Piotr Grauer: Które sektory spożywcze są na świeczniku inwestorów?

25.11.2022 -

Polski rynek spożywczy jest atrakcyjny ze względu na to, że od czasu wejścia do UE staliśmy się hubem produkcyjno-eksportowym - z Piotrem Grauerem, Partnerem Associate, Deal Advisory, Head of Consumer & Retail Sector, KPMG rozmawia Olimpia Wolf.

Pior Grauer: Mniej firm jest skłonnych do inwestycji

Olimpia Wolf: Jak obecna sytuacja geopolityczna i gospodarcza wpływa na klimat inwestycyjny w branży spożywczej?

Piotr Grauer: W czasie ostatnich 12 miesięcy nastąpiła gwałtowna zmiana w sytuacji otoczenia transakcyjnego. W lutym 2022 roku wybuchła wojna za naszą wschodnią granicą. Od tego czasu mamy dwucyfrowe wzrosty inflacyjne, koszt pieniądza znacznie podrożał. Dlatego w dzisiejszej sytuacji klimat inwestycyjny zdecydowanie się zmienił. Obecnie mamy mniejszą grupę firm skorych do inwestycji. Zamykanie transakcji stało się trudniejsze ze względu na fakt, że wyniki spółek pogarszają się.

Ponadto wśród przedsiębiorstw mamy ogromną presję kosztową, która powoduje, że nawet bardzo dobre firmy w sektorze spożywczym pierwszy raz od 30 lat doświadczają strat w rachunkach wyników. Część inwestorów postrzega sytuację Polski, jeśli chodzi o geopolitykę, jako dużo trudniejszą niż dawniej. Dla inwestorów zza oceanu jesteśmy krajem prawie frontowym. Ci przedsiębiorcy wystraszyli się sytuacją, która ma miejsce w Europie od lutego 2022 roku.

Jednak część inwestorów lokalnych lub z Europy Zachodniej nadal jest zainteresowanych transakcjami i szuka celów akwizycyjnych. Dodatkowo, czego nie widzieliśmy wcześniej, pojawiła się aktywność ze strony inwestorów azjatyckich, którzy coraz aktywniej przyglądają się polskiemu rynkowi spożywczemu. Można przypuszczać, że będą chcieli szukać okazji, żeby na nasz rynek mocniej wejść.

Polski rynek spożywczy jest atrakcyjny dla inwestorów

Na ile polski rynek jest atrakcyjny dla inwestorów z krajów pozaunijnych?

Polski rynek spożywczy jest atrakcyjny ze względu na to, że od czasu wejścia do UE staliśmy się hubem produkcyjno-eksportowym. Inwestorzy zagraniczni spoza Unii Europejskiej widza to i zdają sobie z tego sprawę. W związku z tym myślę, że obecna sytuacja będzie ich bardziej zachęcać do aktywnego poruszania się na tym rynku i zaistnienia tutaj, wejścia poprzez akwizycje. Wcześniej nie było to takie oczywiste.

Które sektory spożywcze są na świeczniku inwestorów?

Które sektory rynku spożywczego są obecnie na etapie konsolidacji, a które są pominięte?

Sytuacja jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych segmentach przetwórstwa spożywczego. Nadal jest część sektorów tradycyjnych, które od wielu lat są przedmiotem konsolidacji, jak mleczarstwo, przetwórstwo mięsne czy przetwórstwo owocowo-warzywne. Tutaj te procesy trochę spowolniły ze względu na niepewność makroekonomiczną i sytuację dookoła. Ale cały czas widzimy zainteresowanie firm, szczególnie tych największych, żeby przejmować małe podmioty i budować skalę.

Po drugiej stronie rynku spożywczego mamy sektory bardziej wzrostowe, które odpowiadają na współczesne trendy konsumenckie. Te sektory to m.in. zdrowa żywność, suplementy diety. One są z kolei na świeczników inwestorów, także funduszowych i fundusze private equity. Tutaj nie spodziewamy się spowolnienia. Widać cały czas zainteresowanie kupowaniem, inwestowaniem w te firmy bez względu na obecną sytuację.

(25.11.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca