Unijne organizacje rolnicze i przetwórcze nie chcą obniżenia wydatków na promocję

15.12.2020 -

Europejskie stowarzyszenia rolno-spożywcze wzywają Komisję do dostosowania rocznego programu prac na 2021 r. przy zastosowaniu mniej dogmatycznego podejścia w celu efektywnego wykorzystania budżetu na promocję zrównoważonych produktów rolno-spożywczych.

Copa- Cogeca i dziewięć innych wiodących europejskich stowarzyszeń działających w sektorze rolnictwa i rolno-spożywczym, stanowczo wzywa Komisję Europejską do dostosowania budżetu rocznego programu prac (RPP) polityki promocyjnej na 2021 r. w celu lepszego odzwierciedlenia rzeczywistości rynkowej i wykorzystania funduszy promocyjnych w sposób, który rzeczywiście umożliwi wszystkim podmiotom w sektorze maksymalizację jego zasięgu i wpływu na zrównoważony rozwój. Uważamy, że należy wspierać promocję produktów ekologicznych, nawet powyżej ich udziału w rynku, w celu pobudzenia ich rozwoju. Jednak przy 8% udziale w rynku obawiamy się, że skoncentrowanie 30% całego budżetu na tej jednolitej metodzie produkcji okaże się nieefektywne zarówno pod względem gospodarczym, jak i środowiskowym, a także szkodliwe dla samego sektora ekologicznego. Ponadto, w czasach kryzysu, zmniejszenie budżetu na promocję o 9% jest również prawdziwą sprzecznością i sygnałem trudnym do zaakceptowania przez cały sektor rolno-spożywczy.

W związku ze zbliżającą się decyzją z 17 grudnia wyraziliśmy nasze poważne obawy w liście do komisarza ds. rolnictwa Wojciechowskiego w sprawie ogólnego zmniejszenia i braku równowagi w przydziale środków budżetowych w ramach rocznego programu prac na rok 2021. Bardzo żałujemy, że budżet na rok 2021 został zmniejszony do 183 mln EUR, co stanowi redukcję o 9% w porównaniu z rocznym planem działania na rok 2020, i znacznie przekracza przewidzianą redukcję ogólnego budżetu rolnego o 4% W czasach, w których dodatkowe wsparcie na promocję produktów rolnych jest szczególnie potrzebne ze względu na konsekwencje pandemii COVID-19 i zbliżającego się Brexit, ta redukcja budżetu jest szczególnie niestosowna.

Poza erozją budżetu, jesteśmy bardzo zaniepokojeni brakiem równowagi w rocznym planie działania na rok 2021. Uważamy, że sektor ekologiczny powinien być szczególnie wspierany przez politykę promocyjną, nawet powyżej jego udziału w rynku. Obawiamy się, że ambicja Komisji, aby przeznaczyć 30% całkowitego budżetu na promocję ekologiczną, aby wzmocnić zrównoważony charakter polityki promocyjnej, jest zamierzona, ale niewłaściwa.

Obecnie segment rolnictwa ekologicznego stanowi zaledwie 8% całkowitej produkcji rolnej UE. Podczas gdy sektor ekologiczny z pewnością ma perspektywę wzrostu, obecny projekt budżetu nie odpowiada rzeczywistości rynkowej i dlatego nie jest realistyczny. Aby zapewnić długoterminową rentowność sektora rolnictwa ekologicznego, wzrost musi podążać za popytem konsumentów. Możliwości wspierania powinny być zatem dostosowane do naturalnego wzrostu potencjału produkcyjnego i popytu rynkowego, w przeciwnym razie rentowność tego segmentu rolnictwa będzie poważnie zagrożona. W ten sposób Komisja mogłaby doprowadzić do osłabienia sektora rolnictwa ekologicznego, zamiast go wzmocnić, czego wolelibyśmy uniknąć.

Ponadto jesteśmy głęboko przekonani, że ze względu na często niewielkie rozmiary ich struktury, wnioskodawcy reprezentujący sektor ekologiczny mogą nie mieć niezbędnych środków na składanie projektów w ramach części budżetu proponowanej dla rolnictwa ekologicznego na rynku wewnętrznym.

Aby skutecznie wzmocnić zrównoważony charakter polityki promocyjnej, roczny program prac na rok 2021 powinien proporcjonalnie wspierać wszystkie praktyki rolne, które wykazują zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nieproporcjonalne skoncentrowanie się na jednej metodzie produkcji mogłoby uniemożliwić innym dalszy wkład w zrównoważony rozwój rolnictwa w UE, co zmniejszyłoby ogólną zdolność polityki promocyjnej do zwiększenia zrównoważonego rozwoju. Biorąc pod uwagę, że roczny wzrost "zrównoważonej" konsumpcji wynosi około 10 %, podczas gdy w przypadku produktów ekologicznych jest to około 3 %, nasza propozycja poprawi skuteczność działań i wzmocni zarówno zrównoważony rozwój, jak i konkurencyjność produktów UE na rynku międzynarodowym.

- W związku z tym wzywamy Komisję, przed ostatecznym przyjęciem decyzji, do dalszej zmiany wniosku w celu zareagowania na jego obecne niedociągnięcia poprzez proporcjonalne promowanie wszystkich zrównoważonych praktyk rolnych zgodnie z realiami ich perspektyw rynkowych. Będzie to lepiej odzwierciedlać oczekiwania społeczne konsumentów, którzy przechodzą do bardziej całościowej koncepcji "zrównoważonego rozwoju", szerszej niż tylko specyfikacja ekologiczna - czytamy w liście organizacji.

- Jest to bardzo niepokojący sygnał, szczególnie w kontekście bardzo mocno nasilających się ataków na tradycyjne produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym mleko i mięso - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Agnieszka Maliszewska, wiceprezydent COGECA i dyrektor Polskiej Izby Mleka. - Moim zdaniem każde zmniejszanie środków na promocję jest w okresie covidowego kryzysu nie potrzebne. Szczególnie, że mamy tak wiele innych problemów, jak np. Brexit, które w znaczący sposób odbiją się na kondycji finansowej przetwórców i producentów rolnych - komentuje Agnieszka Maliszewska.

(15.12.2020 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca