Too Good To wprowadza narzędzie AI, które pomoże sprzedawcom lepiej zarządzać nadwyżkami żywności
- Too Good To Go Platform to kompleksowe rozwiązanie, które pomaga sieciom handlowym lepiej kontrolować i skuteczniej redystrybuować nadwyżki żywności z krótkim terminem ważności, by zmniejszyć skalę marnowania żywności w sklepach.
- Narzędzie oparte na sztucznej inteligencji sugeruje wysokość rabatu, przekazanie produktu w formie darowizny lub skompletowanie Paczki Niespodzianki.
- Dzięki Too Good To Go Platform ręczne kontrole są ograniczone do zaledwie 1-7% wszystkich produktów, co w rezultacie daje oszczędność nawet do godziny dziennie na jednego pracownika.
- European Grocery Retailing Institute podaje, że koszty sieci handlowych związane z marnowaniem żywności wynoszą średnio około 2% sprzedaży netto, co jest niemal równe wartości ich średniej marży.
Too Good To Go, firma wpływu społecznego i największy na świecie rynek do zarządzania nadwyżkami żywności, przedstawia Too Good To Go Platform. To zaawansowane i kompleksowe narzędzie oparte na AI, które pomaga sprzedawcom, od dużych sieci supermarketów po małe sklepy, na optymalizację procesu zarządzania zasobami. Too Good To Go Platform w czasie rzeczywistym śledzi terminy przydatności produktów na półkach i podpowiada strategię działania wobec nich – m.in. pozwala dobierać odpowiednie rabaty cenowe w zależności od prawdopodobieństwa sprzedaży czy sezonowości. To pierwszy system zintegrowany z aplikacją Too Good To Go, która posiada 85 milionów zarejestrowanych użytkowników, co ułatwia redystrybucję terminujących się produktów i odblokowuje sieciom zysk z niesprzedanej, nadwyżkowej żywności.
Według danych European Grocery Retailing Institute, straty związane z marnowaniem żywności wynoszą średnio około 2% całkowitego przychodu netto sieci handlowych, co praktycznie odpowiada wartości ich średniej marży. – Too Good To Go współpracuje z największymi detalistami, takimi jak Carrefour, Spar, Auchan, Coop, Biedronka. Użytkownicy naszej aplikacji każdego dnia kupują z tych sieci Paczki Niespodzianki. Wprowadzenie Too Good To Go Platform w jeszcze lepszy sposób pomoże zarządzać zapasami w sklepach, co pozytywnie wpłynie nie tylko na wyniki finansowe, ale także na zmniejszenie marnotrawstwa żywności – mówi Mette Lykke, CEO Too Good To Go.
Kompleksowe zarządzanie nadwyżkami żywności
Too Good To Go Platform bierze pod uwagę zachowania klientów, sezonowość i inne czynniki, aby oszacować prawdopodobieństwo sprzedaży produktu w sklepie w danym momencie, a następnie sugeruje odpowiednie działanie. Narzędzie posiada pięć głównych funkcjonalności, umożliwiających dysponowanie nadwyżkami żywności w zależności od potrzeb sklepu. Moduły obejmują: zarządzanie datami ważności, rekomendacje, inteligentne tworzenie rabatów, przekazywanie produktów w formie darowizn oraz przydzielenie produktów do Paczek Niespodzianek w aplikacji Too Good To Go.
– Procesy związane z kontrolą dat ważności i obniżaniem cen w sklepie są niezwykle czasochłonne i podatne na błędy, a co za tym idzie – wymagają dużego zaangażowania pracowników, zwłaszcza, gdy proces ten dzieje się na wielką skalę – wyjaśnia Małgorzata Wrzesińska, Key Account Lead w Too Good To Go. Too Good To Go Platform, wykorzystując najnowszą technologię i sztuczną inteligencję, znacząco przyspiesza ten proces, zwiększając efektywność codziennych, rutynowych czynności – dodaje.
Jak to działa: 5 kluczowych modułów
- Zarządzanie datami ważności
Pracownicy sklepów spożywczych ręcznie przeglądają daty ważności, by uniknąć przeterminowania produktów. Cyfrowa weryfikacja sprawia, że zarządzanie zapasami w sklepie jest znacznie bardziej wydajne. Too Good To Go Platform z pomocą kilku kliknięć generuje przejrzystą listę produktów o zbliżającym się terminie ważności, sortowaną według lokalizacji półek. Ręczne kontrole są ograniczone do zaledwie 1-7% wszystkich produktów, co w rezultacie daje oszczędność nawet do godziny dziennie w przeliczeniu na jednego pracownika. Zautomatyzowany proces nie tylko zmniejsza liczbę ludzkich błędów, ale także obniża ilość przeterminowanych produktów na półkach, co przekłada się na większe zadowolenie klientów i mniejsze marnowanie żywności.
- Rekomendacje
Termin przydatności do spożycia mija? Too Good To Go Platform podpowiada pracownikom sklepu, co powinni zrobić z każdym produktem, którego termin ważności zbliża się ku końcowi. Personel może w prosty sposób wydrukować naklejkę rabatową ze zoptymalizowaną stawką rabatu, przekazać produkty na cele charytatywne lub stworzyć Paczkę Niespodziankę, a następnie wystawić ją w aplikacji Too Good To Go. Wszystko to się dzieje się w oparciu o indywidualne i w pełni konfigurowalne preferencje danego sklepu lub sieci, które można edytować według kategorii lub SKU. Takie podejście pozostawia pracownikowi niewiele miejsca na błędy, a oferowanie wielu kanałów dystrybucji zapewnia większe szanse na skuteczne rozdzielenie nadwyżek żywności.
- Inteligentne rabatowanie
– Tradycyjne podejście do rabatowania bywa nieefektywne. Większość sprzedawców detalicznych drukuje naklejki w dniu wygaśnięcia daty ważności lub dzień wcześniej ze stałym, ustalonym rabatem. Takie działanie prowadzi do utraty znacznej części przychodów, ponieważ pracownicy mogą mieć trudności z zapamiętaniem lub prawidłowym dostosowaniem reguł dla każdego SKU – dodaje Małgorzata Wrzesińska.
Too Good To Go Platform za pomocą sztucznej inteligencji przetwarza duże zbiory danych w celu optymalizacji poziomów rabatów i stosowania precyzyjnie określonych stawek, systematycznie zwiększając przychody ze zredukowanych cenowo produktów o bliskim terminie ważności. Poprzez połączenie z przenośną drukarką pracownicy mogą natychmiast wydrukować nową naklejkę, aby sprzedać produkt w sklepie, a dane dotyczące rabatów mogą być płynnie przesyłane do systemu ERP sklepu.
- Tworzenie Paczek Niespodzianek
Bezpośrednio ze swojego urządzenia mobilnego pracownicy sklepu mogą łatwo przydzielić nadwyżki do Paczek Niespodzianek i wystawić je w aplikacji Too Good To Go, umożliwiając lokalnym użytkownikom ich zakup nawet za 1/3 ceny wyjściowej.
- Darowizny
Dzięki platformie Too Good To Go kierownicy sklepów mogą pobierać gotowe do analizy pliki CSV z listą przekazanych produktów na cele charytatywne lub łączyć się za pośrednictwem interfejsu API z zewnętrzną aplikacją do obsługi darowizn lub systemem ERP.
Optymalizacja dzięki technologii
W listopadzie firma Apple nagrodziła aplikację Too Good To Go w konkursie App Store Awards 2023, doceniając wyjątkową intuicyjność użytkowania oraz pozytywny wpływ na planetę i społeczeństwo. – Ta nagroda jest dowodem na to, że dzięki technologii, firmy mogą wywierać silny wpływ społeczny. Teraz, począwszy od monitorowania daty ważności do ostatecznej dystrybucji, Too Good To Go Platform umożliwia podejmowanie decyzji opartych na danych w zakresie redukcji marnotrawstwa żywności. To kolejne rozwiązanie korzystne dla planety, ludzi i biznesu – podsumowuje Lykke.
(Informacja Too Good To Go Platform)