Rosną koszty działalności sklepów spożywczych

18.02.2022 -

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szczegółowo przeanalizowała wzrosty hurtowych cen produktów spożywczych, czyli tych cen, po których sieci handlowe zaopatrują się w towary u producentów. Prześledziła zmiany kosztów w okresie od stycznia 2021 do stycznia 2022 roku. Wzięła pod uwagę najpopularniejsze produkty, najczęściej trafiające do koszyka Polaków, a wartości uśredniła.

W styczniu 2022 roku sieci handlowe za masło płaciły aż o 71% więcej niż przed rokiem. W tym samym okresie hurtowy zakup mięsa drobiowego podrożał o 29%, a mąki o 37%. Ceny żywności pozostają pod ogromną presją wzrostową. Wzrost kosztów produkcji żywności przekłada się na dwucyfrowe podwyżki cen u producentów, co przy sklepowej kasie odczuwają klienci. Handel odczuwa też wzrost kosztów działalności oraz całego łańcucha dostaw.

Ceny płatków owsianych wzrosły o 40%, oleju roślinnego o 60%, jaj o 30%, cukru o 25%, makaronów o 30%, mięsa wieprzowego o 20%, mleka o 12%, dżemów o 14%. Najbardziej w tym czasie zdrożało masło, bo aż o 71%.

Producenci żywności, dostarczający towary do sieci handlowych argumentują, że za podwyżkami cen hurtowych stoją przede wszystkim rosnące koszty produkcji.

Zagrożenia dla handlu detalicznego

„Wzrosty cen, które odczuwają obecnie klienci sklepów są wynikiem presji cenowej z ostatnich kilku miesięcy. Od rolników i producentów żywności słyszymy natomiast zapowiedzi kolejnych podwyżek, spowodowanych przede wszystkim wzrostem cen energii i paliw, jak również cen surowców, nawozów i środków ochrony roślin, pasz, opakowań, wynagrodzeń, oraz w niektórych przypadkach zaburzeniami globalnych łańcuchów dostaw. Mając na uwadze relacje z partnerami handlowymi, branża nie może pozostać na nie obojętna” – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Będą dalsze wzrosty cen

Według obserwatorów rynku, kolejne miesiące mogą ujawnić dalsze wzrosty cen. Poza bezpośrednim kosztem zakupu towarów, rosną też koszty transportu i funkcjonowania placówek handlowych, związane między innymi z podwyżkami cen ogrzewania, energii elektrycznej czy utrzymania obiektów, m.in.: wzrost opłat za wodę, gospodarowanie ściekami i odpadami, wzrost kosztu utylizacji odpadów. Na wyższe koszty działalności handlu wpływa też podobna, jak w całej gospodarce, presja płacowa (w tym wprowadzane dość powszechnie indeksacje inflacyjne na poziomie 8-10%) i dodatkowo tzw. podatek od handlu, który zaczął obowiązywać w ub. roku.

(18.02.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca