Ukraińcy stali się szansą dla polskich sklepów

10.05.2022 -

Kiedy ruch w centrach handlowych mocno spadł z powodu pandemii, z pomocą ruszyli uchodźcy. Ukraińcy stanowią już ponad 7% gości galerii.

Od ataku Rosji na Ukrainę do Polski wjechało już ok. 3,3 mln uchodźców z napadniętego kraju. To zmienia gruntownie sytuację w wielu sektorach gospodarki. Handel najszybciej odczuł ten napływ – w wielu miastach zaczęła się znacząco zwiększać sprzedaż, zwłaszcza żywności i produktów chemicznych, ale to dopiero początek i ten efekt pojawi się w innych kategoriach produktów.

Zmiany widać także w centrach handlowych, co potwierdza analiza firmy Selectivv, dokonana dla „Rzeczpospolitej” na podstawie ruchu telefonów komórkowych. Wynika z niej, że kwietniu średnio ponad 7% osób w centrach handlowych stanowili Ukraińcy, ale wśród analizowanych obiektów były też takie z dwucyfrowym wynikiem. W przypadku każdego obiektu liczba ukraińskich gości rośnie z miesiąca na miesiąc.

Nowa grupa klientów

– Długoterminowo zachowania te będą się zmieniać, wraz z długością pobytu w Polsce, na co należy się już teraz przygotować. W związku z tym rekomendujemy prowadzenie już teraz działań komunikacyjnych przez galerie handlowe tak, aby trafiła do tej potencjalnie dużej grupy odbiorców – mówi Marcin Augustyniak, dyrektor z Selectivv.

Z danych firmy wynika, że wśród uchodźców zdecydowanie przeważają osoby młode, ponad 60% ma mniej niż 20 lat.

Dla centrów handlowych nowa grupa klientów to szansa, bo nadal odczuwają skutki pandemii. Branżowa organizacja ZPPHiU podaje, że w marcu 2022 r. w porównaniu z marcem 2019 r. liczba klientów była niższa aż o 49% Same centra handlowe podają z kolei, że obroty się niemal odbudowały, niemniej wyzwań nie brakuje. Dlatego tak duży napływ nowych klientów jest dla handlu szansą.

– Czekamy jeszcze na dane o obrotach centrów, ale z danych GUS wynika, że w marcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 16,4% w porównaniu z lutym 2022 r. Widząc potrzeby nowych klientów, sieci i centra handlowe sukcesywnie wprowadzają rozwiązania ułatwiające Ukraińcom komfort robienia zakupów – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych. – To m.in. ukraińska wersja językowa w kasach samoobsługowych, tłumaczenia w spotach informacyjnych czy telefoniczna obsługa klienta w tym języku. Branża handlowa jest też bardzo zaangażowana w pomoc uchodźcom z Ukrainy – dodaje Poznański.

Centra angażują się w targi pracy, których celem jest ułatwienie przybyszom w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości. Zwłaszcza dla kobiet z Ukrainy praca w handlu, gdzie brakuje ok. 200 tys. pracowników, może być szansą. – Napływ ukraińskich pracowników odnotowało już 24% firm handlu detalicznego, a to dopiero początek – mówi Krzysztof Poznański.

(10.05.2022 za Rzeczpospolita)

 

 

Współpraca