W Biedronce się zaczęło, Lidl znów to robi, a Dino ich przebija. Co się dzieje z cenami?

13.07.2023 -

Inflacja wyhamowuje, rośnie presja na dostawców, a polski klient jest coraz bardziej wymagający i coraz mocniej analizuje ceny w gazetkach i na paragonie. W dochodzeniu swoich spraw wspiera go UOKiK. To wszystko powoduje, że gazetki cenowe Biedronki, Lidla czy Dino zaczęły przypominać koncert życzeń.

Dino, Lidl i Biedronka kuszą Polaków. Sieci szaleją z cenami

Polacy masowo zwrócili się do promocji, w niektórych województwach interesuje się nimi blisko 90% badanych. Najczęściej gazetek sieci handlowych szukają mieszkańcy małych miasteczek - podawała niedawno "Rzeczpospolita".

Lidl i Biedronka wydają swoje gazetki dwa razy w tygodniu, Dino - raz na 7 dni. Jakie mechanizmy stosują te sieci, aby przyciągnąć do siebie konsumentów - jak najwięcej i jak najczęściej?

Gratisy, haczyki, limity. Jak działają promocje w sieciach handlowych?

Jest kilka prostych mechanizmów, na których oparte są promocje w gazetkach handlowych. Po pierwsze to tzw. warunki albo haczyki. Przykład? W najnowszej gazetce Lidla mamy masło Mlekovity po 3,33 zł. Jednak taka cena ukaże się na paragonie pod warunkiem zakupu 3 opakowań, w innym przypadku jedna kostka będzie kosztować ponad 6 zł. Innym pomysłem jest zaznaczenie, że promocyjna cena będzie obowiązywać jeśli na paragonie znajdą się także inne produkty za określoną kwotę. Znanymi hasłami są także np. "2 w cenie 1" lub "drugi, tańszy produkt X% taniej".

Kolejnym mechanizmem są również limity. Czyli np. w nowej gazetce Biedronki cena oleju Kujawskiego 2l to 14,49 zł, ale limit dzienny na kartę Moja Biedronka to 3 butelki. Ma to m.in. zapobiec masowemu wykupowaniu produktów i odsprzedawaniu np. na bazarach.

Znany jest również mechanizm "gratis". Tak działają słynne promocje na piwo, które modne są w ostatnim czasie. Jest np. 12+12 gratis, czyli rabat w wysokości ceny 12 najtańszych butelek zostanie rozłożony proporcjonalnie na wszystkie kupowane promocyjnie butelki. I tu też najczęściej obowiązują limity.

Jeszcze inną "okazją" dla poszukujących promocji są promocje jednodniowe, czyli bardzo atrakcyjna cena wybranego produktu, która obowiązuje tylko w wybrany dzień.

Tajniki sieci handlowych i ich akcji promocyjnych

Nowy rozdział w promocjach sieci rozpoczął także biedronkowy shakeomat, czyli jedna z możliwości do wykorzystania w aplikacji mobilnej. Umożliwia korzystanie ze specjalnych, indywidualnych ofert, proponowanych klientom w konkretnym punkcie. Klienci Biedronki znaleźli na to sposób. Na Facebooku można znaleźć grupy, których uczestnicy wymieniają się promocjami, co jeszcze podbiło popularność tej funkcji.

I dlatego w podobną akcję wszedł Lidl. 1 czerwca wystartował z akcją dla użytkowników aplikacji Lidl Plus – Karuzela Okazji. Skanując aplikację podczas zakupów w sklepach Lidl Polska, klienci mają dostęp do dodatkowych superrabatów za zakupy.

Gazetka Dino, Biedronki i Lidla. Kto sprzedaje najtańsze mleko?

Gazetki to roadmapa dla poszukiwaczy okazji. Przeglądając promocje można jednoznaczenie określić co jest na topie. A od kilku tygodni w broszurach dominuje kilka kategorii.

Nabiał to zdecydowany lider obniżek cen. Nie ma się co dziwić - ceny mleka w skupach idą w dół z miesiąca na miesiąc i od dawna słychać o kłopotach w branży. To musiało przełożyć się na cenniki. Jak to wygląda na promocji?

W najnowszej gazetce Biedronki obowiązującej od 13 do 15 lipca mamy ser w plastrach marki własnej w cenie 9,85 zł za 500g (limit dzienny to 2 opakowania) oraz mleko Wypasione Mlekovity 3,2% 1l za 2,75 zł przy zakupie 6 opakowań (limit to 12 op.).

W Lidlu kilogram sera w plastrach w gazetce to 19,99 zł a 1 litr mleka MU! 3,2% - 2,49 zł przy zakupie 6 opakowań i z limitem dziennym 12 kartonów.

W Dino taniej można kupić mleko UHT Wypasione 3,2% 1l za 3,19 zł przy zakupie 6 sztuk. Przeceniono także sery sprzedawane w ladzie na wagę. Ser Królewski z Kolna kosztuje 25,99 zł/kg, a ser Serenada Salami - 29,99 zł/kg.

Tania kawusia tylko z dyskontu. Ceny kawy w Dino, Lidlu i Biedronce

Kawa to kolejny produkt, którego ceny idą mocno w dół w ostatnich miesiącach. Wszystkie sieci się tym chwalą.

