Oznaczenie Nutri-Score ma coraz większy zasięg i rozpoznawalność

16.12.2020 -

Według najnowszego badania Instytutu Kantar przeprowadzonego na zlecenie spółki Danone, aż 62% z nas sprawdza etykiety produktów, które chce kupić w sklepie. Jednak aż 93% konsumentów deklaruje, że gdyby informacje o wartościach odżywczych były łatwiejsze do zrozumienia, zachęciłoby to ich do zapoznania się z nimi. Teraz jest to możliwe, dzięki wprowadzeniu do Polski dobrowolnie stosowanego przez firmy systemu Nutri-Score – 91 badanych konsumentów wskazało, że Nutri-Score jest pomocny przy dokonywaniu zakupów.

Ponad połowa Polaków, którzy czytają etykiety produktów spożywczych, poszukuje na nich konkretnych informacji: terminu przydatności do spożycia, co wskazało aż 91% respondentów, składu - 85% , natomiast 62% badanych w tej grupie sprawdza informacje o wartości odżywczej. Świadome decyzje zakupowe to te, które biorą pod uwagę nie tylko walory smakowe produktu, ale również jego wartość odżywczą. W świetle omawianych badań jest więc dobrą wiadomością, że 62% konsumentów czyta etykiety.

Ponad połowa respondentów w tej grupie (53%) sprawdza wartość odżywczą przede wszystkim ze względu na troskę o własne zdrowie. Z kolei dla 34% badanych znaczenie ma chęć ograniczenia liczby kalorii, a dla 26% stosowana dieta. Prawie co czwarta z osób czytających etykiety (24%) robi to po prostu z przyzwyczajenia. W sumie aż 90% osób sprawdzających wartość odżywczą robi to bezpośrednio w sklepie przy półce.

Z kolei, aż 38% polskich konsumentów rzadko lub w ogóle nie sprawdza wartości odżywczej. Spośród nich 41% osób wartość odżywcza nie interesuje. Dla co piątej osoby informacje na opakowaniu są nieczytelne ze względu na małe czcionki, a niemal co czwarty konsument ma problem ze zrozumieniem opisów wartości odżywczej – informacje są dla niego niejasne i nie wie, co oznaczają (13%) lub są opisane w zbyt skomplikowany sposób (10%).

Niezależnie od powodów sprawdzania wartości odżywczej lub też pomijania tej informacji, w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych może pomóc dobrowolny i stosunkowo nowy w Polsce system znakowania żywności Nutri-Score.

- Spółka Danone zdecydowała się wprowadzić system Nutri-Score na swoich produktach, by pomóc konsumentom w podejmowaniu prawidłowych wyborów żywieniowych. W przypadku, gdy aż 90% konsumentów sprawdza informacje o wartościach odżywczych przy półkach sklepowych, proste i rzetelne oznaczenie podsumowujące wartość odżywczą produktu pozwoli im podjąć w sklepie świadomą decyzję w krótkim czasie, co szczególnie teraz ma duże znaczenie. Co ważne – skorzystają na tym wszyscy konsumenci, bo oznaczenie znajduje się na przodzie opakowania. Wystarczy spojrzeć na literę, by wiedzieć, jak często lub w jakiej ilości spożywać dany produkt – mówi Justyna Piotrowska, specjalistka ds. Naukowych Relacji Zewnętrznych w Danone.

Także sieci handlowe wprowadzają etykiety żywieniowe Nutri-Score. W ramach realizacji strategii Auchan 2022 i promowania dobrej żywności - Auchan Retail Polska wprowadza system znakowania Nutri-Score służący do szybkiej i łatwej oceny wartości odżywczej produktów. Do 2022 roku etykiety żywieniowe z 5-kolorową skalą znajdą się na wszystkich opakowaniach wszystkich produktów marki własnej Auchan. Podobną decyzję podjęły Kaufland i Carrefour.

Nutri-Score składa się z 5 liter i odpowiadających im kolorów – jest prosty w interpretacji, stanowi gotową, całościową interpretację ogólnej wartości odżywczej produktu. Produkty oznaczone literami A i B warto spożywać częściej lub w większej ilości, produkty oznaczone literą C powinno się spożywać w sposób umiarkowany, z kolei produkty z literami D i E należy spożywać rzadziej lub mniejszej ilości.

System Nutri-Score został opracowany w 2005 roku przez zespół badawczy z brytyjskiego Oxford University i zatwierdzony w 2007 r. przez Brytyjską Agencję ds. Standardów Żywności (Food Standards Agency, FSA). Funkcjonuje już na produktach spożywczych m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Luksemburgu i Szwajcarii. System jest pozytywnie oceniany i rekomendowany m.in. przez Europejską Organizację Zdrowia WHO Europe, Europejską Organizację Konsumencką Foodwatch czy Europejską Organizację Konsumencką BEUC. W Polsce także uzyskał już pozytywne opinie wybranych instytucji oceniających go pod kątem żywieniowym i konsumenckim.

Informacje na temat systemu Nutri-Score, sposobu obliczeń oraz opinie na jego temat można znaleźć na stronie www.nutriscore.pl.

(16.12.2020 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca