Trudne warunki pracy w handlu. Sfrustrowani klienci coraz częściej obrażają sprzedawców

11.04.2022 -

Ilość skarg trafiających do stowarzyszenia Stop Nieuczciwym Pracodawcom w pierwszym kwartale roku 2022 była zdecydowanie mniejsza niż rok wcześniej. Najwięcej dotyczy pracowników handlu. Np. nieeleganckich zachowań klientów. – Zdarzały się sytuacje, że pracownicy marketów czy stacji benzynowych byli obrażani przez klientów za to, że ceny paliwa czy produktów spożywczych są wysokie – mówi Małgorzata Marczulewska, prezes stowarzyszenia. – Otrzymaliśmy także kilka skarg od pracowników sieci handlowych, które nie zdecydowały się na wyjście z Rosji – dodaje. Na co najczęściej skarżą się pracownicy handlu?

Najwięcej skarg w roku 2022 dotyczyło sektora handlowego

  • Kasjerzy i ekspedienci padają często ofiarami frustracji klientów, którzy mają do nich pretensje za wysokie ceny w sklepach. Kilka skarg dotyczyło stacji benzynowych
  • Pracownicy zwracają uwagę na braki kadrowe i konieczność pracy po godzinach
  • Inne skargi dotyczą handlu w niedzielę, dokuczania pracownikom sieci, które nie zrezygnowały z handlu z Rosją czy spraw związanych z pandemią COVID-19

„Stop Nieuczciwym Pracodawcom” to stowarzyszenie, które ma na celu wsparcie pracowników w walce o ich prawa przy jednoczesnej promocji pracodawców kierujących się w swoich działaniach dobrymi praktykami na rynku pracy. „Pracownikom oferujemy pomoc oraz wsparcie merytoryczne w negocjacjach z pracodawcami, prowadzimy również działania prewencyjne mające na celu uświadamianie pracowników na temat prawa pracy” – tak opisuje swoje cele samo stowarzyszenie.

Początek roku 2022 jest zdecydowanie spokojniejszy niż to, co działo się w roku 2021. Fakt wyciszenia zamieszania związanego z pandemią nie oznacza jednak, że stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom nie ma co robić. W pierwszym kwartale roku 2022 trafiło do nas blisko 250 wiadomości z czego ok. połowa została skierowanych do analizy przez prawników i windykatorów. Co warte odnotowania znaczna część skarg dotyczy sektora handlowego. Istotne jest również to, że skargi dotyczą częściej relacji pracownik-klient, a rzadziej pracownik-pracodawca.

– Wiele sygnałów, które otrzymujemy dotyczą braków kadrowych i tego, że pracownicy są często zmuszani do pracy powyżej swojego wymiaru godzinowego. Dotyczy to zarówno sklepów franczyzowych jak i dyskontów czy stacji benzynowych. Podobne skargi zdarzają się w sektorze transportowym, budownictwie czy hotelarstwie – mówi Prezes Małgorzata Marczulewska.

Klienci coraz bardziej zirytowani. Wyżywają się na sprzedawcach

– Handel ewidentnie znajduje się w ogniu. Galopująca inflacja powoduje, że ceny wciąż są wysokie. Otrzymujemy skargi od znerwicowanych pracowników, którzy piszą o pretensjach, a nawet awanturach wywoływanych przez klientów, którzy często swoją frustracje wyładowują na Bogu ducha winnych kasjerach. Zdarzały się również sytuacje, że klienci wręcz wyliczali o ile spadła wartość VAT, a produkt nie zmniejszył swojej ceny proporcjonalnie – mówi Prezes Marczulewska.

– Nigdy też nie dostaliśmy tak wiele skarg od pracowników stacji benzynowych. Tutaj również powodem awantur była cena paliwa. Zdarzały się niewybredne komentarze polityczne wystosowywane w kierunku pracowników stacji paliw, co oczywiście nie powinno mieć miejsca – dodaje.

Handel w niedziele i pozostanie w Rosji

Inne tematy skarg odnosiły się np. do zmuszania pracowników do handlu w niedzielę, do braku noszenia maseczek mimo, że obowiązek ten został zniesiony czy do… awarii kas samoobsługowych, co mocno zirytowało jednego z klientów.

– Zdarzyło się również kilka wiadomości od pracowników sieci, które nie wyszły z Rosji. Jeden z pracowników marketu budowlanego zajmujący się dowozem mebli i sprzętów został wulgarnie zwyzywany w czasie swojej pracy. Pojawiały się także złośliwe uwagi od klientów tych sklepów w kierunku kasjerów. Trudno to zrozumieć, ktoś przychodzi do sklepu, robi zakupy i dokucza kasjerce, że ta pracuje w „prorosyjskiej” sieci sklepów – mówi Małgorzata Marczulewska.

(11.04.2022 za portalspozywczy.pl)


Współpraca