PACCOR podjął działanie w zakresie anulowania nowych specyfikacji w zakresie oznaczania jednorazowych kubków do napojów

11 marca 2021 roku firma PACCOR, wiodący światowy gracz w branży opakowań, oraz sześć innych opakowań z tworzyw sztucznych producenci zrzeszeni za pośrednictwem swoich krajowych stowarzyszeń branżowych wnieśli do UE skargę o stwierdzenie nieważności Sąd na podstawie art. 263 TFUE przeciwko nowym specyfikacjom oznaczeń jednorazowych kubków do napojów w całości lub częściowo wykonane z tworzywa sztucznego, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2020/2151 („IR 2020/2151 ”) z dnia 17 grudnia 2020 r. Zasada tego wymogu oznaczania wynika z art. 7 ust Dyrektywa w sprawie materiałów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (UE) 2019/904 („SUPD”).



Współwnioskodawcy, PACCOR, Flo, Dopla, ILIP, Aristea, Dart i Intraplas, są w pełni zaangażowani w realizację celów europejski zielony ład i politykę gospodarki o obiegu zamkniętym iw tym zakresie przyjęły różne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jako branża dążą do osiągnięcia wysokiego poziomu materiałów pochodzących z recyklingu w swoich napojach kubki i recykling kubków do napojów po użyciu. Wynika z tego, że kubki na napoje i ich opakowanie są już wprowadzone do obrotu w UE z symbolami i oznaczeniami powszechnie używanymi na opakowaniach i żywności kontaktować się z przemysłem materiałów, aby umożliwić i zachęcać do właściwego ich usuwania, sortowania i recyklingu.

Współwnioskodawcy uważają, że specyfikacje dotyczące oznakowania kubków do napojów ustanowione obecnie przez Komisji w IR 2020/2151 są zbędne i nieodpowiednie do osiągnięcia celu SUPD, jakim jest zapobiegać i zmniejszać wpływ kubków na napoje na środowisko, w szczególności na środowisko wodne zaśmiecanie konsumentów, a także promowanie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.

W rzeczywistości, pomimo analizy Komisji, że artykuły z tworzyw sztucznych stanowią znaczną część morza zaśmiecanie, kubki po napojach znalazły się dopiero na 35 miejscu na liście przedmiotów najczęściej spotykanych na plażach. W w tym względzie współwnioskodawcy zauważają również, że ocena skutków została przeprowadzona przez prawodawcę UE przed przyjęciem SUPD, a zwłaszcza jej art. 7, nie dotyczy kubków do napojów.

Ponadto przyjęte przez Komisję dodatkowe oznaczenia kubków do napojów (piktogramy i informacje zwroty dotyczące obecności plastiku) mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do tego, jakie działania należy podjąć po ich wykonaniu użycie kubka. W związku z tym ryzykują, że przyniosą skutki odwrotne do zamierzonych.

Współwnioskodawcy uważają ponadto, że wymagane pisemne oznaczenia „Wykonane z tworzywa sztucznego” lub „Plastik w Produkt ”w odpowiednich językach urzędowych państwa członkowskiego, w którym kubek napoju jest umieszczony na rynku, nie uwzględniają swobodnego przepływu produktów i konsumentów na rynku wewnętrznym. Jak w rezultacie oznaczenia produktów będą prawdopodobnie w języku pierwotnego nabywcy, a nie w języku konsument, który ostatecznie będzie używał kubka i będzie odpowiedzialny za odpowiedzialną utylizację. W konsekwencji, nowe oznaczenia prawdopodobnie nie pozwolą osiągnąć celu SUPD, jakim jest „informowanie konsumentów”. Oznaczenia mogłoby również łatwo wprowadzić konsumenta w błąd przy wyborze, w szczególności, właściwego sposobu utylizacji kubków po użyciu w odniesieniu do kubków do napojów wykonanych z bioplastiku lub papieru powlekanego. Uważa się to za potencjalnie bardzo szkodliwe dla istniejących strumieni recyklingu, a ostatecznie dla środowiska. Wymóg znakowania paradoksalnie nie udaje się osiągnąć celów SUPD, Europejskiego Zielonego Ładu i okólnika Polityka gospodarcza. Ponadto wymagane nowe oznakowanie jest nieproporcjonalne w przypadku kubków do napojów wykonanych w całości plastik, ponieważ konsumenci już wiedzą, że piją z plastikowego kubka. Komisja tego nie zrobiła uciekać się do najmniej uciążliwej opcji, mimo że miał jasny wybór co do alternatywnych środków mogła zostać przyjęta.

Jaki jest cel?

Celem działania jest ustalenie niezgodności z prawem wymagań dotyczących oznakowania określonych w IR 2020/2151 do kubków na napoje i ich unieważnienie. Współwnioskodawcy starają się zmusić Komisję do ponownego rozważenia oznaczenia nałożone obecnie na kubki do napojów w celu uzasadnienia i stosowności innych, lepszych środków na miejscu i podjęte działania, aby skutecznie zachęcać do recyklingu i ponownego wykorzystania kubków do napojów, częściowo i w całości wykonane z tworzywa sztucznego oraz w celu ograniczenia zaśmiecania morza produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Współwnioskodawcy uważają, że Komisja powinna promować już istniejące podejścia sektorowe, które okażą się skuteczne, promowanie właściwej postawy behawioralnej konsumentów i zapewnienie solidnego otoczenia prawnego dla i z nimi producenci, handlowcy, podmioty zajmujące się recyklingiem w całym łańcuchu wartości i współpracują na rzecz obiegu zamkniętego używać produktów, które są wykonane w całości lub częściowo z tworzyw sztucznych. W tym względzie rozważają również współwnioskodawcy że art. 7 SUPD należy ponownie rozpatrzyć, ponieważ kubki do napojów są prawdopodobnie dodawane w sposób niezgodny z prawem do produkty objęte obowiązkami oznaczania określonymi w tym dokumencie.

Skarga o stwierdzenie nieważności nie ma skutku zawieszającego, więc obowiązek oznaczania należy nadal stosować od 3 lipica 2021 r. Do prawomocnego wyroku. Niezależnie od możliwości zastosowania środka tymczasowego w tym zakresie, celem ustawy Siedmiu producentów opakowań z tworzyw sztucznych ma w szczególności tworzyć inne podmioty w łańcuchu wartości, takie jak detaliści, właściciele marek, firmy gastronomiczne, świadomi wpływu, jaki oznakowanie może mieć również na nich operacje. Po opublikowaniu oficjalnego ogłoszenia niniejszej skargi o stwierdzenie nieważności w Urzędniku UE Dziennika, zainteresowane strony trzecie mogą wystąpić do Sądu UE o dopuszczenie do postępowania jako interwenienci. W tym celu muszą wykazać „uzasadniony interes” w wyniku postępowania.

Oczekuje się, że Sąd UE wyda orzeczenie za około 2 lata.

(Informacja prasowa PACCOR)


Współpraca