Żeby oszczędzić 78 proc. internautów przeniosło część zakupów do sieci
24.08.2022 -
W ramach szukania oszczędności 78% polskich internautów przeniosło część zakupów do sieci; prawie połowa Polaków obawia się, że dotknie nas kryzys gospodarczy - wynika z badania Izby Gospodarki Elektronicznej.
Izba Gospodarki Elektronicznej (IGE) poinformowała o wynikach zleconego przez siebie badania "W Kryzysie Do E-commerce", które dotyczyło stosunku polskich internautów do swoich finansów i zakupów internetowych.
"Z przeprowadzonego badania wynika, że Polacy nie są gotowi na kryzys. Mimo, że podejmują różne działania zapobiegawcze, to sytuacja wyjściowa nie jest zbyt dobra" - wskazano. Co więcej ponad 1/3 ankietowanych zamierza kupować w Internecie "wszystko co możliwe".
Jeżeli chodzi o finanse, to 48% gospodarstw domowych posiada "jakiekolwiek oszczędności". Spośród osób, które podzieliły się w badaniu informacją o ich wartości, również 48% zadeklarowała, że nie jest to więcej niż 10 tys. złotych.
61% badanych uważa swoją sytuację finansową za akceptowalną lub co najwyżej przeciętną, co 4. osoba ocenia ją jako złą lub bardzo złą. "Dodatkowo, zmian na gorsze w ciągu najbliższych miesięcy oczekuje 34%, a polepszenie przewiduje jedynie 12%" - wymieniono.
Polacy podziewają się nadchodzącego kryzysu
W związku z tym - jak wskazano w komentarzu - internauci "nie oczekują biernie na nadchodzący kryzys, a podejmują różne działania i starają się wdrożyć poważne zmiany w obszarze swoich finansów i zakupów".
Konsumenci widzą szansę na optymalizację wydatków w zakupach internetowych. Ze względu na chęć oszczędzania i wygodę 78 proc. internautów przeniosło część zakupów w różnych kategoriach do sieci.
Zauważono, że w czasach pogarszającej się sytuacji gospodarczej znacznie częściej w sieci kupują produkty, które dotychczas kupowali przeważnie stacjonarnie.
Co i dlaczego Polacy kupują w sieci?
"Przede wszystkim jest to rozrywka (19%), jedzenie z dostawą do domu (18%), szkolenia i kursy (16%), a także produkty RTV/AGD (14%) i modowe (13%)" - poinformowała IGE. "Co 10. badany przyznaje, że przeniósł w znacznym stopniu do Internetu zakupy kosmetyków, elektroniki bądź produktów dziecięcych. Co więcej, 56% rozważa dalsze ruchy w tym kierunku, czyli zwiększenie skali e-zakupów w kolejnych kategoriach" - dodano.
Powodem tych zmian jest przeświadczenie, że zakupy w sieci są bardziej atrakcyjne niż w sklepach stacjonarnych - uważa tak 58% badanych. "Według nich promocje internetowe są częstsze (34%), generalnie ceny produktów są niższe (34%), łatwiej jest porównywać ceny i oferty (32%), jest większy wybór marek (32%) i produktów (27%), a poza tym można łatwiej dokonać zwrotu, a więc ryzyko związane z nietrafionym zakupem jest znacznie mniejsze" - przekazała Izba Gospodarki Elektronicznej.
Metodologia badania
Badanie "W Kryzysie Do E-commerce" na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej zostało przeprowadzone na próbie 1526 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI. Dane zostały zebrane w dniach 14-21 lipca 2022 roku.
Izba Gospodarki Elektronicznej jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznej.
(24.08.2022 za portalspozywczy.pl)