Trzech na czterech Polaków segreguje śmieci

07.05.2020 -

Prawie trzy czwarte pytanych deklaruje, że segreguje śmieci, a ponad 40% – oszczędza wodę – wynika z badania ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”. Z kolei ponad jedna czwarta rodaków przyznaje, że unika lub rezygnuje z plastikowych opakowań.

Według badania, przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, do obowiązku segregowania śmieci stosuje się w swoich domach 73,5% Polaków. Najchętniej robią to mieszkańcy dużych miast, takich jak Gdańsk, Szczecin czy Bydgoszcz (97%) oraz osoby ze średnim wykształceniem (77%). Najmniej entuzjastycznie podchodzą do recyklingu ankietowani z wykształceniem wyższym (69% osób z tej grupy nie segreguje odpadów) oraz osoby z małych miast do 50 tys. mieszkańców (66%).

Drugą najbardziej popularną czynnością deklarowaną przez Polaków w kontekście zachowań proekologicznych jest oszczędzanie wody (40,7%). W dalszej kolejności badani wskazywali na unikanie lub rezygnację z plastikowych opakowań (26,4%). Co dziesiąty Polak stosuje natomiast ekologiczne rozwiązania do ogrzewania domu, rezygnując z opalania węglem.

"Wśród Polaków wzrasta świadomość ekologiczna. Jedynie nieco ponad 3% badanych odpowiedziało, że na co dzień nie robi nic dla dobra środowiska" – wskazała, cytowana w czwartkowej informacji, Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku.

Innym wskazanym przez ankietowanych działaniem proekologicznym jest korzystanie z energooszczędnych sprzętów elektronicznych. Używa ich prawie 40% respondentów w wieku 18-29 lat oraz co czwarty senior powyżej 70. roku życia. Młodzi często zwracają też uwagę na pochodzenie produktów spożywczych. Niemal co trzeci ankietowany z tej grupy kupuje żywność z ekologicznych upraw i hodowli.

Z badania wynika też, że Polacy chętnie kupują produkty wielokrotnego użytku. Korzysta z nich prawie połowa 60-latków. Po artykuły wielorazowe sięgają również 30-latkowie (31%) i 50-latkowie (22%). Z kolei najtrudniej przekonać się do nich najmłodszym Polakom.

Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na początku marca 2020 roku, na reprezentatywnej próbie 1 tys. Polaków, metodą CATI.

(07.05.2020 za PAP)


Współpraca