Skutkiem pandemii w sektorze handlu może być konsolidacja rynku

27.04.2020 -

Jednym ze skutków obecnego kryzysu gospodarczego wywołanego wirusem SARS-CoV-2 może być zamykanie nierentownych placówek handlowych oraz konsolidacja rynku – oceniają eksperci firmy doradczej Deloitte. Najdłużej konsekwencje pandemii mogą odczuwać usługi i sprzedawcy dóbr trwałych – dodali.

Eksperci firmy doradczej Deloitte wytypowali trzy fazy, które w związku z obecną sytuacją, przechodzą spółki z branży konsumenckiej – są to Reakcja, Rekonwalescencja i Rozwój. "Aby wyjść obronną ręką z obecnego kryzysu, sektor powinien jak najszybciej skupić się na etapie drugim i trzecim, czyli dostosowaniu się do nowej sytuacji" – czytamy w poniedziałkowym komunikacie. Jednym ze sposobów na przetrwanie będzie, jak zaznaczyli eksperci, "wzmożona aktywność na rynku fuzji i przejęć".

– Wiemy już, że nieprędko, jeśli w ogóle wrócimy do dawnej, przedkryzysowej rzeczywistości. Najwyższy więc czas na działanie i zdefiniowanie swojej roli na nowo – wskazał Michał Pieprzny z Deloitte.

Zdaniem ekspertów faza Reakcji, czyli podejmowanie decyzji i zapewnienie ciągłości działania związana była z szokiem, w którym znalazły się firmy na skutek epidemii. – Etap ten powinien trwać maksymalnie do trzech miesięcy i prowadzić do kolejnej fazy, czyli Rekonwalescencji – ocenili. Według nich firmy, które najsilniej odczuwają skutki pandemii muszą skoncentrować się na cięciu kosztów i zapewnieniu płynności finansowej. Dodali, że etap Reakcji był kluczowy, szczególnie dla handlu detalicznego z sektora artykułów nieżywnościowych oraz sektora usług, w tym hoteli, restauracji, a także firm cateringowych.

W ocenie Deloitte, wiele firm z sektora dóbr konsumenckich już dziś znajduje się w fazie Rekonwalescencji, która charakteryzuje się reżimem finansowym oraz starannością w zapewnieniu źródeł przychodów, co ma zaowocować powrotem na rynek z większą przewagą konkurencyjną. Firmy powinny koncentrować się na rozwoju kanałów e-commerce i budowie wielokanałowej strategii sprzedaży, a także utrzymywaniu zaangażowania klientów i wykorzystaniu do komunikacji z nimi zaawansowanych technologii – wskazano.

Etap rozwoju to, z kolei, przygotowanie się na powrót do konsumpcji w nowej rzeczywistości. Priorytetem powinno być bieżące monitorowanie sytuacji oraz rozpoczęcie poszukiwania możliwości wzrostu biznesu poprzez: wdrożenie nowej kultury organizacyjnej w wyniku gruntownej cyfryzacji i elastycznego zarządzania; aktualizację strategii i rozwój biznesu, zarówno organicznego jak i nieorganicznego; dywersyfikację działalności, kanałów sprzedaży oraz łańcucha dostaw.

Zdaniem Deloitte te trzy etapy mogą okazać się stosunkowo najmniej dotkliwe dla e-commerce, szeroko pojętego FMCG oraz aptek i drogerii. Z kolei sektor usług oraz sprzedawcy dóbr trwałych, mogą najdłużej odczuwać konsekwencje obecnego kryzysu. Ofiarą zastoju w hotelarstwie czy usługach gastronomicznych są też – jak dodali – sklepy typu "cash and carry", będące głównym dostawcą dla tego typu przedsiębiorców. – Dla niektórych segmentów, jak wspomniana HoReCa czy dostawców rozrywki (kina, teatry, koncerty), obecnie poniesione straty są już nie do odrobienia – uważają eksperci.

– W długim okresie, jednym ze skutków obecnego kryzysu gospodarczego wywołanego wirusem SARS-CoV-2 może być zamykanie nierentownych placówek handlowych w mniej atrakcyjnych lokalizacjach oraz konsolidacja rynku – ocenili. W miarę jak sytuacja będzie się stabilizować, przedsiębiorstwa zyskają szansę na zrealizowanie inwestycji pozwalających na konsolidację rynku lub rozbudowanie strategicznych obszarów działalności – dodali. – W obliczu utrudnionego dostępu do finansowania bankowego i problemów z płynnością, z pomocą może przyjść kapitał prywatny – uważa Pieprzny.

Eksperci zwrócili uwagę, że branża private equity globalnie rozpoczęła rok 2020 z rekordową kwotą 1,5 bln dolarów gotówki, która może zostać częściowo przeznaczona na inwestycje w firmy z branży konsumenckiej. W krótkiej perspektywie inwestorzy mogą być zainteresowani firmami z sektora food tech, e-commerce, VOD, producentami żywności, produktów zdrowotnych czy wyposażenia domu. Z kolei w dłuższej – producentami odzieży i obuwia, kosmetyków, artykułów sportowych i rozrywki oraz firmami oferującymi usługi online (home office/ e-learning).

(27.04.2020 za PAP)


Współpraca