata pokazały, iż w Polsce bezpieczeństwo żywnościowe jest zapewnione i niczego nam nie brakowało.
– Mimo dwóch dekad, w których nie brakowało niczego, wystarczyło kilka fotek i wybuchła panika na rynku cukru, chociaż mieliśmy go i mamy pod dostatkiem – przypomniał dyrektor Andrzej Gantner.
Podkreślił jednocześnie, że bezpieczeństwo żywnościowe jest najważniejsze, a polskie firmy pokazały, że są przygotowane do działania w warunkach kryzysowych.
Dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska zwróciła natomiast uwagę na trudną sytuację sektora mleczarskiego. Podkreśliła, że Polska jest trzecim producentem mleka w UE, ale spada poziom konkurencyjności ze względu na wysokie ceny energii.
– Przyczyny sytuacji kryzysowej to spadki cen na rynkach światowych i bardzo wysokie ceny energii – powiedziała dyrektor Agnieszka Maliszewska.
Sekretarz stanu Rafał Romanowski poinformował, że Polska jest samowystarczalna w zasadzie we wszystkich segmentach produktów żywnościowych oprócz owoców morza i cytrusów. Jednocześnie jako kraj mamy nadprodukcję żywności i 40% tego, co wyprodukujemy, wysyłamy na eksport.