Przetwory mleczne coraz droższe

20.02.2021 -

Artykuły mleczarskie w Polsce w pierwszym tygodniu lutego podrożały. Cena masła w blokach wzrosła o 1%, odtłuszczonego mleka w proszku o 2%, a pełnego mleka w proszku o 3%.

Zakłady mleczarskie monitorowane w ramach Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej MRiRW poinformowały, że w pierwszym tygodniu lutego 2021 r. masło w blokach zbywały średnio po 15,34 zł za kg.

Cena ta była o 1% wyższa niż tydzień wcześniej i o 4% niż przed miesiącem, a także o 2% niż przed rokiem.

Masło konfekcjonowane, jak podaje Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, sprzedawano średnio po 16,34 zł za kg. Było to o 4 gr za kg drożej niż w poprzednim notowaniu i o 1% niż miesiąc wcześniej, a także o 3% taniej jak przed rokiem.

Odtłuszczone mleko w proszku zbywano średnio po 10,09 zł za kg. Jego cena była o 2% wyższa niż tydzień wcześniej i o 3% niż przed miesiącem.

Za pełne mleko w proszku uzyskiwano średnio 12,83 zł za kg. Było to o 3% więcej niż w poprzednim notowaniu i o 8% niż w pierwszym tygodniu stycznia 2021 r.

W odniesieniu do cen sprzed roku odtłuszczone mleko w proszku było o 8% tańsze, a pełne mleko w proszku podrożało o 1%.

W ubiegłym roku przychody z eksportu produktów mlecznych kształtowały się na poziomie nieznacznie wyższym niż rok wcześniej. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów wartość eksportu produktów mlecznych z Polski wyniosła 2,3 mld euro, czyli około 10,2 mld zł.

Była ona o 0,3% wyższa niż w roku 2019. Na import tego asortymentu, podobnie jak przed rokiem, wydatkowano 1,1 mld euro, co daje około 4,8 mld zł.

Saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w minionym roku wyniosło 1,2 mld euro, co w przeliczeniu na polską walutę daje około 5,4 mld zł. Było to o 1% więcej niż rok wcześniej.

Produkty mleczne z Polski głównie trafiały na rynek unijny. Do krajów wspólnoty wywieziono 67% tych produktów.

Dochód uzyskany z eksportu do Unii Europejskiej w 2020 r. spadł o 9% i osiągnął poziom 1,5 mld euro. Największym odbiorcą tych produktów były Niemcy, gdzie trafiło 18% eksportu o wartości 420 mln euro.

Do Czech trafiło 7% produktów mlecznych o wartości 156 mln euro. Do Wielkiej Brytanii i Niderlandów po około 5%, a ich wartość wyniosła odpowiednio 118 mln euro i 106 mln euro.

Łączne wpływy uzyskane z eksportu wyniosły 609 mln euro i były o 15% wyższe niż w 2019 r. Największy udział w eksporcie poza Unię Europejską miały Chiny (5% wartości wywozu o wartości 119 mln euro), Algieria (4% o wartości 86mln euro), a także Arabia Saudyjska (2% o wartości 51 mln euro).

(20.02.2021 za agropolska.pl)


Współpraca