Wielka zmiana dla firm w nowym terminie. Czy Biedronka, Lidla i Żabka są gotowe?

Krajowy System e-Faktur miał wejść w życie 1 lipca 2024 r. Ostatecznie, jak poinformował w styczniu minister finansów, Andrzej Domański, termin ten zostanie przesunięty. Co na temat tego systemu sądzą sieci handlowe? Zapytaliśmy przedstawicieli Biedronki, Lidla i Żabki.

 

Biedronka o KSeF: proponujemy rozwiązania, które przełożą się na uproszczenie rozwiązania dla przedsiębiorców i osób fizycznych będących naszymi klientami

Jak podkreśliła w kontekście Krajowego Systemu e-Faktur Lidia Stegenta-Głowala, dyrektorka ds. operacji finansowych w sieci Biedronka, intensywne prace przygotowawcze w Jeronimo Martins trwają od początku 2022. Od tego czasu sieć prowadzi działania, mające na celu sprawne wdrożenie obsługi platformy KSeF w sposób, który będzie przyjazny dla klientów i dostawców.
- Jednocześnie w ramach grupy JM oczekujemy na szczegółowe wytyczne Ministerstwa Finansów, definiujące kształt ostatecznego rozwiązania, w tym w szczególności kodu QR oraz kanałów awaryjnych w przypadku niedostępności platformy KSeF, co jest istotne z punktu widzenia skali operacji prowadzonych przez naszą firmę - dodała. Jednocześnie uczestniczymy w konsultacjach z MF, które zaplanowane są na luty i marzec. W ramach tego forum proponujemy rozwiązania, które przełożą się na uproszczenie rozwiązania dla przedsiębiorców i osób fizycznych będących naszymi klientami. 
Lidia Stegenta-Głowala zwróciła również uwagę, że co do zasady, sieć widzi zalety cyfryzacji obiegu dokumentów, w tym faktur oraz zdaje sobie sprawę, że ustrukturyzowany i zestandaryzowany format umożliwi dalszą automatyzację procesów, co przełoży się na niższe koszty obsługi, zwłaszcza w kontekście faktur zakupowych.
- Z punktu widzenia użytkowników (zarówno takich firm jak Biedronka, jak i jej dostawców i klientów) kluczowym momentem jest dzień uruchomienia usługi dla wszystkich użytkowników platformy KSeF – podkreśliła dyrektorka ds. operacji finansowych w sieci Biedronka. Analizując doświadczenia innych krajów (np. Włoch), można zauważyć, że pierwsze dni, a nawet tygodnie po wdrożeniu analogicznych rozwiązań wiązały się ze znacznymi praktycznymi wyzwaniami dla objętych systemem. Ponadto w sektorze handlu detalicznego kluczową rolę będzie pełniła powszechna komunikacja nowych zasad dla klientów krajowych, ale także obsługa klientów zagranicznych, do czego również się przygotowujemy. Jak zaznaczyła Stegenta-Głowala, "zgodnie z wytycznymi faktury będą wystawiane poprzez platformę KSeF, a nie jak dotychczas bezpośrednio przez firmę. W związku z tym wdrożenie dotyczy zarówno oprogramowania, jak i procesów i procedur w firmie. Dla Biedronki kluczowym aspektem będą te dotyczące zasad wystawiania faktur dla klientów robiących zakupy, tak aby zapewnić sprawny i przyjazny proces”.

Lidl o KSeF: Wprowadzenie takiego systemu wiąże się z wieloma wyzwaniami

W odpowiedzi na nasze pytania biuro prasowe sieci Lidl podkreśliło, że prowadząc ponad 20-letnią działalność, firma zawsze działa zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dostosowuje się do bieżących warunków ekonomicznych. Dodano, że do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur Lidl przygotowuje się już od dłuższego czasu, a od początku bierze czynny udział w konsultacjach dotyczących tej zmiany z Ministerstwem Finansów.
 - Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur w naszej sieci wymaga nie tylko zmian po stronie systemów finansowo-księgowych, ale także odpowiedniego dostosowania procesów i procedur do nowych obowiązków. Wprowadzenie takiego systemu wiąże się z wieloma wyzwaniami oraz kosztami ponoszonymi przez podatnika. Wierzymy jednak, że ustandaryzowanie posługiwania się fakturami docelowo je ograniczy - podano.
Sieć Lidl dodała również w swojej odpowiedzi, że warto byłoby, aby wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur wesprzeć kampanią informacyjną, w której przedstawione byłyby praktyczne przykłady oraz założenia tego rozwiązania.


Żabka oczekuje na wskazanie nowego terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur

Na przesłane przez nas pytania w kontekście m.in. wyzwań, jakie może nieść za sobą wejście w życie obowiązkowego systemu elektronicznego wystawiania faktur oraz wniosków, które firma mogłaby przekazać podczas konsultacji z Ministerstwem Finansów, biuro prasowe Żabki odpowiedziało, że sieć obecnie oczekuje na wskazanie nowego terminu wdrożenia systemu przez resort.
- Jednocześnie jako sieć na bieżąco monitorujemy sytuację i śledzimy decyzje Ministerstwa, aby odpowiednio przygotować się na kontynuowanie prac i wypracowanie narzędzi oraz procesów, spełniających wymagania wynikające z regulacji prawnych - dodało biuro prasowe sieci Żabka.
 

Współpraca