Tchibo, Amazon, Patagonia & Aspen Institute razem ku zeroemisyjności
ZEMBA, czyli sojusz zawarty pomiędzy Tchibo, Amazonem, Patagonią i Aspen Institute, to wyraz troski o stan środowiska. Celem sygnatariuszy jest 100% bezemisyjny transport morski od 2040 r. W kontekście zbliżającego się Światowego Dnia Ziemi inicjatywa ta nabiera jeszcze większego znaczenia – transport morski odpowiada bowiem za 90% światowego handlu, emitując przy tym znaczące ilości zanieczyszczeń.
Powołanie projektu ZEMBA to doskonały dowód na to, że troska o Matkę Ziemię może przybierać wiele wymiarów. Od indywidualnych inicjatyw, przez współpracę i zwiększanie świadomości wyzwań środowiskowych, po ambitne plany na przyszłość. W kontekście obchodzonego 22 kwietnia Światowego Dnia Ziemi, którego ideą jest promowanie ekologicznych postaw wśród społeczeństw na całym świecie, tak istotne jest podejmowanie dialogu i współpracy oraz uświadamianie, że zrównoważone praktyki biznesowe nie ograniczają się do jednego dnia w roku.
ZEMBA – bliżej zeroemisyjności
Zero Emission Maritime Buyers Alliance (ZEMBA) to organizacja non-profit, która uruchomiona została w marcu 2023 roku przez współzałożycieli projektu – Tchibo, Amazon, Patagonię i Aspen Institute. Inicjatywa ma na celu umożliwiać przedsiębiorstwom dostęp do zeroemisyjnych rozwiązań transportowych dla frachtu morskiego, których szanse na wykorzystanie były dotychczas ograniczone. Sojusz ten to także wspólne postulaty wobec rynku, mające zainspirować do zbiorowej zmiany i przyspieszenia wdrożenia przyjaznej środowisku żeglugi morskiej, również w sektorze komercyjnym.
Plany na kolejne lata
Jednym z kluczowych działań na rok 2023 jest oszacowanie zapotrzebowania na bezemisyjne frachty morskie i ogłoszenie przetargu na ich zakup. Takie proaktywne podejście to jednocześnie motywacja dla przedsiębiorstw żeglugowych i ich właścicieli, aby nawiązać dialog z dostawcami paliw i wspólnie opracować przyjazne środowisku technologie napędowe. Jaki jest zatem cel? Przede wszystkim wprowadzenie na globalny rynek ekologicznych napędów dla frachtu morskiego, które będą wykorzystywane najpóźniej w 2026 roku.
Na tym jednak nie koniec. Inicjatorzy projektu ZEMBA zamierzają stale poszerzać grono członków organizacji i zwiększać wolumen popytu. Współzałożyciele inicjatywy zachęcają firmy z sektora spedycji do wspierania środowiskowej zmiany i przyłączenia się do ZEMBA, co pozwoli im uzyskać dostęp do bezemisyjnych rozwiązań transportowych. Dzięki wspólnym działaniom redukcja emisji zanieczyszczeń będzie możliwa na skalę, która przekracza indywidualne możliwości przedsiębiorstw. Im większa liczba członków projektu, tym silniejszy sygnał dla branży, aby zeroemisyjność transportu morskiego stała się nie tylko wyzwaniem, ale w najbliższym czasie także i trendem.
Wspólne działania, wspólna przyszłość
ZEMBA to kolejny krok Tchibo w stronę bycia przedsiębiorstwem w 100% zrównoważonym. Już w 2021 roku firma podpisała deklarację inicjatywy „Cargo Owners for Zero Emission Vessels” (coZEV), której pomysłodawcą jest Aspen Institute (program Energy and Environment Aspen Institute).
– Sieć logistyczna wielu firm na świecie bazuje na transporcie morskim. Podobnie jest w przypadku Tchibo, gdzie 100% kawy i około 80% produktów non-food naszej marki transportowanych jest drogami morskimi z wykorzystaniem kontenerowców. Dlatego dążąc do stania się firmą w pełni zrównoważoną, Tchibo bierze odpowiedzialność za swoje działania i stawia sobie kolejny cel. Mianowicie zredukowanie skali negatywnego wpływu na środowisko poprzez przyspieszenie wdrożenia bezemisyjnego transportu morskiego – mówi Gabriela Bar-Rutkowska, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju.
W kontekście nadchodzącego Światowego Dnia Ziemi Tchibo podkreśla, że środowisko wymaga obecnie długofalowych, prowadzonych wspólnie działań. Powołanie ZEMBA, organizacji non-profit, która łączy przedsiębiorstwa, chcące zredukować emisję zanieczyszczeń pochodzących z transportu morskiego, to nowy wymiar troski o planetę. Zrównoważone praktyki biznesu nie powinny wyłącznie opierać się na jednorazowych inicjatywach – dziś planeta potrzebuje zintegrowanych działań, zarówno na szczeblu globalnym, jak i lokalnym.
(Informacja Tchibo)