Sieci handlowe zainteresowane mlekiem z gospodarstw o wysokim dobrostanie krów
21.01.2022 -
Coraz większa grupa niemieckich sieci handlowych wymaga od dostawców określenia poziomu dobrostanu zwierząt. Dotyczy to również mleka i produktów z niego wytworzonych. Sieć handlowa ALDI ogłosiła, że do roku 2030 będzie sprzedawać produkty mleczarskie wytworzone z surowca pochodzącego z gospodarstw, gdzie zwierzęta hodowane są w podwyższonych warunkach dobrostanu.
Coraz popularniejsze znakowanie poziomem dobrostanu
Deklaracja ALDI to następstwo posunięć innych sieci handlowych. Podobne zamiary ogłosiła już EDEKA, będąca właścicielem sieci sklepów Netto. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku podobne deklaracje ogłosiły również REWE i LIDL.
Większość niemieckich detalistów już na części produktów stosuje system HALTUNGSFORM. Jest to czterostopniowa skala, gdzie ocena 4 oznacza najwyższy poziom dobrostanu w gospodarstwie rolnym. Aby go osiągnąć należy spełnić serię warunków dotyczących bytowania zwierząt w gospodarstwie rolnym. Wśród nich znajdują się między innymi stosowanie paszy niemodyfikowanej genetycznie, która w co najmniej 60% powinna być wytworzona w gospodarstwie producenta rolnego. Wymogiem jest również wypasanie zwierząt przez nie mniej niż 6 godzin dziennie przez minimum 160 dni w roku.
Większość sieci handlowych bierze pod uwagę dobrostan krów
Większość niemieckich sieci detalicznych już jest partnerami Haltungsform. W programie obecnie biorą udział:
- Aldi,
- Bunting,
- Edeka,
- Kaufland,
- Lidl,
- Netto,
- Penny
- i Rewe.
W Lidlu co czwarte mleko pochodzi z gospodarstw o wysokim poziomie dobrostanu krów
Każdy z nich deklaruje również zwiększenie w ofercie udziału mleka otrzymującego oceny dobrostanu na poziomie 3 i 4. Wymieniony Lidl już dziś sprzedaje 25% mleka pochodzącego z hodowli ocenianych na poziomie 3 lub 4. Do końca roku 2023 ma zamiar zwiększyć ten udział do 40%.
Z kolei szefostwo sieci EDEKA deklaruje całkowite wykluczenie ze sprzedaży nabiału o najniższym poziomie dobrostanu w ciągu roku 2022. Jak na razie w polskich sklepach nie widać tak odważnych ruchów względem producentów mleka. Niemniej można się ich spodziewać już w najbliższym czasie.
(21.01.2022 za tygodnik-rolniczy.pl)