Raport Pekao: Gdzie trafia polski ser, a gdzie proszki mleczne?

07.12.2023 -

Struktura geograficzna poszczególnych asortymentów mocno różni się od siebie. W przypadku produktów świeżych, maślanki, masła i serów dominuje Unia. Proszki i serwatka trafiają częściej poza Wspólnotę - czytamy w Raporcie Banku Pekao pt. Branża mleczarska.

Zmiany ilościowe i wartościowe polskiego eksportu mleczarskiego

W 2022 roku silny wzrost cen transakcyjnych mocno wspierał wartość eksportu z Polski.

W 2023 roku spadek cen i wysoka baza odniesienia negatywnie oddziałują na dynamiki wartości sprzedaży zagranicznej. Handel zagraniczny. W 2022 roku silny wzrost cen transakcyjnych mocno wspierał wartość eksportu z Polski. W 2023 roku spadek cen i wysoka baza odniesienia negatywnie oddziałują na dynamiki wartości sprzedaży zagranicznej.

W ostatnich latach dynamiczny wzrost produkcji mleka surowego i produktów mlecznych tworzył warunki nie tylko do zaspokojenia popytu wewnętrznego, ale też do rozwoju eksportu z Polski. Między 2015 a 2022 rokiem wolumen sprzedaży zagranicznej zwiększył się o 33%

- czytamy w Raporcie Banku Pekao

Rozwój eksportu przełożył się na wyraźny wzrost jego znaczenia dla krajowego przemysłu przetwórczego. W 2021 roku około 34% wyprodukowanego w Polsce mleka po przetworzeniu trafiało na rynki zagraniczne. W 2015 roku było to 24%.

W samym 2022 roku łączny wolumen eksportu z Polski spadł o 5% r/r do 1,7 mln ton. Z kolei wartość wzrosła o 41% r/r, osiągając 3,3 mld euro. Był to efekt silnej zwyżki cen transakcyjnych.

Analitycy zwracają uwagę, że w styczniu 2023r. otoczenie rynkowe nie było już tak sprzyjające. Wprawdzie wolumen we wskazanym okresie był wyższy o 0,5% w porównaniu do analogicznego części poprzedniego roku, lecz spadek cen na rynku mleka spowodował, iż wartość eksportu była niższa o 7% r/r (-115 mln euro). Spośród głównych grup towarowych w styczniu 2023r. najszybciej rósł wolumen sprzedaży proszków mlecznych (+10% r/r), jednak osłabienie cen było na tyle silne, iż wartość eksportu tego asortymentu była znacząco niższa niż przed rokiem (-12%).

Struktura geograficzna polskiego eksportu mleczarskiego

Mleko i śmietana - głównym rynkiem zbytu dla produktów świeżych jest Unia Europejska, a największym odbiorcą Niemcy, które odpowiadają za prawie 60% polskiego eksportu. Spośród rynków pozaunijnych liczącymi odbiorcami są kraje azjatyckie: Korea Południowa i Chiny.

Proszki - w strukturze eksportu proszków mlecznych (głównie OMP i PMP) dominują państwa trzecie. Najczęściej są to kraje, które deficyty własnej produkcji uzupełniają na rynku światowym, a importowane proszki przetwarzają na gotowe produkty sprzedawane na lokalnym rynku.

Maślanka z Polski jest wysyłana głównie na rynek unijny. Odbiorcami są najczęściej państwa Europy Środkowo-Wschodniej.

Serwatka - podobnie, jak w przypadku proszków, wśród odbiorców dominują kraje spoza UE. Głównym odbiorcą są Chiny. Coraz większy zagraniczny popyt na serwatkę generuje przemysł paszowy – jest ona wykorzystywana jako dodatek do pasz dla zwierząt gospodarskich.

ng>Masło i sery - listę istotnych odbiorców tworzą głównie kraje Unii Europejskiej, zarówno naszego regionu, jak i zachodu Europy. W przypadku państw spoza Wspólnoty pojawia się na niej Ukraina, która w ostatnich latach dość szybko zwiększała zakupy polskich serów.

(07.12.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca