Polacy zaczęli segregować odpady
09.03.2020 -
Aż 96% respondentów deklaruje, że segreguje śmieci, 80% z nich robi to zawsze lub prawie zawsze – wynika z badania HX Study, w którym agencja Starcom przeanalizowała zachowania Polaków w najważniejszych obszarach związanych z ochroną środowiska.
Na początku 2020 r. w Polsce zaczęły obowiązywać nowe zasady związane z segregacją śmieci. Zgodnie z ustawą segregacja śmieci jest obowiązkowa. Ci, którzy z tego obowiązku się nie wywiązują, muszą liczyć się z finansowymi konsekwencjami. Z badania HX Study, przeprowadzonego przez agencję mediową Starcom na ogólnopolskiej grupie respondentów, wynika, że 96% Polaków już segreguje śmieci, przy czym aż 80% robi to zawsze lub prawie zawsze.
Wykres 1.
Jednocześnie ponad połowa respondentów ma wątpliwości, czy segreguje odpady właściwie, chociaż taki sam odsetek badanych uważa, że zasady są sformułowane w zrozumiały sposób.
Wykres 2.
Co ciekawe, segregującym odpady przyświeca „wyższy cel” – aż 67% robi to z troski o środowisko naturalne, mniej niż połowa kieruje się różnicą w wysokości opłat za wywóz odpadów zmieszanych i rozdzielonych według wytycznych. Co piąty ma też na uwadze kwestie estetyczne.
Wykres 3.
– Segregowanie śmieci wymaga zmiany myślenia i codziennego funkcjonowania całego gospodarstwa domowego. Choć wyższe opłaty za wywóz śmieci są dotkliwe, same w sobie nie są wystarczającym motywatorem, by podjąć wysiłek dzielenia naszych odpadków według dość skomplikowanych zasad, które niejednokrotnie pozostawiają wątpliwości. Aby się z tym zmierzyć, potrzebny jest ów wyższy cel, poczucie głębszego sensu tego, co robimy – mówi Marta Górecka, Senior Strategy & Innovation Manager w agencji Starcom.
Już co trzeci ankietowany posiada w swoim domu więcej niż trzy pojemniki na śmieci (według wytycznych co do segregacji odpadów powinny być one wyrzucane do pięciu oddzielnych kontenerów – metale / tworzywa sztuczne, szkło, papier, bioodpady, odpady zmieszane).
Wykres 4.
– W praktyce dość trudno jest segregować śmieci, nie posiadając specjalnych pojemników dla każdej kategorii. Jesteśmy jednak w trakcie okresu przejściowego – niektóre śmieci być może są składowane oddzielnie i sukcesywnie wynoszone, inne są zaskoczeniem – że nasze gospodarstwo tak dużo wytwarza, na przykład odpadów bio lub plastiku. Wszystko to jest proces, który może doprowadzić do głębszej świadomości i zmiany postaw konsumenckich– mówi Górecka.
Ze wszystkich działań, jakie zwykły obywatel może podjąć w celu ochrony środowiska naturalnego, to segregacja śmieci jest przez Polaków uważana za to, które ma szansę przełożyć się na realną zmianę. Tuż za segregacją jest ograniczenie konsumpcji towarów w plastikowych opakowaniach. Stosunkowo najmniej osób wiąże spożycie mięsa z eksploatacją naszej planety, jednak mimo wszystko co trzeci dostrzega tę korelację.
Wykres 5.
Samochód elektryczny lub hybrydowy posiada obecnie niewielu respondentów – deklaruje to 3,2% ankietowanych, jednak 5% taki zakup rozważa, a aż 29% nie wyklucza go w przyszłości.
Wykres 6.
Również problem smogu przedostał się już do masowej świadomości Polaków – o tym zjawisku słyszało ponad 83% badanych, choć na pierwszym miejscu wśród niebezpiecznych zjawisk związanych z zagrożeniami dla środowiska znalazły się pożary w Australii, które dzięki intensywnej relacji w mediach „przebiły się” do świadomości 87% z nas.
Wykres 7.
Mamy także świadomość tego, że smog dotyczy nas tu i teraz – aż 3/4 (74,2%) Polaków deklaruje, że interesuje ich stopień zanieczyszczenia powietrza w miejscu, w którym przebywają lub planują przebywać. Większość osób polega w tym temacie na informacjach w mediach (51%), aplikacjach i serwisach z wynikami pomiarów (43%), 1/3 zdaje się w tym zakresie na własne, subiektywne odczucia.
Wykres 8.
Co więcej, aż 3/4 osób deklarujących zainteresowanie stopniem zanieczyszczenia powietrza od jego stanu uzależnia swoje aktywności, takie jak wyjście na spacer (co piąty postępuje tak zawsze lub często), a co czwarty wybiera miejsce spędzania wolnego czasu z uwzględnieniem stanu powietrza..
Wykres 9.
Wykres 10.
Polacy uważają też smog za największe realne zagrożenie dla środowiska – z tą diagnozą zgadza się 77%, o 5 pp mniej niż w przypadku globalnego ocieplenia.
Wykres 11.
Świadomość na temat zanieczyszczenia powietrza i zagrożeń z niego wynikających ma wpływ na rosnące zainteresowanie respondentów urządzeniami do oczyszczania powietrza. Już 14% Polaków posiada ma w domu oczyszczacz, a 36% respondentów rozważa jego kupno.
Wykres 12.
Dynamiczny rozwój tej kategorii produktów potwierdzają producenci oczyszczaczy, choć jednocześnie zaznaczają, że daleko nam jeszcze do rynków najbardziej zaawansowanych.
– Oczyszczacze powietrza to rosnąca kategoria na polskim rynku, która istotnie – dzięki mediom i producentom – zaznaczyła swoje miejsce w świadomości Polaków. Coraz częściej zwracamy uwagę na jakość powietrza, którym oddychamy, ale wciąż nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż powietrze w pomieszczeniach może być nawet bardziej zanieczyszczone niż to na zewnątrz. Na rynku koreańskim sprzedaje się blisko 2 miliony sztuk oczyszczaczy rocznie. Do tej liczby wciąż nam daleko, mimo licznych alertów smogowych w Polsce. Oczyszczacze Samsung mają potwierdzoną badaniami i certyfikatami skuteczność usuwania aż do 99,97% zanieczyszczeń. Dzięki takiej filtracji, nie są tylko produktem sezonowym. Poza smogiem pomagają oczyścić powietrze także z bakterii, pyłków, alergenów i roztoczy– mówi Magdalena Rzepnicka Head of Marketing, Digital Appliances w Samsung Polska.
Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI
(09.03.2020 za Starcom HX Study)