Przygotuj się na kontrolę deklaracji CEEB i pieca w domu w 2023 r.

19.10.2022 -

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego zapowiedział kontrole w domach jednorodzinnych, a dokładniej czy rodzaj pieca i paliwa opałowego wskazanego w deklaracji CEEB jest zgodny ze stanem faktycznym. Będzie też sprawdzany rodzaj i jakość paliwa opałowego oraz stan techniczny wentylacji i kominów.

Zapowiedziane kontrole deklaracji CEEB przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego zostanie przeprowadzona w obrębie programu zbierania danych o źródłach ciepła CEEB (Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków).

Wyznaczeni urzędnicy będą sprawdzali nie tylko czy dane podane w deklaracji CEEB są zgodne z posiadanym faktycznie rodzajem instalacji grzewczej, ale mogą też zweryfikować rodzaj i jakość paliwa, którym ogrzewamy domu. Sprawdzany też może być stan techniczny kominów i wentylacji.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to baza źródeł ciepła i spalania paliw, która funkcjonuje od 1 lipca 2021 r. W deklaracjach składanych przez wnioskodawców do CEEB znajdują się informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i stosowanych w nich paliwach.

Kontrole są spowodowane tym, że wielu właścicieli gospodarstw domowych chciało wprowadzić poprawki, a nawet i wycofać złożone deklaracje CEEB w celu wykazania zmiany rodzaju instalacji grzewczej.

Wprowadzane poprawki wynikły z próby nielegalnego pozyskania jednorazowego dodatku węglowego przez wielu wniosków Za złożenie fałszywego oświadczenia grozi surowa kara

Kto znajdzie się pod lupą urzędników w sprawie deklaracji CEEB?

Jak poinformował GINB właściciele i zarządcy budynków/lokali mieszkalnych i niemieszkalnych powinni złożyć taką deklarację do 30 czerwca 2022 roku. Zdecydowana większość obywateli wywiązała się z tego obowiązku w terminie.

Jednak po wprowadzeniu dodatku węglowego, wielu wnioskodawców masowo próbowało wprowadzać zmiany w swoich deklaracjach CEEB

Najprawdopodobniej kontrole zostaną skierowane na tych właścicieli gospodarstw domowych, który dokonywali zmian w deklaracji CEEB polegających na zmianie rodzaju instalacji grzewczej.

Jak podał GINB, jakakolwiek zmiana rodzaju źródła ciepła oraz wykorzystywanego paliwa – nie z uwagi na popełnioną pomyłkę – lecz ze względu na potrzebę wykazania w CEEB kotła/pieca węglowego w celu uzyskania np. dodatku osłonowego lub dodatku węglowego będzie skutkować odpowiedzialnością karną za składanie fałszywego oświadczenia.

Kto może zweryfikować deklarację CEEB i rodzaj pieca w domu?

Jak wskazuje GINB prawidłowość deklaracji mogą sprawdzić osoby upoważnione przez gminy, wymienione w uchwale antysmogowej oraz programach ochrony powietrza.

Weryfikacji deklaracji może dokonać nie tylko inspektor ochrony środowiska, pracownicy i urzędnicy gminy oraz kominiarze, ale też i funkcjonariusze straży miejskiej. Kontrola dokonywana przez straż miejską może odbywać się na podstawie upoważnienia np. burmistrza.

Co więcej na właścicielach i zarządcach obiektów budowlanych spoczywa również ustawowy obowiązek zapewnienia co najmniej jednej w roku kontroli stanu technicznego użytkowanego obiektu budowlanego. Dotyczy to także stanu technicznego przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych oraz instalacji gazowych.

Zgodnie z przepisami kontrole stanu technicznego przewodów kominowych przeprowadzają – osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim lub osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.

Jak podkreśla GINB oznacza, to że każdy właściciel gospodarstwa domowego, który zgłosił piec do CEEB dodatkowo podlega obowiązkowej kontroli zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - Dz. U. poz. 719 z późn. zm.

Kontrola ta będzie obejmować oprócz weryfikacji zadeklarowanego źródła ciepła rodzaj ocieplenia budynku, grubość termoizolacji i typ dachu oraz roczne zużycie paliwa wykorzystywanego do ogrzewania domu.

O te dodatkowe informacje zostaną uzupełniane deklaracje CEEB, w celu zweryfikowania stanu technicznego domów.

Czy będzie można uchylić się od kontroli deklaracji CEEB?

Zgodnie z informacjami podanymi przez portal muratorplus.pl kontrole nie mają być obowiązkowe. Czyli to właściciele domów mogą nie wyrazić chęci udziału w badaniu stanu technicznego i emisyjności domów i zgodności z deklaracją CEEB.

Jednak z tego co sugeruje GINB mają to być obowiązkowe kontrole zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - Dz. U. poz. 719 z późn. zm.

Kontrolującymi deklarację CEEB mają być osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim lub osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.

Kontrola jakości opału i rodzaju pieca

Z kolei rodzaj i jakość spalanego opału oraz rodzaj pieca mogą kontrolować urzędnicy: funkcjonariusze Policji, inspektorzy ochrony środowiska straż miejska na podstawie uprawnieniń wymienionych w uchwale antysmogowej oraz programach ochrony powietrza.

Kontrolujący po uzyskaniu uprawnień od np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta mogą wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem wejść na teren domu lub innego obiektu i przeprowadzać badania rodzaju spalanego paliwa oraz piec. Co więcej zażądać informacji o rodzaju instalacji grzewczej oraz przedstawienia dokumentacji dotyczącej używanego pieca lub zakupionego paliwa.

Podstawą do kontroli może być np. naruszenie uchwały antysmogowej na podstawie art. 334 Prawa ochrony środowiska. Z kolei przypadku spalania odpadów jest to art. 191 ustawy o odpadach.

Jakie kary za palenie śmieci i stare kopciuchy?

Pamiętajmy, że (oprócz woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego) prawie we wszystkich województwach obowiązują uchwały antysmogowe wydane na podstawie art. 96 Prawo Ochrony środowiska.

Zgodnie z art. 334 Prawa ochrony środowiska „kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96, podlega karze grzywny”.

Za nieprzestrzeganie przepisów zawartych w uchwałach antysmogowych grożą ogromne karty.

Z kolei zgodnie z art. 24 Kodeksu wykroczeń grzywna wynosi od 20 zł do 5000 zł, przy czym w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, a jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy 1000 zł (art. 96 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia).

Jeszcze tylko do 26 października br. będzie obowiązywać rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie odstąpienia od stosowania wymagań określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych znoszące na 60 dni wymagania jakościowe dla: węgla kamiennego, brykietów lub pelletów zawierających co najmniej 85% węgla kamiennego, w tym i ekogroszków. Minister MKiŚ ma prawo zawiesić wymagania co do norm jakościowych węgla na 24 miesiące więc najprawdopodobniej wprowadzi kolejne rozporządzenie zawieszające.

Organem uprawnionym do nakładania mandatów za palenie śmieci lub braku wymiany kopciucha na podstawie art. 334 Prawa ochrony środowiska na gruncie aktualnego stanu prawnego jest Policja oraz Inspektor Ochrony Środowiska.

(19.10.2022 za farmer.pl)

 


Współpraca