Biedronka, Lidl i Polmlek inwestują. Które firmy planują rozwój biznesu w 2025 r.?

Wśród firm, które od początku 2025 r. informowały o swoich inwestycjach są m.in. czołowe sieci handlowe w Polsce, Lidl i Biedronka, jak również firmy z branży mleczarskiej, takie jak np. Polmlek czy Mlekovita. Rozwój biznesu w naszym kraju zapowiedziały też firmy z sektorów pet food, rolniczego oraz produkcji czekolady. Czy 2025 r. to dobry czas na rozwój biznesu?
Inwestycje sieci handlowych w Polsce i za granicąKonkretny plan inwestycyjny mają m.in. dwie czołowe sieci dyskontowe w Polsce, Biedronka i Lidl.
Biedronka, oprócz nowego centrum dystrybucyjnego, które do końca 2025 r. ma powstać w Sokołowie Małopolskim, idzie zgodnie z planem inwestycyjnym pod kątem otwarć nowych sklepów w Polsce. W tym roku z okazji 30-lecia sieci, otworzy 30 nowych sklepów wyposażonych w fotowoltaikę; ładowarki do samochodów elektrycznych na parkingach, elektroniczne etykiety cenowe oraz lady tradycyjne. Sieć w całej Polsce ma już ponad 3700 sklepów.
Poza tym Biedronka weszła na rynek słowacki. 5 marca otwarty został pierwszy sklep Biedronka w Miłosławiu (adres: 3265 Dunajská Lužná) na Słowacji. Centrum dystrybucyjne sieci, które powstało na potrzeby tamtejszego rynku, docelowo jest w stanie obsłużyć ok. 200 sklepów. Na tę chwilę wiadomo, że w planach do końca 2026 r. jest 50 nowych sklepów w takich słowackich miastach jak np. Zvolen, Považská Bystrica, Nové Zámky i Senica. Sieć nie informuje na razie, czy i kiedy sklep Biedronka wkroczy do słowackiej stolicy Bratysławy.
Lidl nie zwalnia tempa i ogłasza kolejne inwestycje
W styczniu sieć Lidl informowała m.in. o otwarciu kolejnego, 24. sklepu w Krakowie. Na początku marca pisaliśmy natomiast, że Lidl Polska kontynuuje rozwój sieci, otwierając trzy nowe sklepy jednocześnie, w Warszawie, Częstochowie i Nowym Sączu. Jak wynika z naszych szacunków, do końca 2025 r. w całej Polsce w portfolio sieci może być już 1000 sklepów.
W rozmowie z Iloną Mrozowską, dziennikarzem Portalu Spożywczego, Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik prasowy sieci, zaznaczyła, że Lidl otwiera kilkadziesiąt obiektów rocznie i takie tempo ekspansji planuje utrzymać. Jak dodała, sieć planuje rozwijać się w sposób organiczny, a nowe sklepy są zlokalizowane zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach. W ciągu najbliższych miesięcy kolejne sklepy Lidl Polska zostaną otwarte m.in. w województwach mazowieckim, łódzkim, małopolskim, a także kujawsko-pomorskim oraz dolnośląskim – powiedziała nam na koniec stycznia przedstawicielka sieci.
Eurocash z nowymi planami inwestycyjnymi
Nową strategię inwestycyjną ogłosiła też sieć Eurocash, która w 2025 r. planuje modernizację 4 tysięcy sklepów, rozbudowę narzędzi cyfrowych oraz wielokanałowe działania promocyjne. Projekt dotyczy sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep funkcjonujących pod wspólnym brandem parasolowym "Moje Sklepy”. Dominik Kasperek, dyrektor generalny Eurocash Sieci Partnerskich, zaznaczył, że sieć chce stworzyć "modę na lokalne zakupy”.
Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash, dodał natomiast, że ważnym elementem strategii biznesowej firmy są działania wspierające handel niezależny. Jak zwrócił uwagę, sieć intensywnie pracuje, by wyposażać lokalne sklepy w narzędzia, które pozwolą im skutecznie konkurować z dużymi sieciami, a jednocześnie budować lojalność konsumentów. „Inwestujemy zarówno w technologię, jak też w modernizację sklepów, by zmieniały się tak, jak oczekują tego ich klienci” – podkreślił Surówka.
Inwestycje w branżę pet food w Polsce
W styczniu informowaliśmy o inwestycji brytyjskiej firmy Butternut Box, właściciela platformy Psi Bufet, która na Śląsku wybuduje zakład produkujący świeże karmy dla psów. Inwestycja o wartości 310 mln zł ma zostać ukończona w 2025 r. i powstaje na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nowy zakład, który powstaje w modelu build-to-suit w CTPark Zabrze zajmie powierzchnię prawie 40 000 mkw. Docelowo zatrudni kilkaset osób. Jak zakładają właściciele firmy, pierwsze posiłki od PsiBufet i Butternut Box zostaną wyprodukowane w CTPark Zabrze do połowy 2025 r.
Top Farm o inwestycjach w 2025 r.
Kolejną firmą, która ogłosiła plany inwestycyjne w Polsce jest Top Farms Wielkopolska. Spółka zamierza przeznaczyć ponad 121 mln zł na rozwój działalności w woj. wielkopolskim w ciągu najbliższych pięciu lat. Pieniądze te mają zostać wydane na panele fotowoltaiczne, park maszynowy, modernizację magazynów ziemniaka, w tym budowę magazynu z kontrolowaną atmosferą oraz unowocześnienie ferm z pełną robotyzacją.
Piotr Jakubowski, członek zarządu Top Farms Wielkopolska podkreślił, że spółka będzie koncentrowała się w tej inwestycji na poprawie efektywności i wdrażaniu innowacji w swojej działalności. „Dążymy do zwiększenia efektywności operacyjnej i wspierania zrównoważonego rozwoju w rolnictwie” – dodał.
Karmello Chocolatier wyda ponad 15 mln zł na inwestycje
Plany dotyczące budowy nowego zakładu ogłosił też w pierwszym kwartale 2025 r. polski producent czekoladek i specjałów z czekolady premium, Karmello Chocolatier. Przedsiębiorstwo oprócz nowego zakładu, który powstanie na Śląsku w Czechowicach-Dziedzicach, wybuduje też centrum badawczo-rozwojowe. Inwestycja o wartości ponad 15 mln zł powstaje ze wsparciem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Jak informowała KSSE, dzięki zastosowaniu energooszczędnych rozwiązań w zakresie oświetlenia, odzysku ciepła, wentylacji oraz poprawę ergonomiki pracy ręcznej inwestycja pozwoli na umocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku w Polsce oraz zwiększenie konkurencyjności na rynkach międzynarodowych.
– Trzymamy się zasady, że w czasach kryzysu (na rynku ziarna kakaowca oraz energii) należy inwestować w celu zwiększenia efektywności – powiedział w rozmowie z Adamem Tubilewiczem, zastępcą redaktor naczelnej Portalu Spożywczego – Dawid Dobrzański, prezes zarządu Karmello Chocolatier.
Polmlek i nowe inwestycje w sektorze mleczarskim
Przedsiębiorstwa z branży mleczarskiej nie odstają w ogłaszaniu i realizowaniu nowych inwestycji. Jedną z takich firm na polskim rynku jest Polmlek, który planuje wydać 1 mld zł na, jak podkreśla, największy program inwestycyjny w historii.
Adam Grabowski z Grupy Polmlek zaznaczył, że bez inwestycji w rozwój technologii, obniżania kosztów energii, elastycznych działań produkcyjnych nie ma szans na zdobywanie światowych rynków i poprawę konkurencyjności branży. Dlatego, jak dodał, Polmlek w ciągu dwóch lat zainwestuje blisko miliard złotych w park maszynowy oraz transformację energetyczną swoich zakładów.
– Konkurujmy globalnie z krajami, których gospodarki nie funkcjonują w ramach regulacji europejskich. Już dziś na rynkach bliskiego i dalekiego wschodu zaczynamy przegrywać ceną z krajami wschodniej Europy, gdzie, jak w Rosji i na Białorusi obserwujemy nienotowany dotąd wzrost produkcji mleczarskiej. Czynnikami decydującymi są niższe koszty pracy, koszty energii, mniej regulacji i obostrzeń – przekonywał Adam Grabowski.
Jak dodał, kluczem do konkurencyjności jest produkcja pożądanych na światowych rynkach produktów takich jak np. laktoferyna, która według firmy będzie hitem eksportowym.
W związku z tym, że od kilku lat wiele się mówi o coraz większych problemach kadrowych w mleczarstwie i tym, że młodzi ludzie nie chcą pracować w tej branży, Polmlek podjął tez decyzję o inwestycji w naukę i wsparciu nowego kierunku studiów.
Kolejna inwestycja w sektorze mleczarskim to budowa największej w Polsce i jednej z największych w Europie zrobotyzowanej obory dla ok. 800 krów mlecznych, którą wybuduje Ośrodek Hodowli Zarodowej Głógówek. Jak powiedział PAP Arkadiusz Kożuszko, prezes OHZ, koszt inwestycji szacowany jest na ponad 50 mln złotych.
W co inwestuje OSM Kosów Lacki?
Imponujące plany inwestycyjne ogłosiła też Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Kosów Lacki, która poinformowała o planach budowy nowej maszynowni chłodniczej. Jej zadaniem będzie zabezpieczenie zakładu w chłód na długie lata. Ponadto firma planuje przebudowę stacji Trafo oraz rozważa zmianę automatyki na nowszą na dziale odbioru mleka i aparatowni.
Andrzej Minarczuk, prezes OSM Kosów Lacki podkreślił, że najbardziej oczekiwaną inwestycją jest jednak inwestycja w budowę linii do produkcji sera z przyprawami. To ser, jak dodał, który zbiera bardzo dobre opinie z rynku, a którego produkcja w tej chwili jest bardzo pracochłonna. To są najważniejsze i dość drogie inwestycje jakich podejmiemy się po podpisaniu umowy na ich dofinasowanie z KPO – zaznaczył Minarczuk.
O wdrożeniu zaawansowanych systemów zarządzania informowała też Mlekowita
Jak wynika z planów inwestycyjnych firmy, głównym jej celem są inwestycje w systemy jakości i własne laboratoria. Prezes Zarządu Mlekovita Dariusz Sapiński podkreślił, że w trosce o jakość produktów firma inwestuje w infrastrukturę badawczą.
– Mlekovita współpracuje wyłącznie z najlepszymi, certyfikowanymi dostawcami surowców, dodatków do żywności i opakowań, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo produkcji. W trosce o jakość swoich produktów inwestujemy w infrastrukturę badawczą: nowoczesne laboratoria wyposażone w najwyższej klasy sprzęt, który bada parametry niezbędne dla bezpieczeństwa konsumentów naszych produktów – zaznaczył Dariusz Sapiński.
Hochland Group
Hochland Group natomiast inwestuje we współpracę z belgijsko-holenderskim start-upem Those Vegan Cowboys. Prace polegają nad testami wegańskiej kazeiny używanej do produkcji wyrobów mlecznych i wytwarzanie tych artykułów spożywczych na szeroką skalę – informował portal Retail Detail. W związku z tym, że ta grupa białek mleka odpowiada m.in. za konsystencję serów, Hochland i start up przetestują kazeinę w produkcji serów półtwardych i twardych.