W Biedronce wszystkie kawy marki własnej są dostępne w promocji "drugi tańszy produkt 50% taniej". Limit to 4 produkty (max 2 z rabatem) na kartę Moja Biedronka.

W najnowszej gazetce Lidla mamy podobną promocję. Wszystkie kawy rozpuszczalne (markowe i private labels) są dostępna z 50-proc. zniżką na drugi, tańszy produkt. Limit to również 4 opakowania na paragon. Dodatkowo sieć informowała ostatnio, że do stałej oferty wróciła marka Jacobs Kronung.

Dino wystawia kilka rodzajów kaw w gazetkowej promocji. Taniej można kupić kawę rozpuszczalną Frappe GBS 150 g (26,99 zł), kawę rozpuszczalną Crema Rio de Brass 160g (14,99 zł), kawę mieloną Tchibo Family 250g (10,99 zł) oraz kawę ziarnistą MK Cafe (47,99 zł za 1 kg).

Wojna cenowa Biedronki, Lidla i Dino. Ceny piwa kuszą Polaków

Tych porównań promocji można pokazać całkiem sporo. Oto jakie "bliźniacze" promocje oferują sieci:

  • Kiełbasa śląska. Biedronka ma promocję "1+1 gratis", Lidl ofertę 0,99 zł za 100g, a Dino - 24,99 zł/kg.
  • Wody butelkowane. W Biedronce Żywiec Zdrój jest w promocji po 1,89 zł przy zakupie 12 butelek, w Lidlu - wszystkie wody marki własnej Saguaro można kupić 35% taniej przy zakupie 12 butelek. W gazetce Dino woda źródlana Primavera 1 l kosztuje 1,19 zł przy zakupie 12 sztuk, a woda mineralna Rodowita 1,5l kosztuje 1,49 zł przy zakupie 6 szt.
  • Piwo - gratis i nie tylko. To "najsłynniejsze" promocje sieci i wzbudzające największe emocje. W ostatniej gazetce chyba najbardziej "zaszalał" Lidl oferując cenę 2,50 za Żubra w puszce przy zakupie dwóch 6-paków czy 40-proc. rabat na wszystkie piwa Desperados przy zakupie 6 butelek. Biedronka ma tymczasem stałą promocję 18+2 gratis na piwa w butelkach zwrotnych, a Dino w ofercie typu "gratis" ma piwo Browarne Pils w butelce 500 ml "15+5 gratis". W takiej promocji za jedną butelkę klient zapłaci 2,59 zł przy zakupie 20 butelek.

Co jeszcze jest chętne przeceniane przez sieci? Mięso (głównie drób), oleje, lody, napoje typu cola, sezonowe owoce i warzywa.

Ostatnio Biedronka zapoczątkowała nowy trend w obniżkach. Postawiła na stałe obniżenie cen regularnych 60 produktów. I jak zapewnia klienci mogą kupić jeszcze taniej podstawowe artykuły, m.in. sery, mąki, kasze, makarony i bakalie. Czy tym tropem pójdą pozostali?

Klient awanturujący się... Nowy sposób robienia zakupów

Naszpikowane okazjami gazetki sieci to odpowiedź na trendy konsumenckie.

Polscy klienci coraz częściej robią zakupy z telefonem w ręku i szukają niższych cen w gazetce promocyjnej czy aplikacji. Ponadto coraz częściej zdarzają się sytuacje, w których klienci analizują paragon i awanturują się, że cena nie jest tożsama z tą w gazetce - informował niedawno businessinsider.com.pl.

UOKiK - kary dla Biedronki

Tu konsumentów wspiera np. UOKiK, który ostatnio mocno kontroluje sieci, co widać na przykładzie Biedronki

Jak informowaliśmy w czerwcu, Sąd Apelacyjny oddalił apelację właściciela Biedronki, spółki Jeronimo Martins Polska, w sprawie decyzji UOKiK dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci. Utrzymał karę dla spółki w wysokości 115 mln zł.

Kilka dni wcześniej prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył karę ponad 160 mln zł na Jeronimo Martins Polska. Spółka wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie warunków, korzyści i dostępności regulaminu akcji pt. Tarcza Biedronki antyinflacyjna.

Teraz z kolei Urząd wyjaśnia, czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której klienci otrzymują zamiast gotówki vouchery także w przypadku błędnie naliczonej przez kasjera ilości zakupionego towaru.

Inflacja żywnościowa w drugiej połowie 2023 roku

Patrząc na ceny w gazetkach zastanawiające jest czy "okazje" zmienią się w stały trend zniżkowy na półkach. W piątek 14 lipca Główny Urząd Statystyczny opublikuje wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 roku.

Tymczasem z szybkiego szacunku GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. wzrosły rdr o 11,5%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem nie zmieniły się. Ceny w kategorii "Żywność i napoje bezalkoholowe" wzrosły o 17,8% rdr oraz spadły o 0,3% w ujęciu miesięcznym. "To spadek pierwszy raz od dwóch lat" - podawali analitycy Banku Pekao SA.

Jak dodali finansiści z mBanku, "przyjemnie patrzeć na to co zaczyna się dziać w cenach żywności i napojów bezalkoholowych".

(13.07.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca