Polacy kupują najczęściej sery kozie w dyskontach i hipermarketach

27.03.2022 -

Sery kozie w 85% są sprzedawane w sklepach wielkopowierzchniowych. Znaczenie tego segmentu serów rośnie z roku na rok.

W rozmowie z Forum Mleczarskim Grzegorz Mech z GfK Polonia informował, że kozie sery w 2021 r. zakupiło prawie 17,5% polskich gospodarstw. Przeciętnie gospodarstwo domowe kupiło prawie 0,8 kg serów kozich, wydając na ten cel ponad 33 zł. Dane wyraźnie wskazują, że ten segment ma wielki potencjał.

Rynek serów

W 2021 r. cały rynek serów (sery żółte/twarde, twarogi, serki wiejskie, serki do smarowania, sery pleśniowe) był wart ponad 8,3 mld złotych. Gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 495 tys. ton serów i serków. Jeśli chodzi o sery kozie, to w zakupach całej kategorii stanowiły niecałe 0,4% w ujęciu wolumenowym i nieco ponad 0,9% wartościowo. Jak wskazuje Mech, znaczenie segmentu serów kozich rośnie rok do roku – w 2020 r. było to nieco ponad 0,3% wolumenowo i 0,8% wartościowo.

Sery kozie w większości są sprzedawane w dyskontach

Głównym kanałem dystrybucji serów kozich są dyskonty. Odpowiadają za prawie 60% rynku, zarówno w ujęciu wolumenowym jak też wartościowym. Tuż za nimi uplasowały się hipermarkety z udziałami na poziomie 20%, a za nimi supermarkety stanowiące ok. 10% rynku. Sklepy wielkopowierzchniowe odpowiadają za sprzedaż ponad 85% rynku serów kozich w Polsce. Ponad 85% rynku serów kozich to produkty pakowane (w ujęciu wartościowym).

Sery kozie w ubiegłym roku kupiło prawie 17,5% polskich gospodarstw domowych. Jest to wzrost o ok. 0,35 pp. w stosunku do 2020 r., co oznacza ponad 50 tys. nowych nabywców. W przeciwieństwie do wielu kategorii spożywczych sery to domena produktów markowych – ok. 98% zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe to produkty markowe. Spośród produktów markowych najpopularniejsze (największa liczba nabywców) są sery kozie Agro-Danmis Gramowscy, Savencia i Euroser. Najważniejszym segmentem w kategorii serów kozich są sery twarde, stanowiące prawie połowę zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

(27.03.2022 za swiatrolnika.info)


Współpraca