Ważny trend w eksporcie polskich produktów mleczarskich. "To uzależni odbiorców"

22.11.2023 -

Udział eksportu produktów mleczarskich w ogólnej wartości eksportu przez ostatnie 20 lat wahał się pomiędzy 7 a 12% To zależało głównie od tego, jak kształtowały się ceny produktów mleczarskich - mówi Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Zmienia się profil eksportu mleczarskiego

Dyrektor Wroński zwraca uwagę na bardzo pozytywny trend.

Jeśli spojrzymy na to co eksportowaliśmy jeszcze 20 lat temu a obecnie to widać wyraźną zmianę. Dwie dekady temu w polskim eksporcie mleczarskim dominowały takie produkty jak odtłuszczone mleko w proszku, pełne mleko w proszku czy masło, a bardzo mało galanterii. Dzisiaj te proporcje się odwracają. Mamy bardzo duży udział serów czy to dojrzewających czy twarogowych, a także innych produktów galanterii mlecznej - mówi Marcin Wroński.

W jego przekonaniu jest to bardzo pozytywne zjawisko. Jeżeli spojrzymy na eksport przez pryzmat tego czym możemy uzależnić zagranicznych odbiorców, to na pewno nie będzie to półprodukt służący do dalszego przerobu, a czymś takim jest właśnie mleko w proszku czy masło. - To produkt bezmarkowy - mówi.

Tylko marki uzależnią odbiorców

Klient za granicą, który ma możliwość kupienia mleka w proszku, nie dostrzega różnicy, skąd ono pochodzi, gdyż i tak jest ono dalej przetwarzane na produkty gotowe - mówi dyrektor KOWR.

Zauważa, że za granicą nie uzależnimy konsumentów od półproduktów, a jedynie od marek. Musimy się skupić, aby budować własne marki polskie i promować je za granicą.

(22.11.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca