Prezes Spomleku: Konsumenci nie są gotowi na Zielony Ład

22.01.2021 -

Mleczarstwo ma wiele możliwości jeśli chodzi o zielony lad. Mam wrażenie, że wiedza o co chodzi w tej strategii jeszcze nie jest powszechna, ale uważam, że mleczarstwo jest bardziej przygotowane niż konsumenci - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Edward Bajko, prezes Spomleku i Polskiej Izby Mleka.

W jego opinii, najmniej przygotowani na Zielony Ład są konsumenci, chociaż zupełnie nie zdają sobie z tego sprawy. - Jest tak dlatego, że w ogromnym skrócie, Zielony Ład zakłada działania w kierunku bardziej ekstensywnego rolnictwa i droższego przetwórstwa. Krótko mówiąc idzie w kierunku droższej produkcji żywności - mówi nasz rozmówca.

Zauważa, że oczywiście w Zielonym Ładzie jest też wśród celów zapewnienie tzw. bezpieczeństwa żywnościowego i dostępności cenowej żywności. - Trudno jednak te dwa cele pogodzić, gdyż są one ze sobą kompletnie sprzeczne - mówi.

W tym dokumencie, zdaniem prezesa Bajko, jest jeszcze więcej sprzeczności. - Mamy zapis, że trzeba mniej zużywać środków ochrony roślin, czy mniej nawozów. Jeśli ma być mniej nawozów sztucznych, zatem trzeba więcej nawozów naturalnych, czyli obornika. Jeśli jednak równocześnie chcemy ograniczać hodowlę, to skąd ten obornik brać? To są rzeczy, które nie wspomagają się wzajemnie, a w jakiś sposób wykluczają - zauważa Edward Bajko.

Podkreśla, że to wszystko spowoduje wzrost kosztów, a więc musi spowodować wzrost cen dla konsumentów, obniżenie wielkości produkcji, a więc zmniejszenie eksportu. Zastrzega, że przy obecnej nadwyżce produkcji żywności nam starczy, ale na pewno ucierpi na tym eksport.

Szef Spomleku i Polskiej Izby Mleka dostrzega jeszcze jeden aspekt. - Jeśli produkty produkowane w Europie zielonego ładu będą droższe, to co zrobić z importem żywności z krajów, gdzie takie przepisy nie istnieją? Taka żywność będzie bardzo konkurencyjna cenowo. Będzie po prostu tańsza - mówi.

Niezależnie na ile europejscy konsumenci będą doceniali szczytne idee Zielonego Ładu, to przy półce mogą wybrać produkt po prostu tańszy.

- Mam wrażanie, że autorzy tych haseł, Zielonego Ładu, nie dostrzegają wielu konsekwencji, jakie to może za sobą nieść - uważa Edward Bajko.

(22.01.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca