Mleczarnie nie unikną zmiany opakowań

Niezależnie od przekonań dotyczących ekologii, rynkowy trend proekologiczny jest faktem. Znajduje on odzwierciedlenie w samych produktach, w sposobie ich wytworzenia, a także w dziedzinie opakowań oraz ich recyklingu i utylizacji.

Jedni uważają, że trend proekologiczny to jedyna słuszna droga, która uchroni naszą planetę od katastrofy. Inni, że rosnące wymagania ekologiczne to tylko sposób na zarabianie pieniędzy, a co więcej obecna polityka ekologiczna niczego nie zmieni, gdyż nie jest prowadzona w skali globalnej, a wyłącznie lokalnej. Za 87% plastikowych śmieci w oceanach odpowiada Azja, gdzie nie prowadzi się żadnych działań w celu zmniejszenia tego zjawiska. Intensywne działania prowadzi za to Unia Europejska, która odpowiada za 0,2% plastikowych śmieci w morzach i oceanach.

Już wkrótce Rada Unii Europejskiej zatwierdzi dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa „Single-Use Plastics” od 2021 roku przewiduje różne rodzaje działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu odpadów z tworzyw sztucznych na środowisko. Zakaz wprowadzenia do obrotu części produktów jednorazowego użytku będzie dotyczył patyczków higienicznych, sztućców, talerzy, słomek, mieszadeł do napojów oraz patyczków do balonów. Produkty te będą musiały zostać zastąpione przez biodegradowalne alternatywy. Inne artykuły, takie jak opakowania na żywność, paczki
i owijki na butelki, pojemniki na napoje, kubki na napoje, wyroby tytoniowe z filtrami, chusteczki nawilżane, balony i lekkie torby plastikowe nadal będą mogły być wprowadzane do obrotu, ale w stosunku do nich zostaną wzmocnione mechanizmy rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Poza tym od 2025 roku nakrętki i wieczka plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko pod warunkiem, że będą one przymocowane na stałe do butelek i pojemników. Od tego samego roku wszystkie butelki PET muszą być wykonane co najmniej w 25% z surowca wtórnego, a od 2030 wszystkie butelki plastikowe (niezależnie od rodzaju tworzywa) – w 30%. Co więcej, do końca 2025 roku poziom zbiórki i recyklingu opakowań plastikowych po napojach ma wynieść 77%, a do 2029 roku – 90%. Zdaniem ekspertów Deloitte zawarte w tym dokumencie ambitne cele ograniczające stosowanie plastiku nie będą możliwe bez wprowadzenia systemu kaucyjnego. Z 5 mln 565 tys. ton opakowań wprowadzonych na rynek w Polsce w 2017 roku, około 2,5 mln ton (45%) trafiło do gospodarstw domowych. System depozytowy dotyczyłby jedynie około jednej trzeciej tych opakowań, a więc około 740 tys. ton rocznie. Kraje, w których został on wdrożony, odnotowują korzyści w postaci wzrostu poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych, poprawy jakości surowca czy większej świadomości środowiskowej społeczeństwa. Z drugiej strony, wprowadzenie dobrze funkcjonującego systemu wymaga odpowiedzi na wiele pytań, by jego finalny kształt uwzględniał aspekty funkcjonowania wszystkich podmiotów.

Część firm nie czeka, aż zmienią się przepisy, lecz wychodzi im naprzeciw. Obok Carrefour Polska, także Coca-Cola, Danone, Nestlé, PepsiCo czy Unilever Polska, a także organizacje, takie jak m.in. CSR Consulting, Global Compact czy WWF Polska, zostali sygnatariuszami pierwszego w Polsce paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Carrefour Polska jest jednak pierwszą siecią wielkiej dystrybucji w tej inicjatywie, której celem jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone korzystanie z plastiku i innych tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce, została zawiązana przez największe firmy wprowadzające na polski rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych, te związane z łańcuchem wartości opakowań, a także przez organizacje branżowe i pozarządowe. Partnerzy inicjatywy zobowiązali się, że do końca 2019 roku wspólnie stworzą Mapę Drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w swojej działalności. W kolejnych latach natomiast, sygnatariusze Paktu będą promować rozwiązania zapisane w Mapie Drogowej oraz zachęcać inne firmy do podjęcia dobrowolnych zobowiązań w tym zakresie. Będą również upowszechniać przykłady dobrych praktyk firm, tak aby stały się one częścią codziennej praktyki biznesowej jak największej liczby przedsiębiorstw w Polsce. – Carrefour Polska przystąpił do polskiego paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych, ponieważ troska o środowisko naturalne, a także założenia tej szczytnej inicjatywy są nam bardzo bliskie. Filarem strategii biznesu odpowiedzialnego społecznie w Carrefour jest program „STOP Marnotrawstwu”, który w znacznej mierze dotyczy zrównoważonego korzystania z opakowań oraz zagospodarowania odpadów z nich powstających. Nasza sieć podjęła bowiem zobowiązanie redukcji masy opakowań marki własnej o 5% do 2022 roku oraz zobowiązała się, że wszystkie opakowania marki własnej Carrefour będą nadawać się do recyklingu lub kompostowania – mówi Barbara Kowalska, dyrektor ds. jakości i zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska. – Carrefour zdaje sobie również sprawę z wyzwań środowiskowych, które są stawiane nie tylko przed konsumentami, ale i przed całym biznesem. Wierzymy, że dzięki wspólnej pracy i złączeniu sił wszystkich interesariuszy, uda się osiągnąć cele Agendy 2030, które zostały postawione przed całym społeczeństwem – dodaje Barbara Kowalska. W sklepach Carrefour Polska są już dostępne pierwsze produkty ze zmniejszoną masą opakowań. Udało się w nich wykorzystać ¾ tony mniej plastiku w ciągu pierwszych 6 miesięcy od ich pojawienia się na półkach w sklepie. Sieć planuje także rozszerzenie na całą Polskę, swojej testowej inicjatywy z hipermarketu w Galerii Fordon w Bydgoszczy, gdzie klienci mają możliwość kupowania do własnych opakowań (np. słoików czy pudełek) różnych produktów na wagę, takich jak: warzywa i owoce, wędliny, sery, kapusta, czy ogórki kiszone.

Wszystkie wspomniane zmiany nie ominą branży mleczarskiej. Do mleka używa się butelek PET, sery pakuje się w foliowe opakowania, także kubeczki do jogurtów są wykonane z tworzyw sztucznych. Zmiany będą zatem wymagały nowego podejścia i nowych inwestycji. Jedną z firm, które już wsłuchują się w powyższe trendy jest Hochland Polska. Firma chwali się zmniejszeniem zużycia plastiku poprzez wprowadzenie opakowań zrównoważonych. Jak czytamy w komunikacie, Hochland Polska w oparciu o najnowsze wymagania prawne, a także wymagania ze strony klientów, między innymi sieci handlowe, wypracował listę priorytetów dotyczących opakowań zrównoważonych. Wśród priorytetów Hochland Polska dotyczących opakowań zrównoważonych znalazły się między innymi: optymalne prowadzenie procesów recyklingu, pomniejszanie wagi i udziału opakowań w produkcie, uzyskanie redukcji emisji CO2, a także edukowanie konsumenta, aby widział sens w segregowaniu i ograniczaniu odpadów. Zespół roboczy złożony z przedstawicieli różnych działów Hochland Polska kontynuuje prace w zakresie zrównoważonych opakowań w Hochland Polska. Docelowo działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i opakowań będą elementem strategii sprzedażowej. – W 2018 roku wprowadziliśmy na rynek pierwsze kubki Almette z nowej formy. Nowy kubek Almette jest o 1 g lżejszy od dotychczasowego, co pozwoli na redukcję opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzonych przez Hochland Polska na rynek o 77 ton rocznie (-5% tworzyw wprowadzonych na rynek) – powiedział Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska.

Niezależnie od poglądów zarządów czy właścicieli, zmiany opakowań będą konieczne. Warto o tym pamiętać zawczasu.

 


Współpraca