Polski przemysł mleczarski

27.01.2021 -

Wszystkie zakłady funkcjonujące na rynku przemysłu mleczarskiego, takie jak na przykład spółdzielnie mleczarskie, muszą bezwzględnie opierać swoje funkcjonowanie na właściwych dla danej jednostki przepisach prawnych.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat polskie mleczarstwo uległo ogromnym zmianom, w związku z czym zmieniły się też obowiązujące przepisy. Zgodnie z obowiązującym w Unii Europejskiej prawem, istniejące w krajach unijnych normy nie są aktami, które są obowiązkowe, a stosowanie ich jako rozwiązań jest dobrowolne.

Przemysł mleczarski, a w szczególności firmy zajmujące się przetwórstwem mleka stoją przed trudnym wyzwaniem – muszą wykazać się niezwykłą inwencją twórczą, aby wytwarzane produkty były bezkonkurencyjne nie tylko pod względem jakości, ale też i ceny. Tworząc dany artykuł, producenci biorą pod uwagę przede wszystkim spełnianie potrzeb i oczekiwań konsumentów, które są podstawowym czynnikiem warunkującym popyt i podaż na produkowane towary. Przedsiębiorstwa przemysłu mleczarskiego mają na celu ciągłe dążenie do poprawy jakości gamy swoich produktów oraz zapewnienia bezpieczeństwa pod względem ich pochodzenia i składu. Realizacja wymienione założeń jest możliwa jedynie w przypadku, gdy producenci będą stosować się do przepisów prawnych w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Producenci coraz częściej używają również oznaczenia „bez GMO”, „wolne od GMO” czy też „wyprodukowane bez stosowania GMO”.

Rok 2020 dla branży mleczarskiej był wyjątkowo trudny ze względu na sytuację związaną z pandemią COVID-19.

Peter Knauer, dyrektor generalny i prezes Hochland Polska zauważa, że na razie mleczarstwo wyszło obronną ręką ze “starcia” z koronawirusem – może dlatego, że bazuje na mleku produkowanym przez własnych dostawców, a import stanowi niewielkie ilości kupowanego surowca. Udało się utrzymać łańcuch dostaw, możliwe to było dzięki solidarności w branży mleczarskiej.

– My też skupowaliśmy mleko od dostawców innej mleczarni, która miała przejściowe kłopoty ze zbytem swoich produktów – podkreśla Peter Knauer.

Dodaje, że dla Hochland Polska miniony rok był udany. Wzrosły przychody i eksport. Inwestycje też zostały zrealizowane, ale z opóźnieniem ze względu na pandemię (dostawcami linii technologicznych były firmy zagraniczne).

Kampania „Wolne od GMO” sfinansowana jest z Funduszu Promocji Mleka i realizowana przez Polską Izbę Mleka.

(27.01.2021 za izbamleka.pl)


Współpraca