Zmieniający się rynek gastronomiczny zmieni oblicze i profil mleczarstwa

Biorąc pod uwagę tempo zmian w dziedzinie jedzenia i oczekiwań konsumentów, trudno jest przewidzieć jak będzie kształtować się rynek za kolejne 10-20 lat. Jest wiele scenariuszy dotyczących tego, w którą stronę może rozwinąć się oferta gastronomiczna i jak będą zmieniać się nawyki żywieniowe konsumentów.

Rozważając prawdopodobne scenariusze i kierunki dalszego rozwoju gastronomii w Polsce, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, które na pewno będą miały wpływ na kształt tego segmentu rynku handlowego. – W szczególności są to: zmiany pokoleniowe i mentalne, zmiana stylu życia, rozwój technologii ułatwiający efektywniejszą komunikację, zmiany klimatyczne, a także zmieniająca się moda i nowe trendy, ostatnio promujące ekologię i work-life balance – wymienia Marek Dąbrowski, konsultant Food & Beverage w dziale powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.

Jego zdaniem, tradycyjny podział ról na wykonywanie pracy zarobkowej i zajmowanie się domem praktycznie uległ już zatarciu. Zwykle pracuje oboje małżonków, którzy dzielą się obowiązkami domowymi. Z kolei, przy ustalaniu podziału obowiązków w domu największe znaczenie ma już nie tradycja, lecz wysokość zarobków. Dodatkowo, coraz więcej osób jest w związkach nieformalnych lub pozostaje singlami, a potrzeba realizacji zawodowej oraz wydłużająca się długość życia, mają niebagatelne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o założeniu rodziny. Ciągły pośpiech i brak czasu, a z drugiej strony dążenie do wygody i coraz większa zamożność społeczeństwa, powodują wzrost zapotrzebowania na usługi gastronomiczne z dowozem lub zachęcają do stołowania się poza domem. Ten trend dostrzegają już firmy mleczarskie. Przykładowo dla firmy Hochland Polska rośnie znaczenie rynku gastronomicznego. – Rozrasta się dział Food Service, powiększa się oferta produktów pod marką Hochland Professional. Każde działanie musi być oparte na solidnych fundamentach wiedzy i doświadczenia. Uważnie wsłuchujemy się w potrzeby każdego klienta, co pozwala nam doskonale rozumieć specyfikę różnych biznesów i odpowiednio dopasować produkt oraz działania. Wieloletnie doświadczenie na rynku nauczyło nas, że podstawą udanych relacji biznesowych jest zaufanie – mówi Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska. Także Spomlek docenia szansę, jaką daje trend jedzenia poza domem. – Chcemy jednak się rozwijać, dlatego poza rynkiem detalicznym rozpoczęliśmy pracę tam, gdzie konsument wydaje równie dużo pieniędzy na jedzenie. HoReCa jest dla nas bardzo atrakcyjnym kanałem z dwóch względów. Pierwszy to oczywiście chcemy sprzedawać jak najwięcej serów premium. Jest jednak drugi, znacznie ważniejszy. Chcemy, aby nasza marka mówiła sama za siebie. Dlatego Skarby Serowara i flagowy ser Bursztyn pojawiają się w kartach najlepszych restauracji w Polsce – mówi Paweł Gaca, wiceprezes zarządu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

We Wrocławiu, tuż przy głównej siedzibie marki Kaufland, powstała restauracja szkicu Grupy RB. Budowa biurowca zakończyła się w połowie stycznia 2016 roku. W rok po oddaniu do użytkowania obiektu biurowego, zapadła decyzja inwestora o uzupełnieniu programu o dodatkowe funkcje – restaurację i strefę fitness. Jak mówi Marek Dąbrowski, normą jest obecnie, że w każdym nowo powstającym budynku, już na etapie planowania parter przeznaczany jest na funkcje handlowo-usługowe, w tym w znacznym stopniu na gastronomię. – Rosnącej liczbie zamówień posiłków z dostawą towarzyszy także coraz większa liczba portali internetowych i aplikacji ułatwiających dostęp do setek, a nawet tysięcy restauracji, z których w kilkanaście minut pod wskazany adres można zamówić wybrane jedzenie. Skomponowanie dedykowanego menu dla diabetyków, wegetarian czy osób na specyficznej diecie nie jest już żadnym wyzwaniem. Rozkwit przeżywają firmy kurierskie dowożące posiłki do klientów oraz operatorzy obsługujący korporacyjne zagłębia biurowe. Mnogość oraz rosnąca dostępność ofert, przy malejących kosztach operatorów gastronomicznych, powodują, że ceniącym wygodę i czas konsumentom już nie opłaca się gotować we własnym zakresie – mówi konsultant Food & Beverage Cushman & Wakefield.

Zwraca również uwagę jak istotną kwestią jest przy tym rozwój nowych i ulepszenie obecnych technologii. – Już nie tylko autonomiczne pojazdy, ale również drony już niedługo staną się standardem. Pierwsze dostawy z wykorzystaniem tego typu urządzeń testowo uruchamiane są już w kilku krajach na świecie. Za rozwojem technologii muszą jednak nadążać zmiany w prawie – zastrzega. I ten trend zauważają przedsiębiorstwa mleczarskie. Hochland Polska poinformował ostatnio, że dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, w 2019 roku inspiracje kulinarne Hochland będą wyświetlać się na inteligentnych lodówkach poprzez dedykowaną aplikację mobilną. Korzystanie z aplikacji to zupełnie nowa jakość, rewolucjonizująca codzienne zakupy i przygotowywanie posiłków. Dzięki zintegrowanej aplikacji mobilnej, przepisy z wykorzystaniem produktów Hochland będą wyświetlać się na specjalnie zaprojektowanych, inteligentnych lodówkach oraz na smartfonach.

Ekspert Cushman & Wakefield przewiduje, że być może gotowanie domowe odejdzie do lamusa. Jeśli ta prognoza się sprawdzi, to wpłynie na profil kupowanych produktów mleczarskich. Konsumenci zmniejszą lub zaprzestaną kupować takie produkty jak twaróg, ser dojrzewający czy mleko. Rozwinie się za to współpraca z restauracjami, barami czy producentami dań gotowych.

 


Współpraca