Nowi konsumenci

Przemysł mleczarski, jak każda branża spożywcza, pracuje dla konsumentów. Stara się odczytywać ich oczekiwania i preferencja, a czasem nawet sam je kreować. Produkty polskich mleczarń są dopasowane do polskich odbiorców. Tymczasem w naszym pięknym kraju pojawiła się liczna nowa grupa konsumentów.

Obecnie szacuje się, że w Polsce pracuje około miliona Ukraińców. Stanowią oni coraz pokaźniejszą część naszego społeczeństwa i tym samym stają się ważną grupą konsumencką. Główne motywatory przyjazdu do Polski związane są z finansami: lepsze warunki życia i wyższe zarobki w Polsce oraz bezrobocie na Ukrainie.

Ośrodek badawczy MASMI Poland postanowił przyjrzeć się coraz bardziej licznej grupie nowych konsumentów – Ukraińców migrujących do Polski. Z raportu wynika, że Ukraińcy stanowią najliczniejszą część pracowników z zagranicy. W 2017 roku aż 81% wszystkich zezwoleń na pracę dotyczyło właśnie obywateli Ukrainy. Inne dane mówią wprost: w Polsce jest 1,2 miliona pracowników pochodzenia ukraińskiego (2016 rok), a prognozy zakładają 200-300 tys. osób przybywających każdego roku, aż do końca 2020. Średnia pensja pracownika z Ukrainy wynosi 2100 zł netto. Bardzo istotne jest również to, że ukraińscy konsumenci, tylko w IV kwartale 2017, wydali w Polsce 2,1 mld złotych. Warto także dodać, że do polskiego obrotu detalicznego zostało dołożone ok. 7,8 mld zł dzięki pracy Ukraińców.

Zachowania konsumenckie nowej grupy zbadał także ośrodek ARC Rynek i Opinia. Z analizy wynika, że po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52%) oraz hiper- i supermarketów (38%). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz szerokość asortymentu/oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł. – Patrząc na zachowania zakupowe Ukraińców w zakresie produktów FMCG, to najpopularniejsze miejsca dokonywania tych zakupów są takie same jak w przypadku Polaków i liczą się te same aspekty – niskie ceny, częste promocje i szeroka oferta – komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Pokrywa się to z wynikami uzyskanymi przez Ośrodek badawczy MASMI Poland. Jak czytamy w raporcie na ten temat, Ukraińcy w swoich wyborach, w wielu kategoriach najczęściej kierują się w pierwszej kolejności ceną, a dopiero potem jakością produktu. Starają się także optymalizować czas poświęcany na zakupy – robią je jednorazowo, na cały tydzień, wybierając duże, popularne dyskonty. Kupując w galeriach handlowych czy hipermarketach, często starają się znaleźć produkty z Ukrainy. Co ciekawe, jakość jest dla nich szczególnie ważna w przypadku wyboru słodyczy – co może wynikać z dobrego rozwinięcia rynku słodyczy na Ukrainie. Proces zakupowy podzielili na trzy stopnie: w pierwszej kolejności przywożą produkty z Ukrainy ze sobą, w drugiej kupują w Polsce te, które znają z kraju, a na końcu korzystają z produktów podobnych do rodzimych.

Znaczenie rynkowe Ukraińców dostrzegają także sieci handlowe. Przykładowo, Carrefour zamierza powiększać asortyment w ramach półki z produktami ukraińskimi. Obecnie w 31 hipermarketach jest dostępnych niemal 40 artykułów ukraińskich marek, a we wszystkich supermarketach wybrane produkty. Jak poinformowało biuro prasowe Carrefour Polska, produkty ukraińskie zostały wprowadzone do konceptu Kuchnie Świata w sklepach Carrefour w 2017 roku w odpowiedzi na rosnącą liczbę Ukraińców mieszkających w Polsce. – Obecnie w ofercie Carrefour znajduje się blisko 40 artykułów ukraińskich marek. Wśród nich są między innymi: przetwory, słodycze, słone przekąski i kawa. Każdy z dostępnych artykułów posiada odpowiednie – wymagane prawnie – certyfikaty unijne – informuje Carrefour. – W najbliższych miesiącach Carrefour będzie powiększać dostępny asortyment. Półka z produktami ukraińskimi jest obecnie dostępna w 31 hipermarketach i wszystkich supermarketach (wybrany asortyment), a w najbliższym czasie zostanie wprowadzona w kolejnych sklepach – dodaje.

Mimo że spora część pracowników z Ukrainy myśli o wyjeździe do Niemiec, to 73% Ukraińców chce pracować w Polsce dłużej niż pół roku. Wydłużenia tego czasu oczekuje też 66% pracodawców – wynika z przygotowanego przez Personnel Service najnowszego „Barometru Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2018”. – Dane pokazują, że pracownicy z Ukrainy dobrze czują się w Polsce i nie jest to jednorazowa przygoda – ocenił prezes Personnel Service Krzysztof Inglot. – Pracownicy z Ukrainy, spędzając u nas więcej czasu, jeszcze mocniej wesprą finanse publiczne i gospodarkę – dodał.

Jest to zatem duża i dynamicznie rosnąca grupa konsumentów. Ich obecność, co może być różnie oceniane, wydaje się długoterminowa. Na szczęście import mlecznych produktów z Ukrainy do Polski jest znikomy, więc muszą oni kupować produkty polskie, na czym skorzystają polskie mleczarnie.

 


Współpraca