Prezes Biedronki o inflacji, cenach i sporcie narodowym

27.03.2023 -

Jeronimo Martins zaprezentowało otoczenie rynkowe, w jakim w 2022 roku działała Grupa. Inflacja żywności w grudniu 2022 r. wyniosła w Polsce 21,5% (ogólna 16,6%.) a w Portugalii – 19,9% (ogólna 9,6%). – W Polsce wprowadzono 0% VAT na żywność. To było bardzo dobre posunięcie, które pozwoliło na stawienie czoła inflacji. W ten sposób polskie rodziny zaoszczędziły ok. 1 mld euro, a Biedronka, jako sieć z największym udziałem rynkowym była liderem we wdrażaniu działań antyinflacyjnych – powiedział Luis Araujo, prezes sieci Biedronka.

Pedro Soares dos Santos, prezes Grupy Jeronimo Martins dodał, że obniżony VAT na żywność powinien zostać wprowadzony w Portugalii już rok temu, tak jak stało się to w Polsce i Hiszpanii. Teraz rząd portugalski rozważa takie działania, ale utraconego czasu i pieniędzy konsumentów nie da się już odzyskać.

Prezes dodał, że firma inwestuje w produkcję spożywczą, by zapewnić bezpieczeństwo dostaw do swoich sklepów i mieć wpływ na cenę końcową produktów, która dzięki efektywności Grupy może przynieść ulgę portfelom klientów.

Jako przykład podano sytuację na rynku mleka. – W połowie roku rynek borykał się z brakami mleka, bo jego produkcja przestawała być opłacalna dla producentów. Uniknęliśmy braku mleka w sklepach, bo cena w skupie skoczyła z 32 eurocentów za litr w lecie do 60 eurocentow na koniec 2022 roku. Gdyby nie ten wzrost, mleko nie dotarłoby do sklepów, bo producenci nie byli gotowi dokładać do biznesu. Jako firma, która inwestuje w produkcję rolną, Jeronimo Martins może choć częściowo zarządzać tego rodzaju kryzysami – wskazano.

– W czasach inflacji, która zubaża konsumentów, pomagamy wielu rodzinom utrzymać sie na powierzchni, bo nieustannie inwestujemy w produkcję marek własnych, których ceny są znacznie niższe niż produktów brandowych – wskazał prezes Grupy JM.

Przedstawiciele firmy zwrócili uwagę na ubożenie społeczeństw. Dla Grupy oznacza to niższą sprzedaż, dlatego firma stara się chronić portfele konsumentów. – Naszą drogą jest efektywność biznesu. To ona a nie podnoszenie cen doprowadziło nas do zyskowności – dodał Pedro Soares dos Santos. Grupa ma świadomość swojej odpowiedzialności wobec klientów, ale także dostawców. – Od nas zależą tysiące dostawców w Polsce, a pośrednio cała branża spożywcza, dlatego musimy stawać na wysokości zadania jeśli chodzi o nasze zobowiązania – stwierdził Luis Araujo.

Oceniając rynek polski, Luis Araujo dodał. że jest to najbardziej dynamiczny rynek handlowy w Europie a polscy klienci są bardziej wrażliwi cenowo niż inne nacje. W Biedronce zakupy robi regularnie 80% polskich rodzin, stąd zobowiązanie sieci, by zwiększać wolumeny sprzedaży, a tym samy wzmacniać pozycję cenową, by oferować konsumentom jak najlepsze ceny.

Prezes Biedronki zapytany, czy sieć obecnie bardziej inwestuje w ceny dla lojalnych klientów niż dla ogółu kupujących powiedział, że jego zdaniem Biedronka nadal ma najlepsze ceny na rynku, a niższa pozycja w porównaniach cenowych, wynika z faktu, że porównywarki nie uwzględniają rabatów dla lojalnych klientów. – Moim zdaniem porównania powinny uwzględniać, zarówno rabaty naliczane na naszej karty lojalnościowej jak i te u konkurencji, bo przecież wszyscy wiemy, że Polacy poszukiwanie niskich cen w sklepach traktują jak sport narodowy. Wielu klientów ma więc w portfelu karty lojalnościowe, zarówno nasze jak i konkurentów – powiedział.

Luis Araujo ocenił, że gdyby nie twarde negocjacje cenowe i pozycja rynkowa Biedronki (28%. udziału w rynku) inflacja żywności byłaby jeszcze wyższa – nawet o 3%.

(27.03.2023 za dlahandlu.pl)


Współpraca