Zakupy spożywcze online niezmiennie popularne

02.10.2021 -

Polacy nadal chętnie robią zakupy spożywcze przez internet. 34% badanych decyduje się na to kilka razy w miesiącu, a jedna na dziesięć osób robi to raz w tygodniu – wynika z badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów.

Ile na zakupy spożywcze online wydają Polacy?

Polacy wydają średnio 230,77 zł na artykuły spożywcze online miesięcznie, a ponad połowa z nich przeznacza nawet do 20% swojego miesięcznego budżetu na tę kategorię w sieci. Konsumenci niezmiennie podkreślają, że pandemia wywarła wpływ na ich nawyki w tym zakresie – aż 61% przyznaje, że obecnie decyduje się na internetowe zakupy spożywcze jeszcze częściej.

Co najbardziej zachęca do zakupów online?

Dlaczego akurat zakupy spożywcze online? Na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na podjęcie decyzji zakupowej ankietowani wskazywali wygodę. Ze względu na oszczędność czasu oraz wygodną dostawę, zakupy w sieci wybiera 54% Polaków. Jako trzeci z najważniejszych czynników wymieniano możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze dnia (51%).

Ile wydajemy w sieci?

Średnie miesięczne wydatki na zakupy produktów spożywczych przez Internet wynoszą w Polsce 230,77 zł. Jednak aż ponad połowa konsumentów wskazuje, że online wydaje nawet do 20% swojego miesięcznego budżetu na kategorię spożywczą.

Kupując przez Internet badani najczęściej decydują się na produkty o dłuższym terminie przydatności – 73% z nich wybiera herbaty lub kawy, 58% przyprawy, a 47% produkty sypkie, takie jak kasze czy makarony. Wśród rzadziej wybieranych są produkty świeże, takie jak pieczywo (13%), wyroby garmażeryjne (11%) czy ryby (11%).

Ze szczególnym zainteresowaniem obserwujemy obszar e-commerce, który dynamicznie się rozwija. Staramy się jak najlepiej odpowiadać na bieżące zapotrzebowanie, dlatego uruchomiliśmy usługę Drive, pozwalającą na zamawianie wybranych produktów przez Internet i odbieranie ich w wyznaczonej przy sklepie strefie o dogodnej dla klienta porze. W przypadku Intermarché aż od 45 do 48% wolumenu artykułów zamawianych online stanowią produkty świeże, co bardzo nas cieszy, biorąc pod uwagę wyniki ogólnopolskiego badania – mówi Piotr Szczerba, Kierownik Działu E-commerce Intermarché.

Jak, gdzie i kiedy?

30% Polaków deklaruje, że zakupy spożywcze online robi kilka razy w miesiącu, a minimum raz w tygodniu robi to 24% z nich. Dzień dokonywania zakupów nie jest stały – ponad 60% badanych deklaruje, że robi je w zależności od sytuacji. Natomiast ponad jedna trzecia ankietowanych (36%) kupuje online w porze wieczornej.

Jak wynika z badania, aż 85% Polaków zakupy spożywcze w sieci najczęściej robi będąc w domu. Co ciekawe, 69% badanych korzysta w tym celu z komputera oraz strony internetowej sklepu.

Ceny najważniejsze

Poziom cen to najważniejszy czynnik wpływający na decyzję o ponownym zakupie w danym sklepie internetowym według Polaków. Ponad połowa ankietowanych (53%) wskazuje również, że zwraca uwagę na szerokość asortymentu. Dodatkowo, 61% deklaruje, że w przypadku gdy wybrany przez nich produkt jest niedostępny chętnie akceptują oferowane przez sklep zamienniki.

O raporcie

Raport Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media w sierpniu 2021 roku. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1098).

(02.10.2021 za swiatrolnika.info)


Współpraca