Masz zawyżony rachunek i fakturę za prąd PGE? Zobacz, jak to sprawdzić
07.07.2023 -
Do klientów PGE Obrót przychodzą pierwsze faktury i rozliczenia za zużycie prądu i prognoza na przyszłe miesiące. Wielu otrzymało nawet 3-krotnie wyższe rachunki za prąd, mimo że są objęci limitami zamrażającymi ceny prądu oraz maksymalną ceną prądu. PGE przyznało, że 4 tys. klientów otrzymało złe rachunki. Sprawdź, czy masz wyższy rachunek za prąd, jeśli rozliczasz się w PGE
Jeden z właścicieli gospodarstwa z podwarszawskiej wsi zamiast przewidywanych ok. 186 zł za miesiąc otrzymał ponad trzykrotnie wyższy rachunek za prąd w rozliczeniu od PGE Obrót.
- PGE Obrót wystosowało oświadczenie w tej sprawie, w którym przyznało, że aż ok. 4 tys. klientów otrzymało faktury i naliczenia za prąd, nieuwzględniające limitów zamrażających ceny prądu.
- Jeżeli zużycie prądu z 2022 r. jest zbliżone z prognozowanym na fakturze PGE za rok 2023 r., ale rachunek miesięczny za prąd zamiast wrosnąć o 20-30 zł jest nawet trzykrotnie większy oznacza to, że jest błąd w rozliczeniu.
- Powinieneś dostać informację od PGE Obrót drogą mailową, sms lub pocztą o tym, że źle zostały naliczone nowe faktury za prąd i że będzie dokonana korekta rachunku. Nie opłacaj zawyżonego rachunku za prąd, jeśli otrzymałeś taką informację.
- Co jednak zrobić, gdy uważasz, że masz zawyżony rachunek za prąd w PGE, a nie dostałeś informacji zwrotnej od PGE o błędnym naliczeniu? Sprawdź, jak złożyć reklamację za zawyżony rachunek w PGE Dystrybucja i Obrót.
Sprawdź czy masz wyższy rachunek za prąd jeśli rozliczasz się w PGE. Jak to zrobić?
W tym roku każdemu właścicielowi gospodarstwa domowego, który rozlicza się w taryfie G (nie jest rolnikiem, nie ma dużej rodziny, ani osoby niepełnosprawnej w rodzinie) - przysługuje automatycznie limit zamrożenia cen prądu na poziomie z 2022 r. do 2000 kWh/rok . Oznacza to, że nie musi on składać żadnego oświadczenia.
Ponadto Gospodarstwa domowe (w tym rolnicy rozliczający się w taryfie G), które złożyły oświadczenia do 30 czerwca br. do swoich sprzedawców dodatkowo korzystają z podwyższonych limitów zamrażających ceny energii: 2,6 MWh lub 3 MWh o zwiększenie limitu z 2 MWh do 3 MWh r.
Wprowadzenie tarczy solidarnościowej i zamrożenie cen prądu sprawia że na pierwszych rozliczeniach za prąd od dostawców prądu powinny pojawić się rachunki za prąd przybliżone do tych z 2022 r. Oczywiście będą one wyższe przypadku PGE o ok. 20-30 zł za miesiąc z powodu rosnących opłat mocowych i dystrybucyjnych. Pamiętajmy też, że w wielu portalach podawana jest też stawka netto za zużycie energii elektrycznej w 2023 r .
Jak sprawdzić, czy nie masz zawyżonego rachunku za prąd z PGE:
- porównaj, jakie jest teraz prognozowane zużycie prądu z 2023 r. i sprawdź jakie miałeś zużycie prądu 2022 r na fakturze PGE;
- jeżeli zużycie prądu z 2022 r. jest zbliżone z prognozowanym na fakturze PGE za rok 2023 r., ale rachunek miesięczny za prąd zamiast wrosnąć 20-30 zł więcej ale jest nawet 3-krotnie większy oznacza to że jest błąd w rozliczeniu;
- powinieneś dostać informację od PGE Obrót drogą mailową, sms lub pocztą o tym że źle zostały naliczone nowe faktury za prąd;
- jeżeli nie dostałeś takiej informacji a uważasz że rachunki są zawyżone masz prawo złożyć reklamację do PGE.
Jeżeli chcesz sprawdzić, jakie realnie rachunki brutto będziesz płacił za prąd m.in. w PGE sprawdź poniższy artykuł: https://www.farmer.pl/energia/ile-zaplacisz-za-prad-gdy-nie-zlozyles-oswiadczenia-zamrazajacego-2023,132816.html
Rachunki za prąd z PGE powinny wrosnąć więc o ok 20-30 zł, jeżeli nie przekroczymy limitów zamrażających ceny prądu na poziomie tych z 2022 r., ale nie trzykrotnie!
Nawet 3 razy większe rachunki za prąd w rozliczeniach z PGE na początku lipca
Jeden z właścicieli gospodarstwa z podwarszawskiej wsi zamiast przewidywanych ok. 186 zł za miesiąc otrzymał ponad 3-krotnie wyższy rachunek za prąd w rozliczeniu od PGE Obrót.
PGE Obrót wystosowało oświadczenie w tej sprawie i przyznało, że aż ok. 4 tys. klientów otrzymało faktury i naliczenia za prąd, w których nie uwzględniono limitów zamrażających ceny prądu.
Po nagłośnieniu PGE Obrót wystosowała oświadczenie w tej sprawie. Jak wynika z jego treści, którą cytuje Gazeta.pl, część klientów spółki otrzymała faktury, które nie uwzględniały zamrożonych cen prądu.
PGE Obrót, zidentyfikowano wszystkich odbiorców do których wysłano zawyżone rachunki i faktury za prąd. PGE informuje klientów drogą mailową lub sms oraz drogą pocztową o popełnionym błędzie. Dodatkowo PGE obrót informuje że będzie wysyłać nowe faktury z korektą a zawyżonych rachunków za prąd nie będzie trzeba opłacać.
Co jednak zrobić, gdy uważasz że masz zawyżony rachunek za prąd w PGE?
Jak złożyć reklamację za zawyżony rachunek w PGE dystrybucja i Obrót?
Musisz przygotować odpowiednie pismo do PGE dot. reklamacji prądu. Co musi zawierać reklamacja rachunku z PGE aby była ona uznana:
- imię i nazwisko wnioskującego,
- indywidualny numer klienta,
- określenie przedmiotu reklamacji oraz reklamowanego okresu za zużycie prądu;
- opisanie okoliczności uzasadniających reklamację rachunku za prąd,
- datę zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi od PGE,
- wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności w przypadku gdy żądamy wypłaty,
- numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub wniosek o zaliczenie go na poczet przyszłych płatności.
- podpis odbiorcy który podpisał umowę z PGE.
Pamiętajmy, że reklamację do PGE zazwyczaj składamy na piśmie lub za pośrednictwem platformy eBOK.
Gdy składamy reklamację na piśmie, warto się dodatkowo zabezpieczyć i zażądać pisemnego potwierdzenia (czyli kopię) złożenia reklamacji wraz z pieczątką, podpisem, datą przyjęcia reklamacji.
Jeżeli reklamacja przez PGE nie zostanie rozparzona w ciągu 14 dni, to automatycznie powinna być uznana za rozpatrzoną pozytywnie na korzyść odbiorcy.
Reklamację można także wnieść za pośrednictwem platformy eBOK (elektroniczne Biuro Obsługi Klienta), ale tylko w przypadku gdy sprzedawca, respektuje taką drogę rozpatrzenia reklamacji.
Jeśli posiadasz konto w eBOK PGE to jest tam możliwość złożenia reklamacji. Zastrzeżenia co do wysokości rachunku możesz zgłosić także telefonicznie (infolinia PGE) lub osobiście w najbliższych Biurze Obsługi Klienta PGE.
Jednak najlepiej gdy reklamacja rachunku za prąd jest wniesiona na piśmie, na adres sprzedawcy/dystrybutora, gdyż taki sposób składania jest najbezpieczniejszy. Dlaczego?
Ponieważ reklamacja wniesione za pośrednictwem e-mail nie zostanie rozpatrzone, jeśli taki sposób kontaktu w tej sprawie nie jest przyjęty przez firmę energetyczną.
Jak złożyć reklamację w PGE Obrót?
Jeśli od PGE Obrót otrzymałeś zbyt wysoki to masz prawo do złożenia reklamacji. Do tego jeśli w ciągu 14 dni nie otrzymasz odpowiedzi to uznaje się, że reklamacja zostaje uznana za rozpatrzoną pozytywnie.
Termin ten może być jednak inny jego długość zawarta jest w umowie ze sprzedawcą czy dystrybutorem energii elektrycznej. Reklamację najlepiej złożyć formie pisemnej a następne wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. A jeszcze lepiej bezpośrednio w punkcie sprzedawcy energii/dystrybutora.
(07.07.2023 za farmer.pl)