Polskie mleczarnie podnoszą ceny mleka w skupie. O ile?
03.10.2023 -
W październiku ceny mleka, jakie mają otrzymać rolnicy za dostarczony do zakładów mleczarskich surowiec w większości przypadków nie ulegają zmianie. Kilka mleczarni zdecydowało się nawet na podwyżki. O ile?
Niektóre mleczarnie podnoszą ceny mleka w skupie
Ceny podwyższyły głównie średnie i mniejsze spółdzielnie mleczarskie. Wzrosły one od 5 do 10 groszy. Wśród większych firm wyższe ceny na miesiąc październik zapowiedziała tylko Spółdzielnia Mleczarska MLEKPOL. Wpływ na podejmowane decyzje ma polepszająca się koniunktura na rynku mleka. Dotyczy to głównie cen tłuszczu mlecznego, który jest w zeszłym tygodniu był najszybciej drożejącym produktem w branży rolno – spożywczej. Jednocześnie wzrastają ceny mleka przerzutowego, które obecnie przekraczają już dwa złote i są wyższe niż ostatnie średnie ceny podawane przez GUS.
Sezonowe podwyżki cen produktów mleczarskich na rynkach światowych
Rosnące ceny produktów mleczarskich na rynkach światowych owszem cieszą, jednak jest raczej mało prawdopodobne aby okazał się to znaczący wzrost. Bardziej prawdopodobne, że to sezonowe podwyżki cen, które mogą zakończyć się jeszcze przed końcem tego roku. Obecnie mamy do czynienia ze znaczącym spadkiem podaży tłuszczu w krajach unijnych, co znacząco wpływa na jego cenę. Podobna sytuacja ma miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie ceny masła w zeszłym tygodniu wzrosły aż o 10%. W kluczowych obszarach produkcji mleka w mniejszym lub większym stopniu podrożały właściwie wszystkie produkty mleczarskie, za wyjątkiem serów dojrzewających. Jednak jest to typowe dla tego produktu, którego ceny zarówno rosną jak i spadają najwolniej.
Presja konsumentów na obniżki cen produktów mleczarskich
O ile na rynkach międzynarodowych powiało optymizmem i w najbliższych tygodniach można spodziewać się dalszych wzrostów, szczególnie w odniesieniu do produktów tłuszczowych, to na rynku krajowym właściwie nie miały miejsca istotne zmiany. Tak w Polsce, jak i w pozostałych krajach unijnych występuje znacząca presja konsumentów na obniżki cen. Nadal występuje trend na poszukiwanie produktów w promocji oraz dalsze ograniczanie spożycia produktów oznakowanych jako ekologiczne, czy organiczne. Jednocześnie zwiększa się udział dyskontów i marek własnych w strukturze sprzedaży.
(03.10.2023 za tygodnik-rolniczy.pl)