Resort o płatnościach dla rolników. Dlaczego są opóźnienia?

19.05.2020 -

Ministerstwo rolnictwa przekonuje, że w związku z koronawirusem nie da się określić ostatecznego terminu wypłaty pomocy "suszowej". A ponad 70% wniosków o pomoc inwestycyjną wymagało uzupełnienia przez składających.

Resort odpowiedział właśnie na pismo rolniczego samorządu w sprawie zastoju w wypłatach pomocy "klęskowej" i przeciągających się wypłat w ramach działań inwestycyjnych PROW 2014-2020.

Chodzi o modernizację gospodarstw rolnych czy wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof.

Urzędnicy zapewnili, że aktualnie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaca pomoc w ramach kolejnej transzy (280 mln zł) środków budżetowych przeznaczonych na pomoc "suszową".

"W ramach tej kwoty wypłacana jest pomoc dla około 100 tys. producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w wysokości powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej oraz zaliczki dla ponad 36 tys. producentów rolnych którzy ponieśli szkody w wysokości powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej i powyżej 5 tys. zł" – przekazało ministerstwo.

Jednocześnie zastrzegło, że – uwzględniając obecną sytuację związaną z epidemią wywołaną koronawirusem – nie ma możliwości określenia ostatecznego terminu wypłaty pomocy.

Jeśli chodzi o instrumenty wsparcia, w których pomoc jest przyznawana na podstawie umowy, czyli w "Modernizacji gospodarstw rolnych" czy "Inwestycji zapobiegających zniszczeniu potencjału produkcji rolnej" płatność następuje na podstawie wniosku.

A ARIMR rozpatruje wniosek o płatność w terminie 3 miesięcy i dokonuje wypłaty środków niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. Ten 3-miesięczny termin wydłuża się w przypadku m.in. wezwania beneficjenta do złożenia uzupełnień czy konieczności uzyskania dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu.

"Z informacji przekazanych przez Agencję wynika, że ponad 70% złożonych wniosków o płatność w ramach ww. instrumentów wsparcia, wymagało uzupełnienia dokumentacji bądź poprawy wniosku. Zautoryzowane zlecenia płatności w ramach PROW 2014-2020 są procedowane terminowo" – poinformowali ministerialni urzędnicy.

Według nich, nieterminowa obsługa dokumentu o płatność często spowodowana jest koniecznością zawarcia z beneficjentem aneksu do umowy, ze względu na wprowadzone przez niego zmiany w realizacji operacji, o których poinformował dopiero przy składaniu wniosku o płatność.

(19.05.2020 za agropolska.pl)


Współpraca