Prawie trzy czwarte Polaków kupuje na platformach typu marketplace

15.02.2023 -

Prawie trzy czwarte z nas kupuje w marketplace’ach – tak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Najchętniej korzystamy z rodzimego Allegro (89%). Przy wyborze platformy 51% ankietowanych kieruje się atrakcyjnymi cenami.

Platformy marketplace stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Korzysta z nich już 72% Polaków – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce” Santander Consumer Banku.

– Wśród nich jest najwięcej osób z dochodem zaczynającym się od 4 000 zł netto w górę (90% wskazań w grupie zarabiającej od 4 000 do 4 999 zł na rękę) oraz pochodzących z małych miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81%) – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – W badaniu widać też, że z marketplace’ów chętnie korzystają ankietowani w wieku od 18 do 59 lat.

Niespełna 30% Polaków przyznało, że nie kupuje na takich platformach. Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów (62% osób nie korzystających z marketplace). Z oferty tego typu platform e-commerce rzadziej korzystają też osoby z zarobkami poniżej 4 000 zł netto.

Najchętniej wybieramy to, co dobrze nam znane

Z jakich platform tego typu korzystają Polacy? Z badania Santander Consumer Banku wynika, że najczęściej z rodzimego Allegro (89% użytkowników marketplace). Na drugim miejscu uplasował się Olx (41%), a na trzecim Empik (40%). W dalszej kolejności kupujemy na Aliexpress (26%) oraz Zalando (25%). Dodatkowo co piąty Polak korzystał z E-obuwia (19%), a co szósty z oferty Amazona (18%). Jako ciekawostkę warto dodać, że przed wycofaniem się platformy z Polski, co czwartemu respondentowi zdarzyło się kupować na Shopee (27%).

Atrakcyjne ceny najważniejsze

Na pytanie, czym zazwyczaj kierują się przy wyborze marketplace, ankietowani najczęściej wspominali o atrakcyjnych cenach (51% użytkowników marketplace). Na ten aspekt zwróciło uwagę najwięcej 50-59 latków (60%) oraz osób zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę (63%). Co czwarty użytkownik marketplace przyznał, że znaczenie przy wyborze mają dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27%). Tę opcję wskazywały przeważnie kobiety (31%). Ponadto 24% badanych zwróciło uwagę na korzystne promocje i rabaty, o które nie jest trudno w tym modelu sprzedaży. Ten aspekt interesował zwłaszcza 30-39 latków (33%). Następnie 23% wskazało szeroki asortyment produktów i usług, co jest jedną z najbardziej znanych cech marketplace’ów. Co ciekawe, mimo ułatwionego dostępu do towarów, tę odpowiedź wskazywały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach (31%).

– Ankietowani przykładali również wagę do m.in. popularności platformy (18%) czy opinii innych kupujących (17%). Co dziesiąty zwrócił uwagę na wiele dostępnych metod płatności (10%) – dodaje Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku. – Niewątpliwie jest to jedna z bardziej znaczących zalet, która może przydać się zwłaszcza wtedy, gdy planujemy większe zakupy online. Wśród rozwiązań, które ułatwiają kupowanie w e-commerce warto wymienić np. kartę ratalną. Dzięki niej klient może samodzielnie wybrać platformę, na której chce zrobić zakupy, a następnie spłacać je w wygodnych ratach, ustalonych na starcie. Interesującym produktem jest również internetowy limit odnawialny na określoną kwotę, z którego można korzystać wielokrotnie. Każda transakcja zmniejsza kwotę środków dostępnych w jego ramach, natomiast każda spłata ją zwiększa.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

(15.02.2023 za Santander Consumer Bank)


Współpraca