Raport EFL: Trendy w produkcji żywności

Globalny rynek produkcji żywności przechodzi obecnie jedną z największych transformacji w historii. Ważne zmiany można zauważyć również w zachowaniach konsumentów, którzy chcą jeść prościej, zdrowiej i bardziej świadomie. Jakie najważniejsze trendy spożywcze dominują aktualnie w branży? Przyjrzał się temu Europejski Fundusz Leasingowy w swoim najnowszym raporcie specjalnym.

Wegetarianizm, nowe technologie i zero waste

Jednym z szybko rozwijających się trendów jest żywność roślinna – już ⅔ Polaków sięga regularnie po tego typu dania. Popularność wegetariańskich i wegańskich produktów jest podyktowana nie tylko względami etycznymi, ale również dbałością o zdrowie i planetę.

Szukanie zamienników mięsa przyczynia się z kolei do poszukiwania innowacji i rozwoju nowych technologii. Postęp technologiczny w branży spożywczej to również liczne aplikacje mobilne, akcesoria smart home czy automatyzacja produkcji żywności.

Zmuszająca do oszczędności inflacja przyspieszyła rozwój nurtu zero waste, zgodnie z którym w naszych kuchniach zaczynają się pojawiać m.in. dania z resztek. Jako konsumenci jesteśmy też otwarci na nowe doświadczenia smakowe i nieznane dotąd produkty.

Rośnie rynek dań gotowych

Według danych z raportu PMR najczęściej kupowaną kategorią dań gotowych są wyroby garmażeryjne (38%), ale na popularności zyskują również gotowe zestawy obiadowe kuchni polskiej (19%) i smaków świata (13%). Szybkie tempo życia sprzyja zakupom produktów ready-to-eat oraz ready-to-cook, które aktualnie są dostępne niemal w każdym sklepie spożywczym. Prognozy PMR przewidują wzrost wartości rynku dań gotowych o 7% rocznie.

Zrównoważone i ekologiczne rolnictwo

Wdrażanie koncepcji rolnictwa zrównoważonego może przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa żywności, obniżenie emisji gazów cieplarnianych czy optymalizację kosztów. Ten trend zdecydowanie będzie rósł, podobnie jak zainteresowanie polskich konsumentów zdrową i jakościową żywnością ekologiczną. Już teraz prawie ⅓ z nich deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje tego typu produkty.

pdf

(Informacja EFL)


Współpraca