Mlekpol o problemach z łańcuchem dostaw: Dotyczą wszystkich

28.01.2022 -

Prowadzenie biznesu na dużą skalę już nieraz pokazało, że oczekiwania są bardzo szybko weryfikowane przez rzeczywistość. Trudno przewidzieć w jaki sposób zachowa się rynek i z jakimi problemami w zakresie łańcuchów dostaw przyjdzie się mierzyć - mówi Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol.

Zapytana jaki scenariusz w kwestii łańcuchów dostaw przewiduje Mlekpol w najbliższych dwunastu miesiącach, powiedziała, że w 2022 firma życzyłaby sobie przede wszystkim stabilności i dostępności transportu we wszystkich kierunkach świata oraz zatrzymania niekorzystnych zjawisk związanych z rosnącymi kosztami.

Omikron powoduje dalsze obawy

- Niestety rozwój zachorowań i szybkie rozprzestrzenianie się mutacji Omikron powoduje obawę, że nagłe decyzje różnych krajów w zakresie wprowadzanych obostrzeń, mogą skutkować kongestią, brakiem pustych kontenerów, a w ostateczności zamykaniem portów. To co w niedalekiej przyszłości jest szczególnie niepokojące dotyczy eskalacji problemu związanego z poziomem zatrudnienia kierowców w UE i innych krajach. Ciągły deficyt osób wykonujących ten zawód powoduje dodatkowy wzrost kosztów oraz ograniczeń związanych

Konsumentom trudno akceptować ciągłe podwyżki cen

Podkreśla, że pandemia, długotrwałe zamknięcie gastronomii, wzrosty cen, niedobór surowców i związane z tym zaburzenia w łańcuchach dostaw spowodowały brak przewidywalności i możliwości zaplanowania rozwoju w dłuższej perspektywie. - W przypadku Mlekpolu wyższe koszty pozyskania i przetworzenia mleka zmuszają do podnoszenia cen produktów dla detalistów, co jest szczególnie trudne do zaakceptowania przez ostatecznego konsumenta, który codziennie musi mierzyć się z rosnącą inflacją i wyższymi kosztami ponoszonymi przez gospodarstwa domowe - wyjaśnia Dyrektor Handlu SM Mlekpol.

Sytuacja wstrzymała rozwój wielu firm

W jej opinii, niestabilność i czasowe obostrzenia wprowadzane m. in. w branży HoReCa wstrzymały rozwój oraz spowodowały falę zwolnień oraz bankructw. Nie pozostaje to bez wpływu na producentów żywności i ich plany inwestycyjne. - W przypadku eksportu, zmiany w układzie i cenie oferowanych serwisów transportowych dokonywane przez armatorów morskich, mogą spowodować zmniejszenie konkurencyjności producentów z rynku europejskiego na arenie światowej - mówi dyrektor Cebelińska.

(28.01.2022 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca