Podczas epidemii wzrosła liczba promocji nabiału w gazetkach handlowych

06.05.2020 -

Firma badawcza Focus Research International sprawdziła, jak prezentowały się promocje i ceny sera żółtego oraz twarogu w gazetkach handlowych hiper– i supermarketów oraz dyskontów. Badanie objęło okres od stycznia do maja kolejno 2019 i 2020 roku.

– Sery twarde i półtwarde liczą wiele gatunków, a każdy z nich cieszy się innymi walorami smakowymi i zapachowymi, a także właściwościami. Do poszczególnych dań poleca się konkretne gatunki serów. Na przykład, jako składnik kanapek sprawdza się słodkawy, sprężysty mazdamer lub łagodny ementaler, z kolei do przygotowania tostów najlepiej nadaje się miękki i topliwy ser gouda. To właśnie ser typu gouda w plastrach okazał się najczęściej promowanym serem żółtym w gazetkach. W badanych miesiącach roku 2019 najwięcej promocji w kategorii ser żółty odnotował produkt marki Mlekpol. Rok później ser żółty typu gouda marki Hochland z drugiego miejsca wybił się na prowadzenie w rankingu, zwiększyła się także liczba promocji innych serów tej firmy, jak Edamski i Maasdamer. Jednocześnie sery marki Hochland odznaczały się najwyższą ceną na tle pozostałych serów. Wyraźnie zmniejszyła się liczba promocji produktów Mlekovita. W 2020 roku o wiele więcej ofert niż w roku ubiegłym odnotowała marka OSM Włoszczowa. Warto zwrócić uwagę, że w rankingu znalazło się wiele serów oznaczonych jako towary „bez laktozy” – mówi Agnieszka Smarzewska z firmy Focus Research International.

Zaznacza, że zainteresowanie takimi produktami podyktowane jest utrzymującym się trendami związanymi ze zdrowym odżywianiem. Zamieszczanie informacji o braku laktozy na opakowaniach sera żółtego uważane bywa za kontrowersyjny chwyt marketingowy, ponieważ produkt ten, dzięki procesowi fermentacji, i tak zawiera śladowe ilości tego cukru. – Nie wolno jednak zapominać, że dla osób z nietolerancją laktozy nawet jej niewielka ilość może okazać się szkodliwa. Dlatego umieszczanie informacji o zawartości laktozy nawet na opakowaniach sera żółtego może być uzasadnione – dodaje.

Jak wynika z danych Focus Research International, w kategorii twaróg największą popularnością w gazetkach cieszyły się produkty marek Mlekpol i OSM Piątnica. – W badanym okresie 2019 roku liczba promocji twarogów jednej i drugiej firmy była podobna. Rok później OSM Piątnica zwiększyła liczbę ofert swoich towarów i wyraźnie wybiła się na prowadzenie w rankingu: najczęściej promowany produkt tej marki – Twaróg Wiejski Półtłusty Klinek Bez GMO – odnotował dwa razy więcej promocji niż najczęściej promowany produkt marki Mlekpol – twaróg tłusty klinek Mazurski Smak. Co ciekawe, promocji na twarogi tłuste i półtłuste było więcej niż na chude. Może być to związane z okresem karnawałowym i wielkanocnym, gdy piecze się więcej serników i ciast na bazie zmielonego tłustego twarogu – uważa ekspert Focus Research International.

O ile w przypadku serów żółtych dużą popularnością cieszyły się produkty bez laktozy, tak w kategorii twaróg duża liczba promocji objęła towary oznaczone jako „Bez GMO”. Oznacza to, że krowy dostarczające mleka do produkcji tych produktów karmione są paszą niemodyfikowaną genetycznie. Wokół GMO, podobnie jak wokół produktów bez laktozy, narosło wiele kontrowersji, jednak oznaczanie w ten sposób produktów mlecznych wpisuje się w trend wspierania świadomego wyboru oraz troski o zdrowie.

Pierwsze miesiące 2020 roku naznaczone były przez pandemię COVID-19 na świecie, która odcisnęła się piętnem na handlu i gospodarce. Jak wpłynęła na promocje nabiału w gazetkach? – Badanie promocji sera i twarogu w gazetkach promocyjnych hiper– i supermarketów oraz dyskontów wskazywałoby, że popularność akurat tych produktów nie zmalała, a nawet wzrosła. W stosunku do badanego okresu w 2019 roku, w badanych miesiącach roku bieżącego liczba promocji sera żółtego i twarogu zwiększyła się. W tym roku licznymi promocjami twarogu cieszyła się zwłaszcza firma OSM Piątnica. W kategorii ser żółty pod względem liczby ofert prym wiodły marki Hochland i OSM Włoszczowa. Ciekawe, jak prezentować się będą promocje w drugiej połowie roku – mówi Agnieszka Smarzewska.

 

(06.05.2020 za portalspożywczy.pl/Focus Research International)

 

Współpraca