Polska Izba Mleka przygotowała uwagi do projektu programu dla szkół

08.01.2021 -

Polska Izba Mleka w odpowiedzi na pismo z dn. 23.12.2020 r. w sprawie konsultacji publicznych projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół przygotowała uwagi do wzmiankowanego dokumentu.

1. Harmonogram: Wątpliwości budzi kwestia wprowadzenia obowiązku harmonogramu, sporządzanie którego dotychczas nie było obowiązkowe. Niemniej jednak dla ułatwienia można było się nim posiłkować i jako dodatkowy dokument przesyłać do szkół z opcją ewentualnej zmiany wynikającej z niezależnych przyczyn. Wprowadzenie harmonogramu jako integralnej części umowy rodzić będzie konieczność aneksowania każdej umowy w każdej sytuacji jaka wyniknie w szkole, u dystrybutora lub producenta. Oznacza to dodatkowe obciążenie wynikające z nadmiernej biurokratyzacji programu (zarówno po stronie dostawców jak i odbiorców), a w razie jakiejkolwiek zmiany wynikającej z nieprzewidzianych okoliczności np.: przy produkcji, awarii linii, zmiany tygodnia realizacji na prośbę placówki, sytuacji odgórnej związanej z przejściem placówki/-ek na zdalne nauczanie itp. Taki zapis niewątpliwie utrudni współpracę (w tym i tak już trudnym okresie spowodowanym przez pandemię) przy realizacji zawartych umów oraz zwiększy biurokrację i obciążenia finansowe realizacji programu. Szczególnie w okresie trendu zmniejszania biurokratyzacji.

2. Terminy: Kolejną wątpliwość budzi kwestia terminów składania wniosków do OT KOWR.

Aktualne warunki programu wskazują, że za dany semestr można złożyć jeden lub dwa wnioski dla konkretnej szkoły. Stosuje się dowolność w tej kwestii, co wynika z punktu 29 warunków.

Tak więc składając jeden wniosek należy go złożyć po zakończeniu semestru, czyli ilościowym zrealizowaniu programu w określonym czasie, a jeśli wybiera się opcję złożenia dwóch wniosków, to pierwszy należy złożyć po minimum dwóch tygodniach realizacji, zaś drugi po zakończeniu dostaw w semestrze, czyli po zrealizowaniu założeń programu (ilościowych w określonym czasie). Nigdzie nie zawarto informacji, że decyzja wprowadzenia zdalnej nauki wyznacza obowiązek złożenia pierwszego wniosku o pomoc.

I tak np.: w bieżącym semestrze w sytuacji przejścia szkół na zdalne nauczanie, narzucone odgórną decyzją Premiera RP od dnia 9.11.2020 r., dostawy do szkół zostały przerwane po około 6 tygodniach realizacji programu, ale nie zakończone, czyli dostawcy nie zrealizowali jeszcze dostaw do szkół wszystkich porcji danego komponentu w ramach wszystkich wymaganych tygodni realizacji.

W dniu ogłoszenia zdalnej nauki przez Premiera RP, czyli 5.11.2020 r. nie było oczywistym, że dzieci mogą już do końca semestru nie wrócić do stacjonarnej nauki, a tym samym, że będzie to ostatni tydzień realizacji dostaw do szkół w tym semestrze.

Teoretycznie, jeśli zostaną zatwierdzone terminy ujęte w projekcie rozporządzenia, bieżący okres dla wszystkich województw zostanie wydłużony, ale na dzień dzisiejszy nie ma gwarancji, że dzieci wrócą do szkół i będą realizować jeszcze w tym okresie stacjonarną naukę, która jest podstawowym wyznacznikiem dla możliwości kontynuacji programu.

Decyzja Premiera RP o zablokowaniu stacjonarnej nauki, czyli tym samym o braku możliwości realizacji programu, nie była oczywista i nadal nie jest określona wprost odnośnie rozpoczęcia biegu terminów wyznaczonych w 34 punkcie warunków.

A zatem czy przerwanie stacjonarnej nauki z dniem 6.11.2020 r. dystrybutorzy powinni uznać jako termin zakończenia dostaw i od tej daty składać mają wnioski o pomoc, licząc termin trzech miesięcy dla uzyskania 100% dotacji?

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, w rozporządzeniu powinien znaleźć się zapis określający terminy, od których należy liczyć bieg terminu rodzącego obowiązek złożenia wniosku o pomoc dla uzyskania 100% dotacji. W tej kwestii należy wziąć pod uwagę zarówno sytuację kiedy nauka w szkołach zostanie przywrócona, a także gdy nauka zdalne będzie kontynuowana po dn. 19 marca 2021 r.

Mając na względzie poruszone wyżej kwestie dotyczące projektu rozporządzenia, wnoszę o uwzględnienie uwag Polskiej Izby Mleka.

(08.01.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca