Przedstawiciele branży mleczarskiej na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021

W dniach 8-9 listopada w Warszawie odbyło się Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Nie zabrakło na nim przedstawicieli branży mleczarskiej.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu w wersji stacjonarnej odbyło się po rocznej przewie, gdyż ubiegłoroczna edycja była tylko w wersji on-line. Nowością był brak debaty mleczarskiej, ale przedstawiciele tego ważnego sektora pojawili się w innych sesjach tematycznych.

Już w sesji inauguracyjnej wybrzmiał mocny akcent mleczarski, gdyż brał w nim udział i wypowiadał się Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone w Polsce. w swojej wypowiedzi odniósł się do kwestii związanych z żywnością roślinną. Wskazał, że 41% konsumentów w przedziale 18-25 lat zdecydowało się spróbować produktów roślinnych nie ze względu na smak, ale dlatego, że obawia się o przyszłość planety. – Dla nas motorem wzrostu jest nieustanna praca nad jakością wszystkich produktów, a one są związane ze zdrowym żywieniem. Podnoszenie jakości produktów, reformulacje, poprawa opakowań związana z odpowiedzialnością za środowisko jest wychodzenie naprzeciw coraz bardziej wrażliwym na te aspekty konsumentom – mówił Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój w Polsce podczas debaty "Żywność w świecie VUCA: trendy, rynek, prawo" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2021. Jak przyznał, kategoria produktów roślinnych rośnie o 40%, dlatego, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi. Najbardziej popularny w tej kategorii jest segment napojów roślinnych. Już 38% Polaków okazjonalnie je kupuje. Spośród młodszej części społeczeństwa ten odsetek jest dużo wyższy – 46%.

Opowiedział o strategii "One Planet, One Health". – „One planet, one health” to podejście łączące na równi troskę o wyniki biznesowe z troską o zdrowie ludzi i środowisko naturalne. W czasach szczególnej zmienności z jednej strony musimy odpowiadać na pojawiające się trendy, a z drugiej strony aktywnie współkreować rzeczy dobre dla naszych konsumentów i naszej – tłumaczył dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój.

W debacie dotyczącej eksportu aktywny udział wzięła Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu, SM Mlekpol. Wskazała, że rosnące koszty produkcji to spirala, która się nakręca. Na końcu tej spirali jest wytwórca, czyli rolnik. Kiedy widzi, że produkcja mu się nie opłaca, zaczyna ją limitować. Ponadto rozważa uważniej kolejne inwestycje i nie ma zaufania i nie wie jak planować biznes długoterminowo – mówiła Małgorzata Cebelińska. – Spirala kosztów uwydatniła sporo lęków, które rozpoczęły się już w pandemii – mówiła Cebelińska.

Jak przyznała, co ciekawe, w wielu przypadkach – nawet przy rosnących kosztach – wyzwaniem nie jest już cena, ale dostępność niektórych materiałów czy towarów. Jak to wpłynie na eksport? – Dywersyfikacja kierunków działań, dywersyfikacja w ogóle rodzajów produktów czy opakowań będzie dalej postępować – mówiła. – Wiele będzie zmieniało się w związku z Brexitem i tego mocno żałujemy. Wzdłużają się czasy realizacji i zmagamy się z wieloma wyzwaniami logistycznymi. Dużym rynkiem, także dla mleczarstwa staje się Ukraina, ale proszę pamiętać, że jeszcze kilkanaście lat temu to był potężny eksporter, z którym biliśmy się na rynku rosyjskim, a w tej chwili jest importerem netto. Zawirowania ekonomiczne na Ukrainie spowodowały, że rolnicy nie czuli zachęt do produkcji mleka. Obawy, że te zjawiska przełożą się na rynek polski naprawdę są – mówiła.

Dyrektor handlowa Mlekpolu przyznała, że pandemia była ogromnym wyzwaniem dla większości branż. Mlekpol mocno współpracuje na rynku chińskim, więc tu koronawirus odcisnąć dodatkowe piętno. Porty w Chinach nie pracowały, podobnie jak banki czy firmy kurierskie, które nie dowoziły dokumentów. Pracy było bardzo dużo, ale najważniejsze były te niewiadome – co będzie dalej? – mówiła Małgorzata Cebelińska. W Polsce pandemia rozpoczęła się wcześniej, ale – jej zdaniem – sytuacja była podobna. – Odczuliśmy zwiększone zainteresowanie trwałymi produktami, których produkcję musieliśmy przyspieszyć. To oznaczało dywersyfikację. Szczęśliwie dla nas przed pandemią otworzyliśmy zakład produktów sproszkowanych za 500 mln zł – dodała.

Inny przedstawiciel Mlekpolu był z kolei panelistom sesji poświęconej inwestycjom pt. „Biznes spożywczy 4.0 – zdolności produkcyjne do potęgi”. Zbigniew Groszyk, wiceprezes SM Mlekpol, powiedział, że algorytmy bieżącego raportowania są na porządku dziennym w branży mleczarskiej, która bardzo stara się także zmniejszać swój wpływ na środowisko. – Możemy powiedzieć, że wyrazem odpowiedzialności środowiskowej było spełnienie limitów emisyjnych. W polityce każdej firmy jest zmniejszanie oddziaływania na środowisko. Problemem jest jednak dokładne zmierzenie i opisanie tego wpływu – uważa wiceprezes Mlekpolu.

Przypomniał, że Komisja Europejska opracowuje projekt dyrektywy, która ma opisać sposób raportowania zrównoważonego rozwoju. Ma to zwiększyć stopień przejrzystości firm. Każda firma powinna to mierzyć i raportować. W swojej wypowiedzi poruszył także kwestie Zielonego Ładu. – Zielony Ład ma za zadanie zmniejszenie emisji do 40% do roku 2040, a w 2050 doprowadzić do neutralności klimatycznej. Wychodząc na przeciw tym wyzwaniom, Mlekpol opracował strategię zrównoważonego rozwoju. Zakłada ona m.in. wyeliminowanie stałych paliw kopalnych i zastąpienie ich gazem. Mamy także decyzję i rozpoczęciu produkcji własnego prądu – w zakładzie w Mrągowie już rusza kogeneracja, a w Zambrowie trwają testy rozruchowe. Z kolei w zakładzie w Grajewie przejdziemy na biogaz. Mlekpol dodatkowo wyeliminował całkowicie freon i zastąpił go amoniakiem, a także wymieniono wszędzie oświetlenie na energooszczędne – wymieniał Zbigniew Groszyk. Zapowiedział także dalsze inwestycje.

Przedstawiciele firm mleczarskich otrzymali także nagrody podczas wieczornej gali. Certyfikaty Dobry Produkt w kategorii Produkt tradycyjny i regionalny otrzymała Stara Mleczarnia i ich Ser kaszubski (Kaszëbsczi sér), a Certyfikaty w kategorii Nowy produkt otrzymała linia dipów śmietanowe typu crème fraiche, które produkuje Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol.


Współpraca