Większość Polaków szuka tańszych miejsc do zakupów
16.05.2023 -
Rośnie pesymizm konsumentów; 91% Polaków szuka tańszych miejsc do zakupów – wynika z badania "EY Future Consumer Index 2023". 31% ocenia swoją sytuację w porównaniu do stanu sprzed 3-4 miesięcy jako gorszą, co oznacza wzrost o 20 pp. w stosunku do poprzedniej edycji badania – dodano.
Obawy konsumentów napędzają konkretne działania
Zgodnie z badaniem firmy doradczej EY "EY Future Consumer Index 2023" 35% Polaków pesymistycznie patrzy w przyszłość w perspektywie najbliższych trzech lat. 70% z nich obawia się dalszego pogorszenia sytuacji ze względu na rosnące koszty życia, 56% ma obawy dotyczące gospodarczych perspektyw kraju, a 48% napiętej sytuacji międzynarodowej i konfliktów zbrojnych.
Na pytanie o aktualne odczucia dotyczącej swojej sytuacji w porównaniu do stanu sprzed 3-4 miesięcy, 60% ocenia ją jako taką samą (spadek o 11 pp. w stosunku do badania z maja 2022 r.), 31% jako gorszą (wzrost o 20 pp.), a 9% jako lepszą (spadek o 19 pp.).
Jak zauważono, obawy konsumentów napędzają konkretne działania. Zaznaczono, że "91% (badanych – PAP) szuka tańszych miejsc do zakupów".
„Ponad połowa respondentów (53%) utrzymuje, że +kupują tylko to co niezbędne+ (wzrost z 29% w poprzedniej edycji badania), a 45% deklaruje, że +wydaje mniej na rzeczy mniej istotne+, a 67% obawia się rosnących kosztów żywności, mediów i artykułów pierwszej potrzeby. W efekcie 90% respondentów chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do wydatków w najbliższym czasie" – wynika z raportu.
Konsumenci oszczędzają na zakupach
Wśród obaw konsumentów wymieniono: przystępność cenowa artykułów pierwszej potrzeby (84%), rosnące koszty żywności i podstawowych artykułów (67%) i rosnące koszty mediów jak prąd, gaz, woda (67%).
„Największy potencjalny wpływ zmian zachowań zakupowych odczuć mogą firmy sprzedające odzież i obuwie oraz branża urody i kosmetyków, gdyż odpowiednio 43% i 38% konsumentów deklaruje, że będzie kupować mniej tego typu artykułów. Deklaracje istotnych oszczędności dotyczą także kategorii napojów alkoholowych i bezalkoholowych, gdzie odpowiednio 41% i 37% konsumentów deklaruje zmniejszenie wolumenów zakupów oraz elektronika, gdzie 17% konsumentów deklaruje, że w ogóle zrezygnowało z zakupów" – ocenił cytowany w raporcie partner EY-Parthenon Grzegorz Przytuła.
Dodano, że tendencje te mogą utrwalić się w dłuższej perspektywie – 68% konsumentów deklaruje, iż cena będzie głównym kryterium zakupów za trzy lata.
Szósta edycja polskiego badania EY Future Consumer Index została przeprowadzona w Polsce w marcu 2023 r. na próbie 1 tys. osób w wieku 18 – 65 lat.
(16.05.2023 za portalspozywczy.pl/PAP)