MLEKOVITA: eksport determinuje rozwój produkcji mleka w Polsce
Grupa Mlekovita po raz kolejny zajęła 1. miejsce w Rankingu Najlepszych i Największych Spółdzielni Mleczarskich Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Zwyciężyła również w klasyfikacji największych spółdzielczych eksporterów produktów mleczarskich, potwierdzając utrzymywaną od lat pozycję lidera w tej kategorii w Europie Środkowo-Wschodniej. Mlekovita co roku odnotowuje zwiększanie zainteresowania jej produktami ze strony rynków międzynarodowych. To między innymi sprawiło, że miniony rok firma zakończyła z rekordowymi wynikami – wartość eksportu w 2023 r. przekroczyła 3 mld złotych.
W 2023 r. polskie firmy sprzedały za granicę towary rolno-spożywcze o rekordowej wartości 236 mld zł, czyli o 8,1% wyższą niż rok wcześniej. Sprzedaż żywności ma też coraz większe znaczenie w obrotach całego polskiego handlu zagranicznego. Znaczący udział w tej kategorii ma Mlekovita – nie tylko lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej, ale i największy polski eksporter nabiału. – Sukces Mlekovity to nasze wspólne dzieło, całej społeczności skupionej wokół firmy, w tym producentów mleka. Cieszę się, że Mlekovita ma swój istotny udział w eksporcie polskiej żywności, a dzięki temu jesteśmy postrzegani jako ambasador Polski na świecie. – mówi Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. – Nasz eksport i działania z nim związane, najwyższa jakość produktów i profesjonalne, biznesowe podejście wzmacniają wizerunek polskiego przedsiębiorcy i całej polskiej gospodarki za granicą. Jestem dumny, że poprzez rozwój na światowych rynkach rośnie siła i rozpoznawalność marki Mlekovita, co w obecnej sytuacji rynkowej szczególnie przekłada się na rozwój gospodarstw rolnych wytwarzających mleko.
Rosnąca wartość sprzedaży eksportowej przekłada się na większe zapotrzebowanie na mleko surowe. W ten sposób eksport pobudza rozwój polskiego mleczarstwa, co jest istotne dla rozwoju polskich rolników, bo wzrost eksportu, to również rosnąca dynamika skupu (obecnie dwucyfrowa – ok. 13%). To zaś nie tylko gwarancja stałego stabilnego rozwoju firmy, ale i ważnych inwestycji. To też impuls dla polskich rolników – dostawców mleka, którzy dzięki rozwojowi nowoczesnej grupy mleczarskiej mogą produkować większe ilości mleka.
Mimo znakomitych wyników eksportowych Mlekovita mierzy się jednak z różnymi wyzwaniami. Na skutek zamknięcia rynków wschodnich (Rosja, Białoruś), Europa została odcięta od bardzo chłonnych rynków zbytu, co przełożyło się na wzrost liczby towarów na europejskich rynkach i spadku cen produktów. Pobudziło to jednak do poszukiwania nowych, ciekawych rynków zbytu, które Mlekovita znalazła m.in. w krajach azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich. Firmie udało się zwiększyć eksport w innych kierunkach i, co ciekawe, pomimo iż w Chinach popyt na importowaną żywność z Europy zmalał, Mlekovicie udało się osiągnąć 5% wzrost eksportu do Chin. W ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijał się również eksport na Ukrainę. Mlekovita jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich do Ukrainy – wartość eksportu dochodzi do kilku milionów złotych miesięcznie.
Ponadto w strukturach Grupy Mlekovita funkcjonuje specjalne centrum dystrybucyjne do celów eksportu na Ukrainę, zlokalizowane w Łaszczowie w woj. lubelskim. Innymi istotnymi kierunkami eksportowymi są m.in. Algiera, Senegal, Niemcy, Łotwa, Litwa, Korea Południowa, Japonia czy Stany Zjednoczone.
Rosnące zainteresowanie produktami marki Mlekovita to zatem nie tylko rosnące przychody i rozwój biznesu, ale również wsparcie całej polskiej gospodarki. Firma, korzystając z wielu ścieżek rozwoju, może coraz lepiej eksploatować potencjał oferowanego asortymentu, który dociera już do 167 krajów świata. – Obok hitów eksportowych, takich jak: sery twarde dojrzewające, mleko UHT, mleko w proszku czy koncentrat białek serwatkowych (WPC), swoim klientom zagranicznym oferujemy także kolejne pojawiające się nowości oraz szereg produktów dostosowanych do indywidualnych gustów konsumentów na całym świecie. Dzięki skali naszej działalności jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te potrzeby, mimo ogromnej skali trudności, bo konkurujemy z wielkimi koncernami i wygrywamy z nimi nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością, smakiem i umiejętnością dostosowania do preferencji danego rynku – podkreśla Prezes Dariusz Sapiński.
Najpopularniejszym produktem eksportowym jest mleko UHT, którego Mlekovita w 2023 r. wyeksportowała 160 mln l. Jednym z kluczowych produktów eksportowych Mlekovity są proszki mleczne, czyli m.in. mleko w proszku, Fat Filled Milk Powder, serwatka w proszku czy WPC 80. W ubiegłym roku Mlekovita wyeksportowała ok. 120 tys. ton tych produktów. Szczególnie cenione na świecie są sery dojrzewające – dzięki unikalnym walorom np. sera Cheddar czy serów o specjalnych parametrach w zakresie składników odżywczych, oferowanych przez Mlekovitę swoim klientom, za granice Polski trafiło ich 30 tys. ton. Ważnymi segmentami eksportowymi są również masła (masło i bezwodny tłuszcz mleczny) oraz produkty galanteryjne, do których zaliczyć można m.in. mleko świeże, kefiry, maślanki, jogurty, twarogi, serki i śmietany. W 2023 r. na eksport trafiło po ok. 20 tys. ton produktów z obu tych kategorii (łącznie 40 tys. ton).
Takie wyniki osiągane w eksporcie przekładają się na liczne nagrody i wyróżnienia, potwierdzające pozycję Mlekovity jako lidera eksportu w branży.
Rosnąca wartość sprzedaży eksportowej przekłada się na większe zapotrzebowanie na mleko surowe. W ten sposób eksport pobudza rozwój polskiego mleczarstwa, co jest istotne dla rozwoju polskich rolników, bo wzrost eksportu, to również rosnąca dynamika skupu (obecnie dwucyfrowa – ok. 13%). To zaś nie tylko gwarancja stałego stabilnego rozwoju firmy, ale i ważnych inwestycji. To też impuls dla polskich rolników – dostawców mleka, którzy dzięki rozwojowi nowoczesnej grupy mleczarskiej mogą produkować większe ilości mleka.
Mimo znakomitych wyników eksportowych Mlekovita mierzy się jednak z różnymi wyzwaniami. Na skutek zamknięcia rynków wschodnich (Rosja, Białoruś), Europa została odcięta od bardzo chłonnych rynków zbytu, co przełożyło się na wzrost liczby towarów na europejskich rynkach i spadku cen produktów. Pobudziło to jednak do poszukiwania nowych, ciekawych rynków zbytu, które Mlekovita znalazła m.in. w krajach azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich. Firmie udało się zwiększyć eksport w innych kierunkach i, co ciekawe, pomimo iż w Chinach popyt na importowaną żywność z Europy zmalał, Mlekovicie udało się osiągnąć 5% wzrost eksportu do Chin. W ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijał się również eksport na Ukrainę. Mlekovita jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich do Ukrainy – wartość eksportu dochodzi do kilku milionów złotych miesięcznie.
Ponadto w strukturach Grupy Mlekovita funkcjonuje specjalne centrum dystrybucyjne do celów eksportu na Ukrainę, zlokalizowane w Łaszczowie w woj. lubelskim. Innymi istotnymi kierunkami eksportowymi są m.in. Algiera, Senegal, Niemcy, Łotwa, Litwa, Korea Południowa, Japonia czy Stany Zjednoczone.
Rosnące zainteresowanie produktami marki Mlekovita to zatem nie tylko rosnące przychody i rozwój biznesu, ale również wsparcie całej polskiej gospodarki. Firma, korzystając z wielu ścieżek rozwoju, może coraz lepiej eksploatować potencjał oferowanego asortymentu, który dociera już do 167 krajów świata. – Obok hitów eksportowych, takich jak: sery twarde dojrzewające, mleko UHT, mleko w proszku czy koncentrat białek serwatkowych (WPC), swoim klientom zagranicznym oferujemy także kolejne pojawiające się nowości oraz szereg produktów dostosowanych do indywidualnych gustów konsumentów na całym świecie. Dzięki skali naszej działalności jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te potrzeby, mimo ogromnej skali trudności, bo konkurujemy z wielkimi koncernami i wygrywamy z nimi nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością, smakiem i umiejętnością dostosowania do preferencji danego rynku – podkreśla Prezes Dariusz Sapiński.
Najpopularniejszym produktem eksportowym jest mleko UHT, którego Mlekovita w 2023 r. wyeksportowała 160 mln l. Jednym z kluczowych produktów eksportowych Mlekovity są proszki mleczne, czyli m.in. mleko w proszku, Fat Filled Milk Powder, serwatka w proszku czy WPC 80. W ubiegłym roku Mlekovita wyeksportowała ok. 120 tys. ton tych produktów. Szczególnie cenione na świecie są sery dojrzewające – dzięki unikalnym walorom np. sera Cheddar czy serów o specjalnych parametrach w zakresie składników odżywczych, oferowanych przez Mlekovitę swoim klientom, za granice Polski trafiło ich 30 tys. ton. Ważnymi segmentami eksportowymi są również masła (masło i bezwodny tłuszcz mleczny) oraz produkty galanteryjne, do których zaliczyć można m.in. mleko świeże, kefiry, maślanki, jogurty, twarogi, serki i śmietany. W 2023 r. na eksport trafiło po ok. 20 tys. ton produktów z obu tych kategorii (łącznie 40 tys. ton).
Takie wyniki osiągane w eksporcie przekładają się na liczne nagrody i wyróżnienia, potwierdzające pozycję Mlekovity jako lidera eksportu w branży.